Gå til innhold

Noen med peiling, løse meg og min mors evige diskusjon

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei! Beklager hvis dette blir et dumt spørsmål, men jeg og min mor har en evige diskusjon vi kjekler om. Det er helt idiotisk, men vi spiser veldig ofte en middag hvor vi krangler om antallet kalorier.

Middagsretten dette handler om består av en tallerken med tre like store deler: et slikt Go Helg-kjøttstykke (fra grønn pakke) gjerne krydret ytrefilet av svin (de kjøttstykkene er vel på str med en knyttneve) den andre tredelen av tallerkenen består av grønn isbergsalat (også ca en knyttneve, like stor som kjøttstykket) og to skiver mellomgrovt brød med smør.

Vi spiser altså hver vår sånn tallerken og kjekler alltid om kalorimengden. Jeg påstå hardnakket at det er ca 7-800 kalorier, mens min mor påstår 3-400. Jeg synes hennes forslag er helt ulogisk men jeg vet jo ikke.

Hva ror dere? Vet at dere umulig kan si nøyaktig, jeg skjønner at det blir for dumt, men bare sånn ca, hvem tror dere har rett og er nærmest sannheten? Bare brødet utgjør vel noen hundre kalorier?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

3-400 høres mye mer logisk ut enn 7-800 atlså..

Skrevet (endret)

En skive er jo ca 70-90 kalorier, nesten ikke noe i salaten, og kanskje et par-tre hundre i kjøttstykket, ca 400 kcal tilsammen vil jeg gjette. :)

Endret av NovaFlare
Gjest Niema
Skrevet

Definitivt 3-400, 7-800 kommer ikke på tale ;)

Skrevet

Tror nok også det er rundt 400 :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Virkelig? Så dere vil nesten med sikkerhet si at det ikke overstiger 500?

Gjest Blondie65
Skrevet

Så lenge det verken finnes smør, dressing eller fløtesaus antar jeg også at dette er nærmere 500 kcal enn 800.

Gjest Niema
Skrevet

Virkelig? Så dere vil nesten med sikkerhet si at det ikke overstiger 500?

Ja.

Skrevet (endret)

Nå skrev jo trådstarter at det var to skiver brød med smør. Enkelte er veldig rause når det kommer til å spre smør på brødskiva, det blir fort kalorier ut av det. Men jeg tror likevel ikke dere kommer over 500 kcal.

De Go' helg-pakningene med svinekjøtt inneholder vel 180 gram kjøtt, hvis noen vil regne kaloriene mer nøyaktig.

Endret av Meaty
Skrevet

Hentet fra mylog.no;

Kcal: 425.0

Protein: 44.0

Karbohydrater: 29.0

Fett: 12.0

Her gikk jeg ut fra 180 gr. ytrefilet av svin, 30 gr. isbergsalat, 70 gr. fullkornsbrød og 10 gr. meierismør.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hentet fra mylog.no;

Kcal: 425.0

Protein: 44.0

Karbohydrater: 29.0

Fett: 12.0

Her gikk jeg ut fra 180 gr. ytrefilet av svin, 30 gr. isbergsalat, 70 gr. fullkornsbrød og 10 gr. meierismør.

10 g smør er vel lite for mange, selv bruker jeg 20 - 30 gram, avhengig av str på skiva, er nøye med å smøre helt ut i kantene :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Med andre ord: ca 500 kalorier. Bruker en del smør.

Mamma hadde rett. :gjeiper:

Skrevet

To skiver brød kan lett bli mange kalorier, særlig hvis skivene er tykke. En skive veier ca 50g så da er det bare å tenke at to skiver er 100g, så kan man se på pakken hvor mange kcal det er i brødet per 100g. Vanligvis er det rundt 300kcal.

Et reint kjøttstykke ligger på like over 100kcal uten smør hvis det veier 100g, så det er minimum 100kcal fra kjøttet og 300kcal fra brødet uten smør.

Da er vi oppe i 400kcal. Salaten veier ingenting og hvis man overdriver kan man vel komme opp i 20-30kcal der.

I og med at kjøttet sikkert er stekt i smør og det er en del smør på brødet som sikkert ikke er lettsmør, så vil jeg tro at man lett er oppe i 500-600kcal.

Alt kommer jo selvfølgelig an på hvor mye mat det er snakk om, men for meg virker det som dere må møtes på midten :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

To skiver brød kan lett bli mange kalorier, særlig hvis skivene er tykke. En skive veier ca 50g så da er det bare å tenke at to skiver er 100g, så kan man se på pakken hvor mange kcal det er i brødet per 100g. Vanligvis er det rundt 300kcal.

Et reint kjøttstykke ligger på like over 100kcal uten smør hvis det veier 100g, så det er minimum 100kcal fra kjøttet og 300kcal fra brødet uten smør.

Da er vi oppe i 400kcal. Salaten veier ingenting og hvis man overdriver kan man vel komme opp i 20-30kcal der.

I og med at kjøttet sikkert er stekt i smør og det er en del smør på brødet som sikkert ikke er lettsmør, så vil jeg tro at man lett er oppe i 500-600kcal.

Alt kommer jo selvfølgelig an på hvor mye mat det er snakk om, men for meg virker det som dere må møtes på midten :)

Hjelp, hvor tykke skiver bruker du? En "butikkskjært" skive (altså om man benytter oppskjærsmaskinen i butikk) veier én skive 20g.

Gjest Coarvi
Skrevet

Hjelp, hvor tykke skiver bruker du? En "butikkskjært" skive (altså om man benytter oppskjærsmaskinen i butikk) veier én skive 20g.

Eh, nei, mine butikkskårne skiver veier som regel 35 gram. Men jeg spiser skikkelig GROVbrød da, ikke loff... ;) Skjærer jeg selv blir skivene som regel 40-50g, alt etter hva slags brød det er (noen brød er jo små, mens andre er både brede og høye).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange hjelpsomme svar! Tydelig at jeg var ganske på bærtur... En annen ting vi diskuterer er denne retten: to skiver brød, en boks leverpostei og en knyttneve isbergsalat. Jeg antar 600, mor mener 3-400. Er forresten leverpostei like god kilde til protein som f.eks kjøttstykket jeg tidligere beskrev?

Gjest Coarvi
Skrevet

Takk for mange hjelpsomme svar! Tydelig at jeg var ganske på bærtur... En annen ting vi diskuterer er denne retten: to skiver brød, en boks leverpostei og en knyttneve isbergsalat. Jeg antar 600, mor mener 3-400. Er forresten leverpostei like god kilde til protein som f.eks kjøttstykket jeg tidligere beskrev?

Kan du ikke regne det ut selv? Det blir litt vanskelig å bare anta. Hvor mye veier skivene, 20 gram hver eller 50 gram? Hvor stor leverposteiboks er det snakk om? De bittebittesmå? Hvis du først finner ut av det er det nesten lettere for deg å regne ut selv...;)

Men jeg vil nå tro 400 er mer rett enn 600...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Helt off topic, men: Er det bare jeg som synes disse rettene høres ut som veldig underlige og kjedelige sammensetninger? Kjøtt eller leverpostei, isbergsalat og fullkornsbrød? :forvirret:

Gjest Coarvi
Skrevet

Helt off topic, men: Er det bare jeg som synes disse rettene høres ut som veldig underlige og kjedelige sammensetninger? Kjøtt eller leverpostei, isbergsalat og fullkornsbrød? :forvirret:

Jeg synes hvertfall kjøtt med brød-retten høres trist ut, mangler noen kalorier med saus eller lignende... :ler:

Men det er jo ikke sikkert TS spiser det samme hver dag da... ;) Og er kjøttet godt marinert kan det jo være et godt, enkelt måltid. :) Middag trenger ikke være superfancy hver eneste dag, noen dager er det enkle ganske godt.

Og brød med godt smør er jo kjempegodt! *Fikk lyst på*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...