Colargol Skrevet 6. juli 2010 #1 Skrevet 6. juli 2010 (endret) Jeg er en av de som IKKE kunne tenkt meg å bli så rik at jeg ikke vet hvor mye penger jeg har, er faktisk ikke så veldig materialistisk av meg heller heller, men drømmer om opplevelser, og som "alle andre" å leve et økonomisk bekymringsfritt liv i det minste. 5 eller 10 mill. er egentlig ikke så mye penger i dag når man ser på hva hus og bil koster i Norge, selv om man vinner skattefritt i lotto. Men kommer man opp i 20 millioner så har man plutselig muligheten til å drømme. Jeg kommer nok aldri til å oppleve sånne summer på min konto, -men hva hadde skjedd om jeg faktisk hadde vunnet de? Dette tror jeg at jeg ville gjort: # 10 millioner hadde blitt spredd utover den nærmeste familien (søsken/foreldre) # 5 millioner hadde gått til sparing og investering (f.eks kjøp av hus/leilighet) # 300.000 hadde jeg brukt på videre studier og på å nedbetale studielån jeg allerede har. # Minst en mill. hadde gått med til sparing på vegne av fremtidige barn, egen pensjon osv. # Og når all fornuft er "taken care of" så hadde jeg pakka kofferten og reist verden rundt i noen år, jobba frivillig og sørget for å oppleve så mye at jeg hadde blitt metta (nesten) på livstid. # Jeg hadde sørget for å dra med mine nærmeste venner på et par ferieturer! # Jeg hadde gitt meg selv en liten ekstra "månedslønn" i tillegg til det jeg tjener i jobb, da er sjansen større for at jeg kan jobbe med det jeg ønsker også -ikke bare gå etter høyest mulig lønn på bekostning av å trives i jobben. # Hadde kjøpt meg et hus i Ghana, Eritrea eller kanskje på Elfenbenskysten og bygd opp et ungdomshjem. # -Og ikke minst så hadde jeg kjøpt meg en Volkswagen Westafalia 1968-1969 kombi! (Nyrenovert og sikker selvsagt) Mulig jeg er litt vel fornuftig (synes jeg selv), men dette er nøyaktig det jeg ville gjort (tror jeg, kan jo aldri vite, folk har blitt gærne av penger før..) Så! Din tur! Hva ville du gjort med 20mill? Endret 6. juli 2010 av Colargol
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #2 Skrevet 6. juli 2010 Invistert i aksjer, og startet egen bedrift Så, hadde jeg begynt å levd livet.
NovaFlare Skrevet 6. juli 2010 #3 Skrevet 6. juli 2010 Først og fremst ville INGEN fått vite nøyaktig hvor mye jeg vant, for jeg tror folk rundt deg kan endre seg hvis de vet du har vunnet flerfoldige millioner. Det gjør noe med folk. Men jeg ville gitt bort noe til familien, selvsagt. Ville gitt en god del til dyrevernsorganisasjoner, jeg ville investert i huskjøp og leid ut, betalt ned gjeld, reist masse, oppdatert hele garderoben, lagt av penger til framtiden og studert.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #4 Skrevet 6. juli 2010 Først og fremst ville INGEN fått vite nøyaktig hvor mye jeg vant, for jeg tror folk rundt deg kan endre seg hvis de vet du har vunnet flerfoldige millioner. Det gjør noe med folk. Men jeg ville gitt bort noe til familien, selvsagt. Ville gitt en god del til dyrevernsorganisasjoner, jeg ville investert i huskjøp og leid ut, betalt ned gjeld, reist masse, oppdatert hele garderoben, lagt av penger til framtiden og studert. Jeg hadde akkurat gjort det stikk motsatte. Alle skulle gjerne fått vite om hvor mye jeg hadde vunnet. Presis. Så kunne de gjerne bare fått siklet etter de pengene, og syntes jeg var ditt og datt.. mens jeg levde livet.
monkey Skrevet 6. juli 2010 #6 Skrevet 6. juli 2010 Jeg hadde akkurat gjort det stikk motsatte. Alle skulle gjerne fått vite om hvor mye jeg hadde vunnet. Presis. Så kunne de gjerne bare fått siklet etter de pengene, og syntes jeg var ditt og datt.. mens jeg levde livet. du har kanskje ikke fått med deg hva som er skjedd med de siste "millionærene" som har vunnet i lotto??? jo,alle visste,og personen eller sin nærmeste ble kidnappet for å kreve løspenger. det er vel din fremtid om du velger å gjøre det slik.
Gjest Spinell Skrevet 6. juli 2010 #7 Skrevet 6. juli 2010 Jeg ville investert først, og bruk avkastningen til lønn, nedbetaling av lån, veldedighet, reising og en bra båt. For å få det til måtte jeg nok ansatt en investeringsrådgiver som kun ble lønnet med en %-andel av avkastningen på investeringene.
Capricorn Skrevet 6. juli 2010 #8 Skrevet 6. juli 2010 Kun mine nærmeste hadde fåt vite summen og kun mine nærmeste hadde fått noe. Venner hadde fått en reise sammen med meg I tillegg ville jeg alltid hjulpet venner i knipe. Jeg hadde ikke sluttet å jobbe, men jobbet mye mindre. Pusset opp litt hjemme og kanskje kjøpt meg ny bil. Jeg hadde reist mye. Jeg hadde ikke støttet noen som tagg om det, men valgt det gode formålet med omhu. Dyrebeskyttelsen hadde fått endel. Jeg hadde også gitt til medisinsk forskning.
tineline Skrevet 6. juli 2010 #9 Skrevet 6. juli 2010 1. Kjøpt/bygd hus med hage (og ansatt vaskehjelp) 2. Kjøpt hest 3. Kjøpt den største Think-modellen 4. Nedbetalt studielån 5. Kjøpt seilbåt 6. Seilt jorda rundt med kjæreste og venner (før jeg kjøpte hesten) 7. donert en større sum til Naturvernforbundet
Rosalie Skrevet 6. juli 2010 #10 Skrevet 6. juli 2010 Kjøpt større kåk - 5 mill Kjøpt båt - 1 mill "Reisefond" - 3 mill Spart/investert resten
Wonders Skrevet 6. juli 2010 #11 Skrevet 6. juli 2010 nå var ikke dette mye penger da, men jeg hadde så klart satt litt på konto, investert i eiendom og gitt til mormor. Når jeg tenker mye penger så tenker jeg å leve i overflod i flere hus på alle kontinenter, jeg mener at man kan leve godt i flere genrasjoner da... 20 mill er vel greit pr pers. vel, men man når ikke langt med det. Jeg hadde ikke gitt penger til veledighet, men jobbet frivillig i Norge med ulike prosjekter jeg hadde tro på. Gjerne lokalt. Ikke noe til venner, kanskje litt til mamma og pappa. Ellers ville jeg tatt med familien på mammas side på hurtigruta! En opplevelse for livet for oss alle.
Gjest goodtwin Skrevet 6. juli 2010 #12 Skrevet 6. juli 2010 Jeg hadde: Kjøpt et småbruk med plass til noen høner, noen hester og masse huskyer! Pusset opp huset og fått et fantastisk lite sted med nye møbler, et toppmoderne kjøkken og et bad/hjemmespa. Betalt ned studielån Hadde litt gitt til mine nærmeste, og tatt med hele nærmeste familien på en herlig ferie til et eller annet sted. Kjøpt en ny bil til meg og en ny bil til samboeren min. Hadde kjøpt en hytte på fjellet og en ved sjøen (her sliter nemlig jeg og samboeren litt med å komme til enighet ) Tatt laser(syns)operasjon *drømme*
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #13 Skrevet 6. juli 2010 Jeg spurte faktisk forloveden min om hva han ville gjort om han vant en uhorvelig stor mengde penger. Han ramset da opp hvilke summer han skulle gi til hele familien; foreldre, søsken, nieser og nevøer. Og så skulle han gi et stort beløp til en veldedig organisasjon som allerede har okkupert all hans fritid. Men han glemte visst å nevne meg. Jeg hadde i det minste håpet han ville spandert på oss en romantisk ferie, eller kanskje beskrevet et drømmehus vi kunne bo i. Med hage. Men neida, det ble ikke nevnt med et ord. Og bare for å unngå misforståelser: Jeg er ingen golddigger, jeg tjener faktisk bedre enn ham. Grunnen til at jeg spurte ham er at det er en indirekte måte å få vite hvor hans prioriteringer ligger; hva som er viktigst for ham. Hans svar er i så måte ingen overraskelse, jeg "visste" at han nok ville gi noen kroner til familie og veldedighet ettersom de har en stor plass i hans liv. Men jeg er såret over at han glemmer meg totalt, både i det virkelige liv og i et parallellt univers som lotto-millionærer. Håper han aldri vinner.
Rumohra Skrevet 6. juli 2010 #14 Skrevet 6. juli 2010 Hadde investert en del av beløpet, familien skulle ikke fått en krone. Resten hadde gått til en fantastisk leilighet, Audi R8 Spyder og andre ting jeg skulle hatt lyst på, pluss betale ned studielånet selvsagt.
sebra Skrevet 6. juli 2010 #15 Skrevet 6. juli 2010 (endret) hadde jeg vunnet 20 mill. så hadde jeg nedbetalt leiligheten, droppa ut av skolen og nedbetalt studiegjeld, tatt en jorda rundt reise, gitt penger til familie, spesielt mamma og pappa, siden de har hjulpet meg utrolig mye. og når jeg hadde kommet hjem fra reisen min hadde jeg kanskje kjøpt ett hus. og tatt lappen hehe Endret 6. juli 2010 av sebra
Gjest Pharmadilla Skrevet 6. juli 2010 #16 Skrevet 6. juli 2010 Jeg hadde i hvert fall ikke sakt det til en sjel! (OK, sambo hadde hatt rett til å vite det da)... Hadde puttet det langt inn i banken til den dagen jeg trenger det til huskjøp eller lignende, og heller kost meg med tanken på at vi kommer i hvert fall ikke til å sulte
Gjest Pucifer Skrevet 6. juli 2010 #17 Skrevet 6. juli 2010 Kjøpt mitt eget hus og egen bil, betalt ned gjeld - ellers ville jeg nok satt inn resten på konto og levd på renter
Lykkelitenen Skrevet 6. juli 2010 #18 Skrevet 6. juli 2010 Hadde nok heller ikke skreket det ut til alle og en hver, men sagt det til nærmeste familie. Hadde nok kjøpt meg leilihget, gjerne investert i en leilighet som jeg hadde kommet til å bo i en stund (ikke typisk førstegangskjøper og studentleilighet). Hadde satt meg opp på ventelister på stallplass og involvert meg i hestemiljøet igjen på leit etter drømmehesten Resten hadde blitt satt i banken.
Piper Skrevet 6. juli 2010 #19 Skrevet 6. juli 2010 Jeg ville brukt halvparten på en skole i et fattig land. Betalt ned en del gjeld, pusset opp huset eller kjøpt et hus nærmere sjøen. Ville arbeidet på skolen for de fattige barna, og puttet inn ekstra penger om det var behov for det. Ville satt av en million til barna mine, og gitt 100 000 til foreldre og søsken, som de kunne bruke på hva de ville. Kjøpt ny bil
hjertesukka Skrevet 6. juli 2010 #20 Skrevet 6. juli 2010 Tror ikke noen har godt av å få så mange penger mellom hendene sånn plutselig, men ok, hvis jeg vant, så ville jeg først sikret meg selv og ungene. Men ingen dyre biler eller palass til hus ville hatt noen prioritet hos meg. Deretter ville jeg valgt meg et eller flere prosjekter i uland. Og hjulpet folk som ikke engang har rent vann, veier,skoler eller sykehus i nærheten av der de bor. Mer slik hjelp til selvhjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå