Gjest lmari Skrevet 26. september 2003 #1 Skrevet 26. september 2003 Har en gang spist en veldig god eplekake som bare var epler i skiver i en form, og så var det smuldret en deig oppå. Noen av dere som har en oppskrift? Eller andre tips til gode eplekake-ting? Høsten er sånn veldig eplekake-tid!!
bluebird Skrevet 26. september 2003 #2 Skrevet 26. september 2003 Eller andre tips til gode eplekake-ting? Høsten er sånn veldig eplekake-tid!! Gode eplekake-ting: is! Varm eplekake og is er jo bare kjempegodt. Eller krem. Men..det var kanskje ikke det du mente med eplekake-ting? Hm..
Gjest lmari Skrevet 26. september 2003 #3 Skrevet 26. september 2003 Gode eplekake-ting: is! Varm eplekake og is er jo bare kjempegodt. Eller krem. Men..det var kanskje ikke det du mente med eplekake-ting? Hm.. Mente vel egentlig mer oppskrifter, ja.. Men jeg er enig - både is og krem er godt ved siden av!
Gjest gjest1 Skrevet 26. september 2003 #4 Skrevet 26. september 2003 Kan det være en slags "crumble" Jamie har en del sånne oppskrifter. Jeg bruker å lage en kake med mørdeigsbunn, som jeg legger eplebåter oppå og strør over med kransekakemasse. Steker i ca 30 min på 180-200 grader . forsteker av og til skallet litt først, ca 10 min på 175 grader.
Octavia Skrevet 26. september 2003 #5 Skrevet 26. september 2003 Jeg pleier å lage bærpaier med smuldrelokk over. Serverer vaniljesaus eller is til. Har ikke laget med epler, men ser for meg at det blir samme greia. Her er min oppskrift: Antall porsjoner: 6-8 Ingredienser: 4 dl hvetemel 3/4 - 1 dl sukker (1 dl hakkede nøttekjerner) 150 g smør eller margarin Fyll: ca 1 liter friske bær (sukker etter smak) (1-2 ss potetmel) Fremgangsmåte: Bland sammen mel, sukker og evt. nøtter i en bolle eller med en mikser. Lager du deigen for hånd, bør smøret være romtemperert. Hvis du bruker mikser, bør det være kjøleskapskaldt. Del smøret i små biter. Smuldre smøret i melblandingen. Bruk en gaffel eller fingertuppene. I mikser går det raskt. Bland bærene med litt sukker og potetmel. Melet vil få evt. bærsaft til å stivne. Legg alt sammen i en smurt paiform, ca. 25 cm i diameter. Fordel smuledeigen over fyllet. Stek paien på rist midt i ovnen ved 225 grader i ca. 20 min, eller til deigen har fått gullen farge og bærene er myke. I varmluftsovn ved 200 grader ca. 25 min. La paien avkjøles. Server den med vaniljesaus, lettpisket krem eller vaniljeis. Kanskje jeg må prøve med epler selv?
Gjest Lea Skrevet 26. september 2003 #6 Skrevet 26. september 2003 Smuldrepai er GODT!!! Jeg har desverre ikke oppskriften tilgjengelig, men den er ganske lik Octavia sin. Dessuten er det ganske fort gjort hvis du har mikser. Lea - som må ha is ved siden av
Væren Skrevet 26. september 2003 #7 Skrevet 26. september 2003 Min er veeeeeeldig enkel og vekker alltid begeistring! Skrell ca 1 eple pr. person, og skjær eplene i båter og deretter i mindre firkanter/biter. Legg disse utover i ildfast form. Strø sukker og kanel over. Smuldredeig: I en vanlig "brødpose", altså gjennomsiktig frysepose e.l., har du like deler hvetemel, smør/margarin og sukker som du knar sammen utenpå posen. F.eks. 100 gr av hver til 4-6 epler, og så tilpasser du litt selv etter hvor mange du lager til. Smuldredeigen fordeler du i klumper over eplene. Stekes ved ca 175 grader til deigen er gyllen, og serveres varm eller lunken med vaniljeis til. Dette er bare snadder! Lykke til! Klem fra
Mette Skrevet 26. september 2003 #8 Skrevet 26. september 2003 Dette må jeg bare prøve, hørtes kjempe godt ut.
Gjest Tinelis Skrevet 1. oktober 2003 #9 Skrevet 1. oktober 2003 Væren: Jeg lager min akkurat likedan, og det er bare såååå godt (men dessverre vannvittig usunt da...)
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #10 Skrevet 31. oktober 2008 Et lite tips er å blande litt havregryn i smuldredeigen Kjempegodt!!
Antoinette Skrevet 31. oktober 2008 #11 Skrevet 31. oktober 2008 Å ja, Apple Crumble Pie er så enkelt og så nydelig. Jeg pleier å bruke litt havregryn i smuldredeigen for ekstra sprøhet. Og server paien lunken med en svær kule vaniljeis.
Gjest Hjelpes meg med smuldredeih Skrevet 3. januar 2009 #12 Skrevet 3. januar 2009 Min er veeeeeeldig enkel og vekker alltid begeistring! Skrell ca 1 eple pr. person, og skjær eplene i båter og deretter i mindre firkanter/biter. Legg disse utover i ildfast form. Strø sukker og kanel over. Smuldredeig: I en vanlig "brødpose", altså gjennomsiktig frysepose e.l., har du like deler hvetemel, smør/margarin og sukker som du knar sammen utenpå posen. F.eks. 100 gr av hver til 4-6 epler, og så tilpasser du litt selv etter hvor mange du lager til. Smuldredeigen fordeler du i klumper over eplene. Stekes ved ca 175 grader til deigen er gyllen, og serveres varm eller lunken med vaniljeis til. Dette er bare snadder! Lykke til! Klem fra Hjælpes meg! Har lagde denne smuldredeigen. Deigen har jeg trykt sammen i formen å tatt fyll oppå Shit, er det egentlig meningen at jeg skal strø det å ikke trykke det sammen. Kan noen please svare meg, kaken er i ovnen? Hvor lenge skal den stå foresten! Kjempeglad for svar raskt
Gjest Miley Skrevet 3. januar 2009 #13 Skrevet 3. januar 2009 Hjælpes meg! Har lagde denne smuldredeigen. Deigen har jeg trykt sammen i formen å tatt fyll oppå Shit, er det egentlig meningen at jeg skal strø det å ikke trykke det sammen. Kan noen please svare meg, kaken er i ovnen? Hvor lenge skal den stå foresten! Kjempeglad for svar raskt Du skal vel trykkestrø den utover, går nok bra selv om du trykket den ganske mye. Jeg pleier smuldre den og så trykke litt forsiktig. Hvor lenge jeg steker den..ja, godt spørsmål. Aner ikke dessverre.
Gjest Hjelpes meg med smuldredeig Skrevet 3. januar 2009 #14 Skrevet 3. januar 2009 Du skal vel trykkestrø den utover, går nok bra selv om du trykket den ganske mye. Jeg pleier smuldre den og så trykke litt forsiktig. Hvor lenge jeg steker den..ja, godt spørsmål. Aner ikke dessverre. Å tusen, tusen hjertens takk for svar! Jeg trykket den som en pai kan man si. Jeg tok ut kaken jeg for sikkerhetsskyld.Da har jeg kanskje gjort det riktig da?
Gjest Frosk Skrevet 3. januar 2009 #15 Skrevet 3. januar 2009 Å tusen, tusen hjertens takk for svar! Jeg trykket den som en pai kan man si. Jeg tok ut kaken jeg for sikkerhetsskyld.Da har jeg kanskje gjort det riktig da? Når jeg lager smuldrepai har jeg fyllet (epler, for eksempel!) i bunnen, og strør / smuldrer "deigen" over. Blir seende ut som dette. Steiker den til den har fått fin, lysebrun farge - sånn omtrent 15-20 minutter.
Gjest Hjelpes meg med smuldredeig Skrevet 3. januar 2009 #16 Skrevet 3. januar 2009 Når jeg lager smuldrepai har jeg fyllet (epler, for eksempel!) i bunnen, og strør / smuldrer "deigen" over. Blir seende ut som dette. Steiker den til den har fått fin, lysebrun farge - sånn omtrent 15-20 minutter. Tusen takk for svar til deg også.Fin kake:) Hva syns du jeg bør gjøre nå? Prøve å ta av fyllet å smuldre deigen.Kaken stod inne bare ca 1 minut på 175C nederst i ovnen. Typisk meg når jeg skal overaske her hjemme
Gjest Miley Skrevet 3. januar 2009 #17 Skrevet 3. januar 2009 Om den bare sto et minutt ville jeg prøvd å smuldre den
Cumulus Skrevet 4. januar 2009 #18 Skrevet 4. januar 2009 Jeg har en knallgod oppskrift på eplekake/pai: Til 2 personer: 1 eple 2 ss brunt sukker 2 ts kanel 1/2 ts kardemomme Dette blandes sammen og legges i ildfast form. 4 ss hvetemel 2 ss smør 2 ts sukker Dette blandes og fordeles på toppen. 225 grader i 25 minutter. Denne er virkelig god, spesielt med vaniljeis til...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå