Gå til innhold

Kjole i bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvilke er kjoler som er "lov" og ikke i bryllup?

Vet at man skal holde seg unna hvitt. Hva med den "lille sorte"?

Skjørt + topp?

Har dere noen meninger eller gamle, gode regler?

Det er et helt vanlig bryllup i kirke, middag på hotell og fest i et enklere lokale.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gammel skikk og bruk er at man ikke skal bruke rødt, sort eller hvitt. Dagens regler er visst litt mykere på sort og rødt, men jeg ville ikke valgt det alikevel. Iallfall ikke rødt; det krever for mye oppmerksomhet.

Ville ikke hatt skjørt i bryllup, synes ikke det er pyntet nok

Gjest Ylva Virvla
Skrevet (endret)

Det finnes massevis av regler for det, men det er ikke så mange som er opptatt av det lenger eller i det hele tatt vet om dem.

Jeg ville sagt:

Ikke hvit

Kjole/skjørt som rekker minst til knærne

Endret av Ylva Virvla
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke spørre bruden? :)

Du er i safesonen om du ikke velger hvitt,sort og rødt, men det er jo egentlig ikke nøye så lenge du ikke tar oppmerksomheten bort fra bruden.

De bryllupene jeg har vært i i det siste har folk møtt opp i hvite kjoler med sort belte/sorte tights eller sorte kjoler m farget belte og farget bolero. Ingen tenkte så mye over det.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Min mor hadde rød kjole i bryllupet mitt og hun var nyyyydelig! Jeg var bruden og det var det ingen tvil om, og jeg fant det ikke problematisk i det hele tatt at hun hadde rød kjole. :)

Ellers synes jeg Ylva Virvla sier det som trengs å si i denne saken.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på dette!

Hva med det TS spør om, "den lille sorte". Går det an?

Snakker da om en knelang, sort kjole i fint stoff. Den har noe pynt foran og en spesiell type halterneck.

Hadde tenkt å gå med den, helt til jeg ble obs på denne ikke-hvitt/rødt/sort-regelen ;)

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Jeg lurer også på dette!

Hva med det TS spør om, "den lille sorte". Går det an?

Snakker da om en knelang, sort kjole i fint stoff. Den har noe pynt foran og en spesiell type halterneck.

Jeg tenker at det er ok med en knelang, sort kjole.

Jeg var i et høstbryllup en gang og der hadde ca 80 prosent av damene sorte kjoler. Så hvis bryllupet er på høsten eller vinteren er du spesielt safe. Men jeg ville sagt at sort, knelangt er ok også om sommeren.

Hvis du vil, kan du ha tilbehør (veske, sjal, smykker, sko) i en annen farge. Hvis du finner et fint, lyst, tynt sjal kan jo det være en idé. Men svart kjole funker uansett, etter mitt syn. :)

Skrevet (endret)

Jeg ser heller ikke det store problemet med egentlig verken sort eller rødt i bryllup, men det er nå en gang slik.. :) Og det skal man respektere om bruden ikke høylydt og av seg selv har utbasunert at hun ikke bryr seg.

Styr unna:

Rødt

Hvitt

Sort

Husk dette:

Tildekkede skuldre og knær, under kirke og middag. Sjalet/bolero e.l kan evt tas av til kaffen.

Ingen skal være mer pyntet enn bruden. Skal bruden ha en helt enkel, hvit kjole uten særlig dekor eller stort skjørt, kan det være greit å tone ned sitt eget antrekk også.

Ta hensyn til at det kanskje er barn og eldre der, og generellt skal man ikke kle seg slik man kanskje ville gjort for å få seg ett ligg på byen. Med andre ord: må du hele tiden sjekke utrigningen din, er den for dyp.

Skikk sier at man ikke skal bære klokke i bryllup. MEN; Sist bryllup jeg var i, hadde jeg en nyyyydelig gullklokke som ser ut som et armbånd, og det måtte jeg nesten ha siden jeg var toastmaster.

Endret av kaprifolen
Gjest Pippelipp
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med rødt og svart. Svart skal man lissom ikke ha fordi det blir begravelsesstemning av det, men det skal en del til at man klarer å kle seg som til en begravelse når man skal i bryllup. Svart er pent, lett å bære og blir akkurat så "festlig" som du gjør det til selv.

Rødt skal man ikke ha fordi det tar for mye oppmerksomhet. Det er jeg helt uenig i, rødt ser man hele tiden, over alt. Den som stikker seg ut er bruden med den hvite kjolen sin. Det skal ganske mye til før man tar oppmerksomheten vekk fra en brud. Hvis man derimot stiller i en brudekjoleliknende kjole, sånn som en tråd her forleden fortalte om, da er man på villspor. Det tar seg ikke ut.

Den evige skrekken brudene har om å bli satt i skyggen av noen, synes jeg er helt ubegrunnet. Når du gifter deg er du så skrekkelig, ekstremt, overveldende lykkelig at ingen klarer å skinne mer enn deg selv om de skulle prøve :yvonne:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i flere bryllup der gjestene har brukt både røde og sorte kjoler, og det er ingen som har rynket på nesen over det. Har selv brukt rød kjole i bryllupp, og det var tre gjester til i bryllupet som hadde rød kjole, og ingen kunne konkurrere med bruden på noen måte. Skiller seg mye mer ut å gå i neonrosa kjole, som jeg har opplevd i tre bryllup. De fleste har ikke hørt om denne "regelen" en gang, eksisterer visst kun på KG.

Kun tre forhold som teller tenker jeg;

- ikke hvit kjole

- ikke for stor utringning (pupper som holder på å falle ut av kjolen hører ikke hjemme i et bryllup)

- ikke for kort kjole, bør gå til knærene minimum

Ellers syns jeg det er greit å dekke bare skuldre i kirken med et sjal eller en jakke.

Gjest Spinell
Skrevet

De fleste har ikke hørt om denne "regelen" en gang, eksisterer visst kun på KG.

Er egentlig enig med deg i det aller meste du sier, men må bare kommentere til det jeg har sitert. Det er sikkert riktig at "de fleste" ikke kjenner til reglene om røde og svarte kjoler, men det er trolig fordi de fleste, meg selv inkludert, ikke kan "Skikk og bruk" på rams. Regelen eksisterer absolutt andre steder enn på KG også.

Tradisjonelt het det også at ingen kvinner skulle være kledd i rødt eller svart, men denne regelen blir ofte ignorert. Hvorfor man ikke skal kle seg i rødt eller svart, strides de lærde om, men det er trolig knyttet til overtro og djevelskap. Svart er også tradisjonelt sorgens farge.

Sitatet er sakset fra en lengre artikkel som finnes på dette "Skikk og bruk"-nettstedet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er egentlig enig med deg i det aller meste du sier, men må bare kommentere til det jeg har sitert. Det er sikkert riktig at "de fleste" ikke kjenner til reglene om røde og svarte kjoler, men det er trolig fordi de fleste, meg selv inkludert, ikke kan "Skikk og bruk" på rams.

Skikk og bruk endres med tiden, også her. Tidligere var det skikk og bruk at man flyttet sammen etter bryllupet ikke før, det er skikk og bruk at man skal splitte gifte par ved bordsetting, men se her inne hvor mange osm forlanger at den regelen leggs til side, og innsse at skikkog bruk endres med tiden.

Skrevet

Jeg tenker også at hvis bruden ønsker å overraske med en annen farge enn tradisjonelle lyse toner, er jo rødt kjærlighetens farge...:)

Jeg hadde tenkt å gifte meg i knallrødt!;)

Skrevet

Nå er ikke jeg en bryllupsekspert, men jeg synes det er mange overdrevne regler ute å går. Det er helt klart at en ikke skal bruke helt hvit kjole, da bruden som oftest har det. Så må man se på innbydelsen om det har en dresscode eller tema. Dersom det er en dresscode følger man naturligvis den.

Når det gjelder farger så syns jeg ikke at rødt er så ille. Ei heller sort. Rødt skriker ikke mer etter oppmerksomhet enn de andre fargene, og hvis en skal kutte ut rødt, sort og hvitt er det ikke mange farger igjen å velge mellom. Den lille sorte er absolutt et alternativ. Det står i faresonen å bli litt begravelsesaktig, men ingen fare, det er bare å stæsje kjolen opp noe fargerikt. Et belte, stort smykke, en bronsje eller lignende. En rosa blomster i håret er et fint alternativ i sommerbryllup :)

Skrevet

Problemer med den lile sorte er at den ofte er for kort og/eller utringet da (hvertfall slik jeg ser for meg).

Ikke mange farger igjen å velge i? Man har da strengt talt bare valgt bort to... :klø:

Alle toner av blått, lilla, rosa, brunt, oransje, gult, grønt, grått er helt akseptdrt, og dette blir da vitterlig gaaaaanske mange nyanser å velge i!

Skrevet

Når man sier at knelang kjole er ok, mener man da at det er ok med en kjole som rekker til rett over knærne eller skal kjolen stoppe rett nedenfor knærne slik at man ikke ser noe av dem?

Skrevet

En knelang kjole skal vel dekke lårmuskelen, altså kan den stoppe noen cm over kneet. Så vidt jeg husker.

• 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger hjelp angående kjole! Skal i bryllup snart, og jeg har hørt fra andre gjester at bruden ikke vil at noen andre skal gå i lyst. Bruden har vel ingenting hun skulle sagt om jeg velger å gi en lyserosa kjole, vel? Er det jeg eller bruden som er på viddene her? Er det virkelig sånn at en brud kan forby andre å gå i lyse farger? Her snakker vi ikke bare hvitt (noe som er en selvfølge at man ikke går i), men vi snakker lyserosa, lyseblå, lysegrønn og alt som er lyst!

Når det i tillegg er en liten "regel" at man ikke skal gå i svart, føler jeg at det ikke er mye igjen å velge mellom altså... I tillegg er jo dette et sommerbryllup, jeg ville nå tenkt at lyse, fine farger hadde vært midt i blinken jeg :P

Er jeg eller bruden som er på viddene?

Skrevet

Bruden har gått i brudeplanleggingsfella. Bruk din rosa kjole med god samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...