Gå til innhold

Sykepleie- sammenlignet med medisinutdanning.

SergB

Anbefalte innlegg

Hei jeg er på tredje året i sykepleierutdanning og har tenkt å kanskje studere medsin etter at ferdig. Jeg trives sånn sett med anatomi, sykdomslære og fysiologi alt av praktiske studier men sliter litt med oppgaver av type: "Beskriv dine etiske dilemmaer i praksis, på 3000 ord og bla bla..." Begynner å bli egentlig veldig lei av å skrive disse oppgavene, også er det bachler oppgaven på 10000 ord som gjenstår :trist: Samtidig trives godt med praksis og jobbe med mennesker, og synes at praksis kunne vært uten oppgaver, mener at jeg lærer ikke stort av disse.

Spørsmål er om det er noen som studerer medisin eller har annet erfaring med lignende, om det er mye oppgaveskriving om etikk og forskning osv. i medsinstudier. Tror ikke jeg orker 6 år med lignende utdanning som i sykepleie, men pugging av patologi, kjemi osv. går ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tidssone

Det er en hjemme-eksamen i etikk første studieår, men den er på ca to sider. I tillegg er det ex.phil, der du kan velge mellom seminarmodell og skole-eksamen.

Synes det er for lite etikk i studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut :) jag hadde anatomi på første året fikk A, også fikk D på semester oppgave med drøftning/refleskjon, sån sett jevner meg ut alltid på C+. Problemet med sykepleie studie at er veldig mye etikk oppgaver, nesten heles studie, det er praksis oppgaver, mappe oppgaver, hjemmeeksamen, gruppe prosjekter, idividuelle oppgaver og det slutter alldri. Jeg hadde 5 i 2MX, 5 i 3FY, 6 i 3KJ på vgs. og trives med realfag. Derfor sykepleistudie er veldig krevende for meg :) har lyst å prøve noe nytt, men veit ikke om mine dårlige skrive kunnskaper kommer til å synke meg i med.studie :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hehe, kjenner meg litt igjen når du beskriver frustrasjonen din. Er også (snart) 3.års student og trives med prosedyrer, anatomi, sykdomslære, men syns det blir for mye etiske reflekssjoner rundt det helhetlige menneske. Misforstå meg rett, jeg syns det er viktig med etikk og helhetlig menneskesyn, det blir bare litt vell mye av det på studiet. Sinnsykt lei ordtelling. (Hvem fant opp det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er en hjemme-eksamen i etikk første studieår, men den er på ca to sider. I tillegg er det ex.phil, der du kan velge mellom seminarmodell og skole-eksamen.

Synes det er for lite etikk i studiet.

Kanskje en idé å si hvor du studerer også, da?

Man har ikke hjemmeeksamen i etikk det første året verken ved UiO eller NTNU, i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Sinnsykt lei ordtelling. (Hvem fant opp det?)

Ehm, mulig jeg misforstår, men du teller da virkelig ikke ordene du skriver i en oppgave? Word og open office gjør dette for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ehm, mulig jeg misforstår, men du teller da virkelig ikke ordene du skriver i en oppgave? Word og open office gjør dette for deg! :)

Hehe ja det stemmer det, men man må likevel holde seg innen så og så mange ord, i noen tilfeller ikke en gang +/- 10%, men akkurat 3000 ord f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...