tineline Skrevet 7. juli 2010 #1 Skrevet 7. juli 2010 Som overskriften sier, er jeg ikke i optimalt god form. Jeg har fått påvist begynnende forkalkninger i knærne, som gjør det ganske vondt med mange ulike kondisjonsformer. I tillegg har jeg astma, som bare gjør det mer smertefullt - og enda viktigere å trene kondisjon. Jogging er bare vondt for meg, både for knær og fordi jeg har F-cup som dundrer ned over mine hardt arbeidende lunger, selv med en god treningsBH. Nå begynner jeg å bli lei av ergometersykke og elipsemaskin. Noen som har gode tips? Helst noe jeg kan gjøre hjemme eller utendørs.
Idril_M Skrevet 7. juli 2010 #2 Skrevet 7. juli 2010 Jeg har også astma og dårlige knær. Jeg trives veldig godt med romaskin for kondistrening. Merker ingenting på knærne, selv om anklene må venne seg litt til bevegelsene. Ellers er det jo svømming som anbefales sånne som oss.
Wiggins Skrevet 7. juli 2010 #3 Skrevet 7. juli 2010 Nå begynner jeg å bli lei av ergometersykkel og elipsemaskin. Noen som har gode tips? Helst noe jeg kan gjøre hjemme eller utendørs. Hva med å gå fra ergometersykkel til vanlig sykkel og sykle ute? Kjøp en flaskeholder til sykkelen og fyll den opp med vann, og legg i vei. Glem ikke hjelm! Selv om du er aldri så forsiktig så holder det at det fins en idiot på feil tid og sted i trafikken for at du skal ligge på bakken med knust kranium. Den minst belastende kondisjonstreningen er svømming, men de fleste svømmehallene har vel sommerstengt nå. Jeg vet ikke hvordan badevannet er der du bor, du kan jo vurdere om det er en mulighet.
tineline Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. juli 2010 Takk for tips! Jeg er veldig glad i å sykle, men må fikse begge syklene mine før jeg kan legge ut på tur (gir ødelagt på den ene og hjulet og bremser på den andre). Jeg er imidlertid litt av en pyse og tør ikke sykle så fort. Derimot er jeg ganske glad i oppoverbakker, så det hjelper jo. Ok, da var det en god motivasjon for å ordne syklene. Flere tips? Jeg liker å variere treningen min mest mulig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #5 Skrevet 7. juli 2010 Squash? Kanskje det er litt ubehagelig med tanke på puppene, og kanskje litt vondt i knærne alt ettersom hvor alvorlig tilfelle du har men, får opp pulsen gjør man også er det veldig gøy. Badmington er jo en fin aktivitet med lettere belastning. Intens yoga og pilates er også ganske så effektivt. Ikke aktiviteter du blir maratonløper av, men en sterkere kropp og høyere oksygenopptak er så absolutt oppnåelig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #6 Skrevet 7. juli 2010 ute: - gå med staver(kupert terreng) - svømming(dette var eneste treningsform jeg fikk gjøre når jeg hadde leddgikt i knær som barn,null belastning) inne: - styrke jeg sier styrke fordi dette hjelper vanvittig mye på utholdenhet. jeg trente kun kondis før(mye spinning, gjerne 4 ganger i uken), og klarte ikke jogge uten å få skikkelig vondt i knær - for å ikke snakke om dårlig løpekondis. etter jeg startet med styrketrening er jeg blitt langt mer utholden på løping(og sterkere) selvom jeg har byttet ut noen av kondisøktene med styrke....
tineline Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 7. juli 2010 Jeg trener allerede styrke ca 3 ganger ukentlig, og har gjort så i ca 6 år, og jeg merker veldig lite kondisøkning av det. For min astma, som er primært anstrengelsesutløst, skal det veldig lite til før jeg får store smerter og mister pusten. Derfor er jeg nødt til å trene direkte kondisjonstrening som øker oksygenopptaket betraktelig. Men takk for tips! Stavgang er notert.
bergans Skrevet 8. juli 2010 #8 Skrevet 8. juli 2010 Uff, har selv slitt med EIA (exercise induced asthma) tidligere, men nå reagerer jeg meest på dårlig oppvarming og når det er pollen-høystøv-røyk i lufta. Ser du allerede har fått tips om stavgang, og det er noe av det mest vettuge og allsidige du kan gjøre. I kupert terreng (skog, bymark, fjell, stier etc) så får du drahjelp opp og aktiverer hele kroppen, og ikke bare beina. Pulsen kommer opp i reale sifre hvr su går fort og tar tak med armene. I nedoverbakke får du god avlastning av kneledd ved at stavene tar mye av kroppsvekten. Vil du ha det tyngre så er det lett å stappe noen fulle brusflasker i en sekk og kjøre på med det i oppoverbakkene. Ellers så er boksetrening helt suverent. Enten bruke smp håndvekter og utføre jabs, hooks, uppercuts i høyt tempo (men husk gode teknikker), evt finn sparrepartner og slå og spark i vei. Finnes mange gode kurs og timer på treningssentra i store byer. Fokuset er mer på overkropp, og du kan fint bevege deg low-impact slik at ledd spares. Sittende sykkel, men lang avstand til pedaler vil skåne kneledd mye, og du vil likevel få en het kurant kardioøkt ut av det. Jo nærmere sykkelsetet er til pedaler, jo krappere vinkel i kneledd, noe som fører til stor påkjenning på patella og mindre kraft i quadriceps som muskel. En annen, og litt uortodoks metode når barneskolen er et avsluttet kapittel, er å finne deg en tykk madrass (sånne blå gymnastikkmadrasser er supre) og beygnen å løpe på denne. Her er motstanden så stor at du vil måtte jobbe hardt bare for å kunne jogge på madrassen over lengre tid, og du vil utsette ankel-kne.-hofteledd for helt ypperlig balansetrening. Neten samtlige mennesker som sliter med kneproblemer har en svak medial muskulatur, spesielt vastus medialis obliquus (VMO), som er en del av quadriceps. VMO er hovedstabilisator (i tillegg til ligamentene inne i kneleddet), og støtter opp om hele kneet da den har festet sitt medialt og på undersiden av kneet. Er denne atrofisk, så vil hele kneleddet bli mye mer ustabilt, og en evt valgus (kalvbeinthet) vil forsterkes. Valgus gir ytterligere mer press i en ikke-fysiologisk gunstig leddstilling, slitasje på menisk og mediale vollaterale ligament (MCL). Å jobbe aktivt med å forbedre hele støtteapparatet rundt kneleddet er alfa og omega for at man skal kunne fungere under trening og i kvardagen når leddet allerde krangler litt. Lette utfall på bosuball, lette knebøy å bosuball (bosuen er da opp-ned), balansebrett, gange på ulendt terreng, stå på ett bein på ulendt underlag, er alle gullgode øvelser som utfordrer og styrker kneet. Håper det hjelper litt
bergans Skrevet 8. juli 2010 #9 Skrevet 8. juli 2010 (endret) Dobbelpost Endret 8. juli 2010 av bergans
tineline Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 8. juli 2010 Åh, skulle ønske jeg hadde råd til å drive med ridning igjen. Men gjør det noe særlig for oksygenopptaket da? Kan ikke huske at jeg har blitt anpusten av det noen gang... (drev med det i flere år som yngre.) Takk, bergans. Jeg har lyst på bosu, betyr det at jeg nå endelig har en unnskyldning til å kjøpe en? Hehe. Eller en tjukkas! Men det var faktisk et veldig godt tips, det med tjukkas. Jeg blir sliten og anpusten bare ved tanken! Det eneste som gjør at jeg ikke har prøvd stavgang enda, er at de fleste andre med staver er ca 50+ år. Forfengeligheten har hindret meg sålangt, men det er jo ingen unnskyldning.
Xtra_lilje Skrevet 8. juli 2010 #12 Skrevet 8. juli 2010 Det kommer an på hvordan du rir. Da jeg drev aktivt for instruktør, ble jeg temmelig anpusten og fikk etterhvert veldig god kondisjon. Men om man luffer litt rundt, blir ikke ridning mye trening.
bergans Skrevet 8. juli 2010 #13 Skrevet 8. juli 2010 Åh, skulle ønske jeg hadde råd til å drive med ridning igjen. Men gjør det noe særlig for oksygenopptaket da? Kan ikke huske at jeg har blitt anpusten av det noen gang... (drev med det i flere år som yngre.) Takk, bergans. Jeg har lyst på bosu, betyr det at jeg nå endelig har en unnskyldning til å kjøpe en? Hehe. Eller en tjukkas! Men det var faktisk et veldig godt tips, det med tjukkas. Jeg blir sliten og anpusten bare ved tanken! Det eneste som gjør at jeg ikke har prøvd stavgang enda, er at de fleste andre med staver er ca 50+ år. Forfengeligheten har hindret meg sålangt, men det er jo ingen unnskyldning. Ridning er kjempepositivt det, og utrolig artig, men det gir nesten ingen effektiv utholdenhetstrening. å jogge ved siden av hesten, eller hoppe hinderne sammen med den, vil derimot gi kjempeutbytte Ja, bosu må kjøpes, er et fantastisk treningshjelpemiddel. Stavgang sånn midt i Karl Johan er kanskje ikke helt tingen, men for enhver som skal ut i fjellet eller gå i mer ulendt terreng så er de et must. Er kjempeglad i mine Black Diamond, helt avhengig av dem på tur opp og ned steinklumper. Du får også tonet armer, og bevegelsen er omtrent som ski på sommerføre. Når jeg blir litt mindre fattig så har jeg tenkt å bevilge meg rulleski. Må nok også investere i rustning hvis jeg tar mine avanserte studier i klønethet med i betraktning
Wiggins Skrevet 8. juli 2010 #14 Skrevet 8. juli 2010 Når jeg blir litt mindre fattig så har jeg tenkt å bevilge meg rulleski. Må nok også investere i rustning hvis jeg tar mine avanserte studier i klønethet med i betraktning Neida, det holder lenge med sykkelhjelm med kjevebeskytter, hansker, kne- og albuebeskyttere samt polstret bukse. :gjeiper: Rulleski er vel ikke så dyrt? Sykkel med diverse utstyr er mye dyrere...
bergans Skrevet 8. juli 2010 #15 Skrevet 8. juli 2010 Neida, det holder lenge med sykkelhjelm med kjevebeskytter, hansker, kne- og albuebeskyttere samt polstret bukse. :gjeiper: Rulleski er vel ikke så dyrt? Sykkel med diverse utstyr er mye dyrere... Hmm, kanskje Herr Michelin kan låne meg hans emminente bekledning? Er noget motorisk utfordret når det kommer til sprikende ekstremiteter og fart, så det blir nok en sakte oppkjøring Sukk, kontoen sliter ennå med kjøp av ny fryser, ønsket om en Macpac 55 liter (utrolige ryggsekker), nye joggesko (sikler på New Balance), power stretch-topp (Rab sin) og lysten til å dra til Svalbard. Beklager OT, Tineline. Må også si at ethvert treningssenter og velmøblert hjem burde ha hatt en tjukkas (madrassen altså ). Fantastisk mye og variert trening man kan få til med en sånn en!
tineline Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #16 Skrevet 8. juli 2010 kanskje jeg skal kjøpe tjukkas i stedet for ny sofa? God å slappe av på også! Men alvorlig talt kan man vel løpe på stedet på en bosu også, og få litt av den samme utfordringen?
Trillrund Skrevet 10. juli 2010 #17 Skrevet 10. juli 2010 Hos fysioterapeuten "jogger" jeg på en liten trampoline. Her kan man variere fra å ha hele foten nedi og bare "simulere" jogging til å løfte føttene og faktisk jogge. Dette ga så lite vondt i mine knær at jeg kjøpte meg en egen liten trampoline slik at jeg kan trene litt hver dag.
minienthe Skrevet 10. juli 2010 #18 Skrevet 10. juli 2010 vær litt obs på knærne hvis du velger ridning. jeg smadret begge knærne mine i fjor med påfølgende senskader (menisk, brusk etc) og må bruke solide støttebandasjer på begge knær ved ridning. med støttene fungerer ridning men ikke uten.
LetThemEatCake Skrevet 10. juli 2010 #19 Skrevet 10. juli 2010 Simning! Jag har också astma och det enda jag känner av (ytterst sällan dock) när jag simmar är kloret i bassängen. Simmar du utomhus är det inga problem. Jag har precis som du F-kupa och har därför jättesvårt att jogga, men cykling älskar jag! Men det kan ju vara knepigt med knäna.. Simning är ju den skonsammaste av sporter när det gäller belastning på lederna, så jag skulle ge det en chans.
Angelfalls Skrevet 11. juli 2010 #20 Skrevet 11. juli 2010 Sykling er bra om man har dårlige knær og anbefaler astmamedisinen Symbicort. Har ikke selv hatt astmasymtomer siden jeg startet!! Den er genial og supereffektiv og pusten blir så god. Ingen vondt i lungene lenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå