Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i blokk, og vi har felles søppeldunker med flere andre blokker. Dunkene er sorte, grønne og brune, og det er selvsagt meningen at vi skal sortere bosset. Dette har jeg alltid vært nøye med før jeg flyttet hit. Men her ser jeg at det ikke er system på ting oppi bossdunkene. Folk bare kaster bosset helt vilkårlig! Hva gjør bossfolkene/arbeiderne med dette? Går de gjennom bossposene? Eller blir diverse søppel som ikke skulle vært med resirkulert i papirgjennvinningen? Har ikke lyst å drite i sorteringen, men det føles litt meningsløst når søppelet uansett ikke er sortert..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kildesorterer ikke. Leste en artikkel i VG om at alt søppelet samles uansett, sendes til Sverige og brennes der! Så da er det ikke vits å bruke tid på det...

Skrevet

Eller litt forresten, kaster papir/papp i grønndunken :) Men alt annet går i den vanlige søpla.

Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

For å si det slik. Alt i søppelbøttene går inn i samme søppelbil, og der blir det ikke sortert.

Gjest Ambra
Skrevet (endret)

Sannsynligvis har de søplebilene flere kamre, så sortert blir det nok. På den andre siden, så lenge man brenner søppelet blir det jo gjenvunnet som energi. Kanskje like lurt som å sende plasten på lastebiler til ØstEuropa for gjenvinning?

Endret av Ambra
Gjest Coarvi
Skrevet

For å si det slik. Alt i søppelbøttene går inn i samme søppelbil, og der blir det ikke sortert.

Nei, som regel blir det sortert på anlegget, den plassen som søppelbilene kjører avfallet til...;)

Jeg kildesorterer, ja. Eller, ikke der jeg bor til vanlig (kollektiv), fordi ingen av de andre greier å sortere riktig, men når jeg er hos kjæresten i helgene, hjemme hos foreldrene mine eller de årene jeg bodde alene, så sorterer jeg alltid. Hvorfor skulle jeg ikke det? Fordi de havner i samme søppelbil??? :ler:

Skrevet

Vi sorterar, plast, papp/papir og restavfall. Skulle gjerne ha sortert matavfall også, men har ikkje muligheit til eigen kompost, og reinhaldsverket har ikkje sentralkomposetering (endå iallfall).

Vi betalar for alt restavfall vi leverer då, etter vekt, så til flinkare vi er å sortere, til billigare vert det. Men vi hadde nok sortert uansett, vi var (nesten like) flinke å sortere før vekta blei innført!

Skrevet

Jeg kildesorterer.

Det vil si papp/papir for seg selv i en dunk og restavfall i en annen dunk. Noe mer spesifikt sortert ønsker de tydeligvis ikke her i Oslo.

Skrevet

Her sorterer vi det vi kan :) Litt stolt og over det! Papir i en dunk, rest i en, mat i en, plast i en og selvfølgelig glass og metall for seg selv. Jeg er stadig på fyllinga med hageavfall og der ligger virkelig matavfallet for seg selv i en lykkelig komposthaug :) Restavfallet blir kjørt til Sverige vet jeg, mens både plast, papir og glass/metall blir gjenvunnet. Renovasjonsbilen har forresten flere kammer til og sortere i :) Hvis dere lurer på om de legger alt i en haug, ta turen til renovasjonen og se selv en dag, så får dere se om det gjelder i din kommune :)

Skrevet

Vi har også felles søppeldunker, vi sorterer bare papp

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Sorterer (selvsagt), både av miljø- og returhensyn, men også fordi at det som utgjør den største delen av renovasjonsavgiften fra min kommune er størrelsen på den sorte dunken (restavfall).

Hos oss er det dermed slik at jo flinkere folk er til å sortere og putte i riktig dunk, jo mindre blir behovet for de sorte dunkene og jo lavere blir regningen.

Er ikke alle i vårer blokker som er like flinke heller.

Vi har alt fantastisk godt tilrettelagt; egne dunker for paipir, organisk avfall og restavfall.

I tillegg har vi egne metall- og glassdunker, og plastinnsamling :)

Med andre ord; alt på ett sted i sameiet ! :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Her har dei restavfall, bio (mat) og papir. Alt har tømming kvar si veka. Og om du ikkje sorterer bosset, risikerer du at dei nekter å tømma det.

Skrevet

Jeg kildesorterer så godt det lar seg gjøre, men føler jeg går litt mot strømmen for der hvor jeg bor kan jeg like gjerne finne et kjøleskap eller en haug med byggeavfall i søppelkassen. Skulle gjerne likt å vite hvilke idioter som gjør sånt :frustrert:

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Vi kildesorterer i henhold til den ordningen som er i vårt område. Det er ingen vits i å sortere bedre enn antall fraksjoner i sin kommune, for da blir de slått sammen etterpå uansett. Sorterer vi dårligere må vi betale mer, fordi restavfallsfraksjonen hos oss er dyrest.

At alt går på samme bil skal man ikke la seg lure av, for bilene har skillevegg(er) inni.

At VG skriver om at all søppel går til utlandet til brenning, betyr ikke at den gjør dette overalt. Det kommer helt an på hvor en bor. Avfallsselskapene har ulike ordninger, og for å unngå å gjøre avfallshåndteringen unødvendig dyr der en bor er det viktig at en bruker de ordningene som er innført i sitt område. Jo flere som driter i dette, jo mer fordyrende manuell sortering på avfallsanleggene. Dette igjen vil gjenspeiles i økte renovasjonsutgifter.

Endret av Spinell
Skrevet

Jeg lurer på om det er ulike ordninger forskjellige steder i landet?

En venninne av meg som bor i en annen del av landet, sa at de ikke kildesorterer noe annet enn restavfall og papir. Kan det virkelig stemme?

Jeg kildesorterer papir/papp, metall/glass, plast, spesialavfall og restavfall. Har fått veldig grei veiledning fra renholdsverket der det står konkrete beskrivelser på hva som kan gjenvinnes, og hva man bare skal kaste i restavfall. Trodde lenge at knuste drikkeglass osv skulle kastes i glass, før jeg fant ut at det kun gjaldt emballasjeglass. :jepp:

Gjest Spinell
Skrevet

Fink: det stemmer at ordningene er ulike i ulike deler av landet. To nabokommuner kan ha helt forskjellige sorteringsordninger dersom de er tilknyttet ulike avfallsselskap.

Skrevet

Fink: det stemmer at ordningene er ulike i ulike deler av landet. To nabokommuner kan ha helt forskjellige sorteringsordninger dersom de er tilknyttet ulike avfallsselskap.

Hm.

Frustrerende at vi ikke gjenvinner så mye som faktisk er mulig, i alle deler av landet.

Gjest Spinell
Skrevet

Hm.

Frustrerende at vi ikke gjenvinner så mye som faktisk er mulig, i alle deler av landet.

Mange ting tas i betraktning når avfallsordning skal velges. Det er en avveining mellom politiske, økonomiske og miljømessige vurderinger.

Noen ganger er ikke materialgjenvinning bærekraftig (pga f.eks transport, krevende prosesser, økonomi etc), men da energigjenvinnes avfallet hvis mulig (dvs brennes og blir til fjernvarme).

Det er bare ting som verken kan material- eller energigjenvinnes som går på deponi, og deponiavgiftene er så høye etterhvert at mer og mer gjenvinnes på ett eller annet vis.

Skrevet

Sorterer følgende: Restavfall, papp, kartonger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...