Gå til innhold

Velstående strøk - hvorfor ser rikfolk ned på nordstrand?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei! Er en ting jeg alltid har lurt på. Når jeg leser kommentarer fra kjente eiendomsmeglere og oversikter over hvor kvadratmeterprisen er høyest dukker det opp Bygdøy, Frogner og flere områder på Oslo Vest, men alltid er også Solveien på Nordstrand blandt "kremområdene" hvor det er dyrest bo!

Likevel får jeg alltid inntrykket av at de velstående villaområdene på Nordstrand ikke er like "akseptert" som f.eks Slemdal eller Bygdøy. Kommentarer som "Det er østkant" eller bare at rike folk sier "Åja Nordstrand ja... javel" med nedlatende stemme. Hva er greia her?

Det er da supert i Solveien, massevis av enorme og herskapelige hus med byens kanskje beste utsikt og pene hager! Er da like fint der som f.eks på Bygdøy. Så hvorfor har det lavere "status"? Når det både er liker dyrt og like fint? Andre som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg kommer ikke på noen annen grunn enn at det ligger på østkanten... og at det er noen ikke fullt så attraktive bydeler rundt, kanskje? Hvis noen i det hele tatt mener dette tror jeg egentlig årsaken er at de er avhengige av å være "best" selv, og en måte å hevde seg og valgene sine på er å rakke litt ned på de som bor (minst) like fint som en selv, men et annet sted... utsikten på Nordstrand er fantastisk fin, finere enn mange områder på Vestkanten. Besteforeldrene mine hadde en kjempefin villa like nedenfor Solveien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike problemstillingar er eg glad vi slepp, vi som bor "på landet" ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt i en annen setting, at Nordstrand er på vei nedover i markedet, fordi det er fler og flere utlendinger osv som flytter lenger opp (ned? bort?) mot Nordstrand pga at prisene har sunket en periode eller noe. Med tilhørende matlukt, støy, slåsskamper og bråk.

Altså at nabolaget ikke er av det øvre sjiktet, kan du si... Understreker at dette ikke er min mening, jeg aner ingenting om Nordstrand, men fikk høre dette i en sammenheng hvor det var flere på husjakt og en eiendomsmegler som tilfeldigvis kom innpå temaet i et selskap. Alle mente det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja, Nordstrand-navnet har blitt "svertet" pga bydelen Søndre Nordstrand (Holmlia, bl a). Er ikke så stas lenger, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange andre steder på østkanten som er veldig fine, har vakre hus og vakre hager.

Forbi blokkene på Ammerud er det noen vanvittige fine hus, på Stovner (ikke akkurat bak senteret) er det også mange kjempe fine hus, så og si hele Høybråten er et villastrøk, men omgitt av stovner, furuset og ellingsrud er det ikke så populært. Hvis ikke jeg tar feil ligger vel Holmlia og hauketo ved Nordstrand. Det er jo steder med ikke så alt for godt rykte på seg.

MEN beliggenhet har jo alt å si. Områdene rundt Nordstrand er ikke like attraktive som områdene rundt Bygdøy Frogner og Oslo Vest. Samtidig som at det ikke er like sentralt, er et stykke inn til sentrum, og går vel bare tog til Nordstrand??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forklaringen er nok svært enkelt - det ligger på østkanten!

At Holmlia ligger rett borte i gata hjelper nok heller ikke på ryktet, for de som bryr seg om slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ja er nok pga så nært Holmlia. Selv bodde jeg i Solveien i 2 år, NYDELIG! Vil si grensen går ved Kastellet/Bråten/Sæter. Etter det blir det litt sjuskete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Herregud, så lei jeg er av Oslo øst/vest diskusjonene, og herregud, så lei jeg er av at østkanten skal bli fremstilt som et slags type ghettostrøk. Det er jo så langt unna sannheten som man kan komme. Det er kun et image som har blitt laget av media og uvitende tullinger fra vestkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Herregud, så lei jeg er av Oslo øst/vest diskusjonene, og herregud, så lei jeg er av at østkanten skal bli fremstilt som et slags type ghettostrøk. Det er jo så langt unna sannheten som man kan komme. Det er kun et image som har blitt laget av media og uvitende tullinger fra vestkanten.

Mnjoo, men visse folk på østkanten kan være gyselig snobbete. Har selv bodd på Nordstrand en god del år, og fikk merke nettopp dette. >.<

Nå bor jeg på Frogner og merker stor forskjell. :gjeiper:

Men jeg og er sykt lei av den evinnelige øst/vest diskusjonen. Media og generelt uvitende tullinger fremstiller østkanten som et eldorado for kriminelle innvandrere og ghettostrøk og fattige, vestkanten blir fremstilt som det verste snobbestrøk, bare rikfolk med over så og så mye i formue, og hvor de "hvite, eldre fruene på Frogner gremmes over det ene og det andre"...

*Sukk*

Endret av Violently Happy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...