Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Vi fikk valp for tre uker siden og vi sliter veldig med å få ham renslig. Så lenge vi passer godt på og følger signalene hans (snuser, går i ring etc) og bærer ham ut gjør han fra seg ute, men om vi er uoppmerksomme og ikke følger med så går det "galt" og han gjør fra seg inne. Når vi har tatt ham på fersken har vi tatt ham i nakken og gitt kjeft (etter råd fra oppdretter), men det ser ikke ut til å hjelpe. Ting går ikke fremover overhodet... Noen som har tips? Stine
fink Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 (endret) Vi begynte med å løfte hunden på en avis rett etter et uhell. Gjentok det flere ganger. Innen kort tid gikk han selv på avisen når han måtte tisse, og da var det bare å skynde seg ut. Så flyttet vi avisen til døren, slik at han gikk dit når han måtte ut. Etterhvert tok vi vekk avisen, og han fortsatte å stille seg foran døren. Tada! Vi brukte IKKE kjeftbruk og fysisk straff mot vår hund. Mange mener skikkelig kjeft og røsking i nakkeskinnet er helt nødvendig for å oppdra en hund. Personlig mener jeg at det er en gammelmodig forestilling, som man fint kan legge fra seg i de fleste tilfeller. Det går fint an å gi klar beskjed uten å kjefte. Siden jeg skjelden hever stemmen mot min hund, adlyder han straks de gangene jeg gjør det. Det varierer selvsagt hvor "hardføre" og sta ulike hunderaser er, men mot en valp?? Edit: ser nå at dette så litt feil ut -"Siden jeg skjelden hever stemmen mot min hund, adlyder han straks de gangene jeg gjør det." Bare legger til at poenget mitt var at kjeft mister sin virkning om man kjefter for hver minste lille ting, ikke at det var positivt at jeg hever stemmen hvorpå han adlyder. I teorien er det ikke nødvendig å kjefte i det hele tatt. Endret 8. juli 2010 av fink
Auraya Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Man skal aldri kjefte på valpen for at den gjør fra seg inne, det gjør den usikker og nervøs, og kan gjøre den mer tilbøyelig til å skvette. Dersom dere fikk valpen når den var 8 uker er den bare en liten baby enda, og den greier ikke å holde seg lenge av gangen. Hvis dere er tålmodige kan dere få den ren på dagen ganske fort, men dere må regne med uhell på natta i ca ett halvt år fremover. Dette er normalt, og ikke noe å kjefte for. Sørg for at den er på ett eget rom med gulv som er lett å vaske når dere sover eller går fra den. Det dere må gjøre er å fortsette å følge med på valpens signaler, og ta den med ut hver gang dere ser at den må på do. Ros den når den gjør fra seg, og ta den med inni igjen. Dere har jo allerede begynt å se tegnene, i tillegg kan det være lurt å ta den med ut rett etter den har spist, lekt eller sovet. Og etterhvert som valpen blir større vil det gå lengre tid mellom hver gang. Har man en liten valp har man ikke tid til å være uoppmerksom, hvis man vil at den skal lære dette fort, de første par månedene pleier å være nokså intense.
Maneo Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 (endret) Når vi har tatt ham på fersken har vi tatt ham i nakken og gitt kjeft (etter råd fra oppdretter), men det ser ikke ut til å hjelpe. Neinei, stakkar valp. Den ser ikke på omgivelsene, og tror dermed den får kjeft for å gå på do. Man må følge med signalene, ja. Vi gikk vel ut med vår valp ca. hvert 20 minutt, vi, og hun ble renslig temmelig fort. De skal ut etter å ha sovet, lekt og spist, nesten hele tiden, altså. Hvis uhellet først skjer, skal man ta valpen rett ut, og gjøre rent uhellet uten å gjøre stor ståhei utav det. (Jeg har også hørt at det oftere er vanskeligere å få hannhunder renslige enn tisper, så bare ta tiden til hjelp. ) Endret 8. juli 2010 av Maneo 1
Sugerøret Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 Ville du ha kjeftet og straffet et lite barn fordi den tisser i bleia?? Aldri kjeft eller ta en valp/hund! Valper skal ut etter Mat,lek,soving og når den har drukket vann. Nå på sommeren er det letter å løpe ut enn på vinteren,ha sko ståendes klar Løft opp valpen og bær den ut .Sett den ned og la valpen gjøre sitt.Ros forsiktig og gi gjerne en go bit . Tålmodighet og mange mange turer i døgnet er mitt råd. Min var renslig når den var 12 uker,men da var vi ute 20 ganger i døgnet eller no avispapir kan brukes,men da må du avlære valpen med å tisse på slikt etterpå. Store raser er litt lettere å få reine enn de minste. ps.ta en avis og smell den i rompa på oppdretter som anbefaler slik tull.Vold løser ingenting! Alt du får er en valp/hund som blir redd deg..Noe ingen tjener på-minst av alle dyret.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Takk for gode tips! Skal slutte med å kjefte på den, skjønner at det er helt feil. Vi er litt "grønne" som hundeeiere, så derfor spurte vi oppdretter om råd, og rådet vi fikk var å "ta" hunden om den gjorde fra seg inne. Stine - trådstarter
Maneo Skrevet 9. juli 2010 #7 Skrevet 9. juli 2010 Takk for gode tips! Skal slutte med å kjefte på den, skjønner at det er helt feil. Vi er litt "grønne" som hundeeiere, så derfor spurte vi oppdretter om råd, og rådet vi fikk var å "ta" hunden om den gjorde fra seg inne. Stine - trådstarter Dumme oppdrettere.. Uansett, å kjøpe hundebøker er smart. Der lærer dere veldig mye fornuftig!
Hønepøne! Skrevet 9. juli 2010 #8 Skrevet 9. juli 2010 Rutiner-rutiner-rutiner =) Etter søvn Etter mat Etter lek Før leggetid.. Det blir masse ut og inn de første dagene helt til du begynner å kjenne hunden din. For all del, ikke straff en hund fysisk! Da oppnår man bare en nervøs og usikker hund. Ros er det som skal til når man er flink til noe
Papaya84 Skrevet 11. juli 2010 #9 Skrevet 11. juli 2010 Vi begynte med å løfte hunden på en avis rett etter et uhell. Gjentok det flere ganger. Innen kort tid gikk han selv på avisen når han måtte tisse, og da var det bare å skynde seg ut. Så flyttet vi avisen til døren, slik at han gikk dit når han måtte ut. Etterhvert tok vi vekk avisen, og han fortsatte å stille seg foran døren. Tada! Vi brukte IKKE kjeftbruk og fysisk straff mot vår hund. Mange mener skikkelig kjeft og røsking i nakkeskinnet er helt nødvendig for å oppdra en hund. Personlig mener jeg at det er en gammelmodig forestilling, som man fint kan legge fra seg i de fleste tilfeller. Det går fint an å gi klar beskjed uten å kjefte. Siden jeg skjelden hever stemmen mot min hund, adlyder han straks de gangene jeg gjør det. Det varierer selvsagt hvor "hardføre" og sta ulike hunderaser er, men mot en valp?? Edit: ser nå at dette så litt feil ut -"Siden jeg skjelden hever stemmen mot min hund, adlyder han straks de gangene jeg gjør det." Bare legger til at poenget mitt var at kjeft mister sin virkning om man kjefter for hver minste lille ting, ikke at det var positivt at jeg hever stemmen hvorpå han adlyder. I teorien er det ikke nødvendig å kjefte i det hele tatt. ÅÅÅ for et godt tips :D
¤S¤ Skrevet 12. juli 2010 #10 Skrevet 12. juli 2010 Synes det er veldig trist at mange oppdrettere fortsatt oppfordrer valpekjøpere til å "ta" valpen når den har uhell inne Valpen kan ikke norsk og forstår ikke et kvekk av den kjeftinga den får, og vi som mennesker vil nok aldri klare å time det nok til at valpen kobler kjeftinga opp mot handling. Det tipset i forhold til å bruke en avis som en flytter nærmere døren er nok ikke dumt. Ellers er det veldig viktig å ha rutiner, gå heller ut en gang for mye. Ut etter den har spist, drukket, sovet, lekt (dersom den får leke inne), eller når det bare har gått en stund siden sist. Ros valpen når den gjør fra seg ute, sett gjerne navn på det den gjør (veldig praktisk når hunden blir eldre og en kanskje har det litt travelt en dag ) og gi gjerne godbiter ettersom hunder flest vil gjøre det som lønner seg. Nyt valpetiden for alt den er verdt, den går så alt for fort! Vet ikke hva dere har gjort til nå eller hvilke planer dere har fremover, men anbefaler å lese en del hundelitteratur, dra på valpekurs og treff på hundeklubber der hvor dere bor.
skruf Skrevet 12. juli 2010 #11 Skrevet 12. juli 2010 Å få hunden "tørr" er en travel periode....men er du flink og konsekvent går det bra! Vi fikk valp i fjor, og den ble tørr relativt raskt pga iherdig innsts! Det vi gjorde var; *IKKE KJEFT VED UHELL!!! Valpen er som et barn og skjønner ikke bedre. Bare tørk opp... *Ta valpen ut konsekvent hver gang; -etter den har sovet -etter den har spist -etter lek og herjing -hold den under oppsyn hele tiden, og når den begynner å "gjemme seg bort", ta den ut -når dere får besøk (vår valp ble så glad når noen kom innom at den tisset seg ut mens den satt og logret!) -mange må og ut om natten et par ganger (vi var heldige, vår lå hele natten i gangen uten å måtte ut, og uten å gjøre noe inne) Såklart, vi tok den ut ganske sent om kvelden og sto opp kl 6 og tok den ut. -Pluss ta den med ut noen ganger sånn for sikkerhets skyld. Med dette regimet hadde vi vel noen få tisseuhell, og en gang med "stort" Lykke til, dette blir bra tilslutt:-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå