Gå til innhold

Er smoothie en drikke eller et måltid?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan smoothie regnes som et måltid? Man drikker det jo, så vil magen få "mat" hvis man inntar det? Synes i grunn det er et flott alternativ, men lurer på om det holder forbrenningen gående slik som f.eks nøtter og banan.

Og hvor mye kalorier er det i en smoothie? Jeg lager min med jordbær, bringebær, banan, juice, eple og soya-melk og er redd for at det fort kan bli 5-600 kcal på ett-to glass. Er det mye næring i smoothie?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg vil si det er et måltid man drikker. :)

Næringsmessig kommer det jo helt an på hva du har i smoothien. Du kan veie ingrediensene på forhånd og regne ut kcal-innholdet.

Skrevet

Jeg anser det som drikke, men jeg orker ikke å drikke det til et stort måltid. Kan drikke det til en brødskive eller to, eller jeg drikker det på egen hånd. Aner ikke hva det inneholder av kalorier. Det viktigste for meg er at det er en fin måte å få i seg frukt på, som jeg trenger for at ikke magen skal gå i stå. Når jeg tenker meg om, lager jeg ofte smoothie som dessert.

Forresten har jeg oppdaget at smoothie frosset i saftis-former (du vet, slike man hadde hjemme da man vokste opp), blir helt super is nå om sommeren! Hett tips.

Skrevet

en smoothie er en av dine fem om dagen. ka være et mellommåltid eller når du bare trenger littegrann i magen.

Skrevet

Jeg regner det som et måltid. Smoothier er ofte veldig energirike.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så forbrenningen holdes i gang og man får noe i magen av smoothie? Det blir ikke som å drikke saft eller juice liksom?

Takk for fine svar.

Skrevet

Så forbrenningen holdes i gang og man får noe i magen av smoothie? Det blir ikke som å drikke saft eller juice liksom?

Takk for fine svar.

Det er en myte at man er nødt til å spise ofte for at forbrenningen skal holdes i gang.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er en teori at man ikke er nødt til det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også på det som et måltid, akkurat som suppe.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Et sunnere alternativ er en kald gazpacho suppe. Kan lager av tomat og de fleste kalde grønnsaker. Smoothie er en sukkerbombe, så ikke noe jeg ville erstattet måltider med om jeg prøvde å slanke meg.

Skrevet

Det går ann å begrense sukkerinnholdet i en smoothie da;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert fort 4-500 kalorier i en matrett, og det skal mye til å gå over 500 kcal når man lager smoothie. Trådstarter jeg tror din ligger omtrent på dette nivået! Juice og soyamelk har ikke så mye kalorier og bær og frukt er i grunn OK. Så ca 500 tror jeg.

Skrevet

Det er sikkert fort 4-500 kalorier i en matrett, og det skal mye til å gå over 500 kcal når man lager smoothie. Trådstarter jeg tror din ligger omtrent på dette nivået! Juice og soyamelk har ikke så mye kalorier og bær og frukt er i grunn OK. Så ca 500 tror jeg.

Slik som TS lager den er den ikke veldig stor kcal-messig.

Jeg kan fort lage meg en smoothie med bær, yoghurt, havregryn, proteinpulver, melk, egg. Da kan det fort bli 800kcal

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Juice har jo veldig mange kalorier da, men tror ikke jordbær og bringebør er så ille, Banan er vel relativt kaloririkt. Men alt kommer jo ann på størrelsen og hvor mye man har i av hver.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det går ann å begrense sukkerinnholdet i en smoothie da;)

Det kan man, men det er vel i grunnen alt sukkeret i frukten som gjør at den smaker godt.

Skrevet

Jeg bruker smoothie som et mellommåltid. Mine favoritter er;

Grapefrukt, mango, eplejuice og ferskrevet ingefær

Jordbær, bringebær, jordbærcultura og yoghurt naturell.

Skrevet

Jeg regner smoothie som snacks! Da det sjelden inneholder nok kcal til å være et mellom måltid alene

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare 47 kalorier i Juice da? I følge juicekartongen så ser det ikke så ille ut... men TS går vel uansett ikke over 4-500?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tippet nærmere 300 i ett glass jeg da (vanlig melkeglass).

Jeg bruker biola istedet for juice og/eller yoghurt, da blir den så tykk og fin at jeg fint bytter ut bananen med melon. Det å bytte ut bananen sparer en hel del kalorier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...