Gå til innhold

Farger i sydvendt stue, hva bør man egentlig ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal male stua i ny leilighet, og jeg er veldig usikker på hva slags farge vi skal ha. Det er store vinduer og balkongdør, dette er altså sydvendt. Mye lys fra morgen til kveld. Interiør ellers er gråmelert sofa, sofabord med skiferplate og spisebord i olja eik. Jeg vurderer også en mørkelilla fatboy. Ellers er jeg veldig glad i grønt i tillegg til lilla, så jeg tror at detaljer ellers kan finne på å fort være grønne. Olivengrønn, lys mosegrønn, etc.

Hele stua er jo sånn sett ganske fargeløs, iallfall før vi legger til noe tilbehør. Så hva kan jeg komme unna med på veggene? Jeg har sett på veggfarger som inneholder rødt og lilla, men altså helt lyse farger, noe jeg tror kan fungere, men jeg er redd for at det blir veldig kaldt. Ikke noe problem om sommeren, men fargen skal helst fungere om vinteren også...

Jeg vet at jeg ikke vil ha noe som i det hele tatt minner om beige, kaffe latte er marerittet innen veggmaling (men så er den også noe mørkere enn det jeg vil ha uansett). Jeg er også generelt skeptisk til fargetoner med gult i.

Det verste er egentlig at jeg ikke aner hvordan fargen vil oppføre seg på en stor vegg, for jeg vet så lite om hvordan lysforhold påvirker hvordan man ser fargen, så jeg er redd for at jeg går på en smell og velger en for mørk farge som jeg trodde skulle være veldig lys, eller at hele stua får rosaskjær...

Noen som har noen tips, ideer eller annet lurt? Forslag til farger tas imot med takk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med latte? Den er myyye lysere enn kaffelatte. Vi har den på to soverom og meget fornøyd.

Jeg lurer også egentlig på det samme som deg. Skal male en stor stue med åpenkjøkkenløsning og mye vindeuer på ett vintersted. Det er panel som skal males. Rommet er sør vest vendt med mye lys.

Vil ha en varm lys farge uten gult eller rosa. Tilbehør i naturfarger og grønt (alt fra lys lindegrønt og oppover i skalaen, men IKKE lime).

Vurderer latte der også, eller bør jeg gå for mer hvitt eller mer creme? hva med lister og tak?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Lys provence er rålekker.

Skrevet

Er ikke den veldig gul?

Skrevet

Helt hvit. Faktisk. Så legger du heller fargene i interiøret og tilbehøret.

Skrevet

Vil ikke helt hvit kunne bli hardt? Jeg ønsker en "myk" hvitfarge som gir det lunt uten å være gul. Der jeg skal ha det er det mye og store vinduer og stort sett snø.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er ikke den veldig gul?

Nei, ikke i stua mi, ihvertfall.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sydvestvendt stue med vinduer i hele bredden og lys store deler av dagen. Refleksjon på veggen - jeg liker den veldig godt. Blir ikke gul eller rosa, men kan se lys, lys grå ut på kvelden på min vegg, noe jeg synes gjør den mykere. Har møbler i lyst tre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres fint ut med en lys lys gråfarge. Bare man finner en med lite gult og rødt i.

Skrevet

Jeg har sydvestvendt stue med vinduer i hele bredden og lys store deler av dagen. Refleksjon på veggen - jeg liker den veldig godt. Blir ikke gul eller rosa, men kan se lys, lys grå ut på kvelden på min vegg, noe jeg synes gjør den mykere. Har møbler i lyst tre.

Jeg synes egentlig også at refleksjon ser veldig fin ut. Tipper det blir den hvis vi skal male. Enden den eller egghvit (kode 1001 hos Jotun). Sistnevnte ligger under grønne toner, og det kan passe veldig bra hos oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...