Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #1 Skrevet 7. juli 2010 Hvorfor er nordmenn så uhøflige? Spesielt blant butikkansatte. Jeg kommer til kassen og måper hver gang de sier «pose?» Hadde jeg vært deres butikksjef, så hadde jeg forlanget at de ville spurt høflig. «Ønsker De også en bærepose til varene dine?» Det samme gjelder når de skal si hvor mye man må betale. Jeg hører ofte «215 kroner». Ikke noe takk eller hvem som skal betale hvem, etc. Jeg ønsker å høre noe som «Det blir 215 kroner til sammen å betale for varene, takk»
Gjest Tidssone Skrevet 7. juli 2010 #2 Skrevet 7. juli 2010 Hadde jeg vært deres butikksjef, så hadde jeg forlanget at de ville spurt høflig. «Ønsker De også en bærepose til varene dine?» Jeg ønsker å høre noe som «Det blir 215 kroner til sammen å betale for varene, takk» Jeg hadde falt sammen i krampelatter dersom jeg hadde blitt møtt på den måten.
iskaffe Skrevet 7. juli 2010 #3 Skrevet 7. juli 2010 Hadde kundene vært mer hyggelig så hadde det kanskje vært enklere å være hyggelig tilbake! Hilsen tidligere butikkansatt.
feuerstein Skrevet 7. juli 2010 #4 Skrevet 7. juli 2010 Jeg ønsker effektiv kommunikasjon. "Det blir _____ til sammen å betale for varene" er overflødig og irriterende.
Gjest Katee Skrevet 7. juli 2010 #5 Skrevet 7. juli 2010 Og jeg er utrolig glad for at du ikke har snakket med butikksjefen min Skal du skjære oss alle over én kam, kunne du vel startet emnet under Skråblikk og generaliseringer...
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #6 Skrevet 7. juli 2010 Det samme gjelder når de skal si hvor mye man må betale. Jeg hører ofte «215 kroner». Ikke noe takk eller hvem som skal betale hvem, etc. Takk? Du betaler for varene dine, hvorfor skulle butikkansatte si takk for det? Takk for at du ikke stjeler dem liksom?!
Signe_ Skrevet 7. juli 2010 #7 Skrevet 7. juli 2010 Ja, helt enig deg. Og ikke bare det, nå tar de også betalt for posene. Hva blir det neste skal de ta betalt for kvitteringen? Sinna-klem fra Signe.
marylinm Skrevet 7. juli 2010 #8 Skrevet 7. juli 2010 hahaha.. glad dem ikke sier sånt overfladisk tull jeg..takk liksom at man må batale for posene har man jo gjort leenge.. å jeg ser ikke noe problem med det. kjøp deg ett handle nett om det er så ille,så sparer du miljøet også. Og på nærbutikken min spør dem om man vil ha kvittering (oftest sier jeg nei) for å spare miljøet. fornuftig
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #9 Skrevet 7. juli 2010 Skjønner poenget, men tror det er litt av normen vi har her i Norge. Er imidlertid en litt eldre kar som jobber på en butikk i nærheten - alltid et god morgen, takk, osv. Kjenner av og til jeg blir i godt humør om morgenen av å ha blitt ekspedert av ham.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #10 Skrevet 7. juli 2010 Og på nærbutikken min spør dem om man vil ha kvittering (oftest sier jeg nei) for å spare miljøet. fornuftig Kvitteringen blir printet ut, så om du sier nei takk, blir den kastet i bosset.
Plutseliten Skrevet 7. juli 2010 #11 Skrevet 7. juli 2010 Sier man virkelig De enda? haha, hadde ledd dersom kassedama på Kiwi sa noe sånt. Synes "pose?" er enkelt og greit. Svarer jo det samme likevel. Føler ikke at kassedama er uhøflig fordiom.
FoxyFish Skrevet 7. juli 2010 #12 Skrevet 7. juli 2010 Hvorfor er nordmenn så uhøflige? Spesielt blant butikkansatte. Jeg kommer til kassen og måper hver gang de sier «pose?» Hadde jeg vært deres butikksjef, så hadde jeg forlanget at de ville spurt høflig. «Ønsker De også en bærepose til varene dine?» Det samme gjelder når de skal si hvor mye man må betale. Jeg hører ofte «215 kroner». Ikke noe takk eller hvem som skal betale hvem, etc. Jeg ønsker å høre noe som «Det blir 215 kroner til sammen å betale for varene, takk» Det er ikke å være uhøflig - det er å være praktisk. Måper du virkelig hver gang du blir spurt om du trenger pose? Det er någet spesielt, kjære Dem! Dersom du ønsker å slippe unna denne måpingen kan du jo passe på å komme ekspeditøren i forkjøpet med en aldri så liten "kunne De vært så vennlig å gi meg en plastikkpose slik at jeg kan bære varene mine vel hjem, da jeg ikke har med med trillebagen min i dag?" Problem solved.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #13 Skrevet 7. juli 2010 Kvitteringen blir printet ut, så om du sier nei takk, blir den kastet i bosset. feil! de printer den ut om du vil ha kvittering.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #14 Skrevet 7. juli 2010 feil! de printer den ut om du vil ha kvittering. Siden det ble snakk om dette med kvittering; når de fra butikkens side la opp til at kundene nærmest måtte be om kvittering, var det lenge jeg droppet det. Helt til jeg ved en tilfeldighet oppdaget at jeg hadde fått igjen helt feil beløp i forhold til det jeg hadde kjøpt. Når jeg da begynte å sjekke de neste gangene jeg handlet, oppdaget jeg ved flere anledninger at butikken hadde slått inn varer dobbelt etc. Det pussige var at det alltid gikk i favør av butikken... Jeg tok opp dette med butikksjef, han unnskyldte det med uerfarne nyansatte, og det ble ordnet opp i, men jeg ber nå alltid om å få kvittering når jeg handler.
iskaffe Skrevet 7. juli 2010 #15 Skrevet 7. juli 2010 (endret) Dette var reglene (grovt sagt) for kundebetjening i kassen da jeg var ansatt: - Møt alltid kunden med et smil og et "hei" - Si alltid hva summen ble, og si "takk" når du mottar pengene, og "værsågod" når du gir fra deg penger. - Spør alltid om kunden vil ha kvitteringen - Spør alltid om kunden vi ha pose Om kvitteringen blir printet er avhenging av hvilken butikk du handler på og om det tekniske utstyret er oppdatert. Der jeg jobbet ble kvitteringene printet, men alltid samlet i en papirpose og sendt til resirkulering. Endret 7. juli 2010 av iskaffe
gbnj Skrevet 7. juli 2010 #16 Skrevet 7. juli 2010 Hvorfor er nordmenn så uhøflige? Spesielt blant butikkansatte. Jeg kommer til kassen og måper hver gang de sier «pose?» Hadde jeg vært deres butikksjef, så hadde jeg forlanget at de ville spurt høflig. «Ønsker De også en bærepose til varene dine?» Det samme gjelder når de skal si hvor mye man må betale. Jeg hører ofte «215 kroner». Ikke noe takk eller hvem som skal betale hvem, etc. Jeg ønsker å høre noe som «Det blir 215 kroner til sammen å betale for varene, takk» Prøv å si det noen hundre ganger om dagen!
gbnj Skrevet 7. juli 2010 #17 Skrevet 7. juli 2010 Kvitteringen blir printet ut, så om du sier nei takk, blir den kastet i bosset. Nei, den printes kun ut hvis man vil ha den.
Cannavaro Skrevet 7. juli 2010 #18 Skrevet 7. juli 2010 Dette var reglene (grovt sagt) for kundebetjening i kassen da jeg var ansatt: - Møt alltid kunden med et smil og et "hei" - Si alltid hva summen ble, og si "takk" når du mottar pengene, og "værsågod" når du gir fra deg penger. - Spør alltid om kunden vil ha kvitteringen - Spør alltid om kunden vi ha pose Om kvitteringen blir printet er avhenging av hvilken butikk du handler på og om det tekniske utstyret er oppdatert. Der jeg jobbet ble kvitteringene printet, men alltid samlet i en papirpose og sendt til resirkulering. Jepp, tror Iskaffe har dette helt rett ! Slik blir man opplært og det synes jeg er helt ok, og høflig. Derimot, (opplevde dette senest idag) en hyggelig butikkansatt sier hei til kunden etter meg....får ikke noe svar. Hun spør om kunden vil ha en pose.....ikke noe svar, må deretter gjenta før responsen kommer. Det vil jeg heller kalle uhøflig oppførsel. Jeg opplever heller svært mange høflige butikkansatte, og desto flere kunder som ikke oppfører seg. Normal oppførsel tilsier at man ihvertfall responderer når man blir snakket til. Er helt uenig i ts her, butikkansatte (spesielt matbutikker) kommuniserer helt utmerket med kundene, tenk heller på hvor mange de betjener i løpet av en dag neste gang du handler.
ninuska_ Skrevet 7. juli 2010 #19 Skrevet 7. juli 2010 (endret) Jeg varierer hvordan jeg møter kundene med både hilsen og korte setninger, rett og slett for jeg blir sliten selv av å kun si "Hei" - "Pose?" - "Kvittering?" og jeg syns det er hyggelig å ikke være en robot. Jeg merker også at kundene snakker mer, er mer oppmerksomme på meg og er blidere. Jeg syns faktisk at man bør klare å si en setning i kassa, ikke kun ett og ett ord. "Trenger du pose?" - "Skal du ha med en pose?" - "Trenger du en pose itillegg til handlenettet? (hvis jeg ser at det er masse varer) - "Trenger du kvitteringen på det?" - "Vil du ha kvitteringen?" - "Det blir 215 kr". "Da blir det 150 kr akkurat!" (og da får jeg alltid spørsmål om hvordan jeg greide det, så blir det litt hyggelig prat ut av det) - "Hadet bra, ha en fin dag!" - "Hadet bra, ha en fin helg!". Og jeg sier alltid takk når jeg mottar noe, og vær så god når jeg gir fra meg noe. Det er en vanesak. Jeg hadde iallefall dødd bak kassa om jeg sa tre ord hele dagen Jeg har nå fått høre at jeg er verdens blideste kassadame et par ganger, så jeg tror at jeg gjør noe riktig Endret 7. juli 2010 av ninuska_
Gjest Mahareth Skrevet 7. juli 2010 #20 Skrevet 7. juli 2010 (endret) Dette var reglene (grovt sagt) for kundebetjening i kassen da jeg var ansatt: - Møt alltid kunden med et smil og et "hei" - Si alltid hva summen ble, og si "takk" når du mottar pengene, og "værsågod" når du gir fra deg penger. - Spør alltid om kunden vil ha kvitteringen - Spør alltid om kunden vi ha pose Om kvitteringen blir printet er avhenging av hvilken butikk du handler på og om det tekniske utstyret er oppdatert. Der jeg jobbet ble kvitteringene printet, men alltid samlet i en papirpose og sendt til resirkulering. Der jeg jobber skal vi ikke spørre kunden om de vil ha kvitteringen. Det er visstnok ubehagelig for dem å takke ja til dem, og derfor skal vi alltid gi den med vekslepenger (evt legge ned med varene). Skulle virkelig ønske det ikke var noe vi fikk trekk på når vi har prøvekjøp i butikken. Ikke resirkuleres kvitteringene heller hos oss. Endret 7. juli 2010 av Mahareth
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå