Gå til innhold

Hva er forskjell på 12 v og 220 v?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

vi skal legge opp til skjult belysning i stue og kjøkken. Jeg vet sånn ca hvor belysningspunktene skal være og hvordan belysnigen skal se ut.

Skal bla ha

- belysning som henger ned over spisebordet

- nøytrale lamper i kjøkkentaket

- spotter under overskap på kjøkken

- to "hengelamper" over deler av kjøkkenbenken

Men så lurer jeg på, hva er forskjell på 12 v og 220 v? Hva brukes hvor og hvorfor? Noen som kan forklare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

220V er den spenningen som norske hus har. Alt som skal i stikkontakt i hus eller i kontakt med strømnettet i et hus skal takle 220V, hvis ikke så risikerer du å ta en del sikringer og å få ting til å gå adundas.

12V er typisk bilbatterispenning. F.eks kjølebag til bilferie hvor som man kobler til et støpsel inne i bilen.

Det du skal ha er ting som går på 220 volt, hvis ikke trenger du en omformer. Å legge opp lamper er elektrikkermat. Ligg unna dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

220V er den spenningen som norske hus har. Alt som skal i stikkontakt i hus eller i kontakt med strømnettet i et hus skal takle 220V, hvis ikke så risikerer du å ta en del sikringer og å få ting til å gå adundas.

12V er typisk bilbatterispenning. F.eks kjølebag til bilferie hvor som man kobler til et støpsel inne i bilen.

Det du skal ha er ting som går på 220 volt, hvis ikke trenger du en omformer. Å legge opp lamper er elektrikkermat. Ligg unna dette selv.

Men noen bruker/anbefaler feks downlights med 12 v, andre downlights med 230 v. Forstår ikke forskjellen. Bortsett fra at om man har en 12 v må man også ha en transformator. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Og når jeg først er igang med å spørre.......

Det er også mye snakk om led-belysning og at dette er framtiden. Noe som kan forklare meg litt om dette? Kan man feks bruke led-belysning i et uttak som er beregnet på 230v (220v?) belysning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Men noen bruker/anbefaler feks downlights med 12 v, andre downlights med 230 v. Forstår ikke forskjellen. Bortsett fra at om man har en 12 v må man også ha en transformator. :klø:

Forskjellen er antageligvis styrken på lyset og strømmen de bruker. Samt varmen de utvikler. Skal du ha 12V så må du ha en transformator som transformerer spenningen ned til 12V.

Nå er ikke jeg elektriker, men jeg ser for med at man har mulighet til å dimme opp downlights på 230V mye mer enn de med 12V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Og når jeg først er igang med å spørre.......

Det er også mye snakk om led-belysning og at dette er framtiden. Noe som kan forklare meg litt om dette? Kan man feks bruke led-belysning i et uttak som er beregnet på 230v (220v?) belysning?

Ja, det skal du kunne. Kjøper du belysning i Norge er disse beregnet på norsk strømnett og du får noe som du kan bruke her. Igjen... Skal du gjøre noe mer enn å sette i en krok i taket og å stikke støpslet i lampa i en stikkontakt, så trenger du en elektriker. Kjøper du noe som du ikke kan bruke vil nok de fleste gi beskjed om at det ikke går.

LED står for Light Emitting Diode og er kort fortalt lysdioder. De bruker mindre strøm og leder ikke varme på samme måte som vanlige lyspærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Ja, det skal du kunne. Kjøper du belysning i Norge er disse beregnet på norsk strømnett og du får noe som du kan bruke her. Igjen... Skal du gjøre noe mer enn å sette i en krok i taket og å stikke støpslet i lampa i en stikkontakt, så trenger du en elektriker. Kjøper du noe som du ikke kan bruke vil nok de fleste gi beskjed om at det ikke går.

LED står for Light Emitting Diode og er kort fortalt lysdioder. De bruker mindre strøm og leder ikke varme på samme måte som vanlige lyspærer.

Takk for svar! Fant en debatt under boligbygg.no og der er det debattert side opp og side ned om valg av 12v, 230v og led.

Ang. det elektiske arbeidet legger vi opp til skjult anlegg. Vi legger opp rør og punktene for uttak selv. Elektrikeren trekker ledninger, kobler og godkjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...