Gå til innhold

Kjole i bryllup

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger hjelp angående kjole! Skal i bryllup snart, og jeg har hørt fra andre gjester at bruden ikke vil at noen andre skal gå i lyst. Bruden har vel ingenting hun skulle sagt om jeg velger å gi en lyserosa kjole, vel? Er det jeg eller bruden som er på viddene her? Er det virkelig sånn at en brud kan forby andre å gå i lyse farger? Her snakker vi ikke bare hvitt (noe som er en selvfølge at man ikke går i), men vi snakker lyserosa, lyseblå, lysegrønn og alt som er lyst!

Når det i tillegg er en liten "regel" at man ikke skal gå i svart, føler jeg at det ikke er mye igjen å velge mellom altså... I tillegg er jo dette et sommerbryllup, jeg ville nå tenkt at lyse, fine farger hadde vært midt i blinken jeg :P

Er jeg eller bruden som er på viddene?

Bruden og brudegommen som betaler hele bryllupet, da syntes jeg og så de kan bestemme om noen farger skal være forbudt. Syntes det er direkte smaløst å da dukke opp i akuratt de fargene de ikke ønsker. Man trenger ikke å være spydig på dems sin dag. Da får du heller bli hjemme

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruden og brudegommen som betaler hele bryllupet, da syntes jeg og så de kan bestemme om noen farger skal være forbudt. Syntes det er direkte smaløst å da dukke opp i akuratt de fargene de ikke ønsker. Man trenger ikke å være spydig på dems sin dag. Da får du heller bli hjemme

"Akkurat de fargene"? Alle lyse farger snakker vi om. Dessuten betaler ikke brudeparet for gjestenes antrekk. Hadde de gjort det, hadde det vært en helt annen sak.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

"Akkurat de fargene"? Alle lyse farger snakker vi om. Dessuten betaler ikke brudeparet for gjestenes antrekk. Hadde de gjort det, hadde det vært en helt annen sak.

Nei men de betaler for mat og drikke og alohol. Er det virkelig såååå vannskelig å unngå lyse farger? Eller leker du bare vrang forde du bil bestemme?

Skrevet

Ja, faktisk er det vanskelig, når man skal unngå rødt, svart, hvitt og alle lyse farger, blir det ikke mye spennende igjen å velge imellom ;)

Skrevet

Oj, nå begynner det å bli dyrt og innviklet å være bryllupsgjest!

Med mindre bruden har sagt det direkte til deg, eller det står i innbydelsen under kleskode, så kan du gå med det du vil, så lenge det er pent, ikke er hvitt, og ikke vulgært.

Vil du være sikker, så unngår du svart (det "betyr" at du sørger over giftermålet (tror jeg)) og rødt (som "betyr" at du har ligget med brudgommen (tror jeg)).

Hvis du vil være HELT sikker, så inviterer du bruden hjem til deg, slik at hun kan godkjenne antrekket ditt. Evt. at hun får bli med på handletur og plukke ut antrekket ditt hvis hun ikke godkjenner kjolen du allerede har. Så slipper du å måtte kjøpe flere kjoler.

Nei, ærlig talt. Nå må gjestene få lov til å velge bryllupsantrekkene selv. De fleste er såpass oppegående at de greier det uten brudens styring.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det finnes også en "regel" som sier man ikke skal bruke grønt, siden det er huldras farge og man da tilkaller tusser og troll og skjenker ulykke over brudeparet.

-------------------

Jeg skriver "regel" i anførseltegn for jeg synes ærlig talt antrekkproblematikken (særlig på KG) når nye høyder. Selvfølgelig følger man antrekkskodeksen ift mørk dress/smoking/galla etc, men man trenger ikke skjære av seg hodet heller.

Nei, man dukker ikke opp i brudekjole.

Nei, man har ikke helthvitt antrekk - men et antrekk med innslag av hvitt går an, f eks et hvitt sjal og hvite sko til syrinlilla kjole eller en kjole som er hvit i bunn men med grønt blomstermønster, matchet med grønn jakke og veske.

Nei, man tar ikke fram den sorte kjolen fra innerst i skapet, sammen med sort jakke, sorte tette strømper, sorte sko, sort veske. Om man derimot tar den sorte kjolen, lyse strømper, noen lekre høyhælte sandaler, gjerne et sjal og et iøyenfallende smykke i en knæsj farge så er det noe helt annet.

Nei, det er ikke greit å ta den knallrøde tubekjolen hvor puppene er på vei ut og som knapt skjuler rumpa - mens en rød kjole til knærne, med røde lepper og en rød blomst i håret, med f eks pumps og en liten jakke i sort kan være smakfullt og et supert antrekk.

Gjest strykebrett
Skrevet

I følge skikk og bruk som jeg har lært det er reglene sånn:

* Ikke sort, hvitt eller rødt

* Tildekkede skuldre og knær i kirken og under middagen

* Kjolelengde til midt på kneet eller lengre

* Ikke vulgær utringning hverken foran eller bak på kjolen

* Kun bruden skal ha fotsid kjole (altså så lang at den sleper i bakken)

I tillegg kommer vanlige regler for galla, som at man ikke går i kjole og hvitt før kl 1800 og så videre dersom det er invitert til gallabryllup.

Så stivt som dette er det vel egentlig ingen som følger lengre, så man må jo ikke nødvendigvis sjekke av hele listen når man velger antrekk. Personlig liker jeg å følge alle reglene så jeg er sikker på at jeg i alle fall har mitt på det tørre, men det er nok ikke så nøye i praksis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...