Gjest Grethe Skrevet 6. juli 2010 #1 Skrevet 6. juli 2010 Hei. Jeg og mannen min skal skilles, det har vært en lang prosess og vi kommer til å være veldig gode venner i fremtiden. Vi har to barn sammen, på 5 og 6 år. Vi kan ingen ting om bidragsregler, stønader ol. Vi skal ha de 50/50, men siden eldstemann er ett "krevende" barn har vi tenkt å ha samvær man-søndag på en og ons-tirs på den andre. Så de får noen dager alene med en av oss og flere dager sammen (den yngste er verdens "enkleste" og vi er redd for at hun vil bli litt usynelig om hun hele tiden skal være sammen med storebror og bare en foreldre) Mulig vi tenker feil her, men føler at det er best for våre barn. Men så kommer vi til denne bidragsgreia, om vi blir enige om at vi har "hovedomsorgen" for hvert vårt barn, vil vi da slippe å betale bidrag til hverandre? Vi har ganske lik økonomisk situasjon og ser det bare for oss at det er letter om den ene betaler barnehage, klær osv for den ene og at den andre foreldren betaler for den andre. Men kan man gjøre det på denne måten?
aniana Skrevet 6. juli 2010 #2 Skrevet 6. juli 2010 Hei. Jeg og mannen min skal skilles, det har vært en lang prosess og vi kommer til å være veldig gode venner i fremtiden. Vi har to barn sammen, på 5 og 6 år. Vi kan ingen ting om bidragsregler, stønader ol. Vi skal ha de 50/50, men siden eldstemann er ett "krevende" barn har vi tenkt å ha samvær man-søndag på en og ons-tirs på den andre. Så de får noen dager alene med en av oss og flere dager sammen (den yngste er verdens "enkleste" og vi er redd for at hun vil bli litt usynelig om hun hele tiden skal være sammen med storebror og bare en foreldre) Mulig vi tenker feil her, men føler at det er best for våre barn. Men så kommer vi til denne bidragsgreia, om vi blir enige om at vi har "hovedomsorgen" for hvert vårt barn, vil vi da slippe å betale bidrag til hverandre? Vi har ganske lik økonomisk situasjon og ser det bare for oss at det er letter om den ene betaler barnehage, klær osv for den ene og at den andre foreldren betaler for den andre. Men kan man gjøre det på denne måten? Trist å høre at dere skal skilles. Jeg er i samme situasjon hvor vi deler 50% av omsorgen. Vi har begge hovedomsorg for hvert vårt barn og får derfor barnetrygd og skatteklasse 2 hver for oss. Alt dette ordner du med NAV når du snakker med de, evt sende brev med ren informasjon på hvilket barn som skal være registrert på hvilken adresse. Jeg betaler for barnehagen og exen for SFO. Når barna går i samme barnehage er det vel rabattordninger dere bør tenke på hvis regninga sendes til en adresse... vet ikke helt hvordan det blir om den også deles. Lykke til med den tiden som kommer, og bare som en liten kommentar fra en medmor.. jeg er VELDIG glad du sier dere skilles som venner. Alfa Omega for bra samarbeid med barna! Utrolig bra!
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #3 Skrevet 6. juli 2010 Jeg syns dere tenker veldig fornuftig her, og ser ingen grunn til at dere ikke kan gjøre det på denne måten. Når det gjelder barnebidrag, så kan dere jo bare ha en privat avtale om å ikke betale noe. Husk å skrive opp det ene barnet på flyttemeldingen sammen med den av dere som flytter. Den andre forelderen må da også skrive under.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2010 #4 Skrevet 6. juli 2010 Hei. Jeg og mannen min skal skilles, det har vært en lang prosess og vi kommer til å være veldig gode venner i fremtiden. Vi har to barn sammen, på 5 og 6 år. Vi kan ingen ting om bidragsregler, stønader ol. Vi skal ha de 50/50, men siden eldstemann er ett "krevende" barn har vi tenkt å ha samvær man-søndag på en og ons-tirs på den andre. Så de får noen dager alene med en av oss og flere dager sammen (den yngste er verdens "enkleste" og vi er redd for at hun vil bli litt usynelig om hun hele tiden skal være sammen med storebror og bare en foreldre) Mulig vi tenker feil her, men føler at det er best for våre barn. Men så kommer vi til denne bidragsgreia, om vi blir enige om at vi har "hovedomsorgen" for hvert vårt barn, vil vi da slippe å betale bidrag til hverandre? Vi har ganske lik økonomisk situasjon og ser det bare for oss at det er letter om den ene betaler barnehage, klær osv for den ene og at den andre foreldren betaler for den andre. Men kan man gjøre det på denne måten? Vi har praktisert noe liknende ved at et av barna var hos meg i 8 dager og det andre i 6 dager (og tilsvarende hos en andre forelderen). På denne måten har de begge fått noen dager sammen og noen dager alene med oss foreldre. Bidraget kan dere løse som en privat avtale. Det er bare å gå til Nav og fortelle at dere har blitt enig om en løsning, og dere behøver ikke engang fortelle hva dere har blitt enig om. Bare at dere ghør opp dere imellom. Den dagen en av dere evt ønsker å kjøre bidragsordningen gjennom NAV er det bare å kontakte NAV (det er nok at 1 person ønsker å involvere NAV) og fortelle at det er ønskelig at NAV beregner bidraget og evt ber om at det går gjennom bidragsfogden. Gratulere med "en lykkelig skilsmise" i den forstand at dere faktisk kan prate sammen etter bruddet. Jeg tror mye av dette er basert på at dere velger delt omsorg, men det kan naturligvis være flere årsaker. Flott er det uansett.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2010 #5 Skrevet 7. juli 2010 Det er fullt lovlig å ha ett barn hver. Her er det forøvrig en beslektet tråd. Kanskje kan den være nyttig for deg? Håper dere kommer fram til en løsning som er god for dere alle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå