Gå til innhold

Noen som får støtte fra NAV pga matallergi/ matintoleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer på hvordan støtte til penger til fordyret mat blir regnet ut?

Er det noen av dere som får penger fra NAV pga fordyret kosthold?

Hvordan fungerer dette?

Det er en rekke ulike typer mat jeg ikke tåler og ikke alt er helt diagnostisert enda.

Maten jeg ikke kan spise er de fleste typer korn, frø, nøtter, frukt, grønnsaker i tillegg til at jeg ikke kan spise bønner eller erter.

Heller ikke krydder men det er jo mest kjipt for meg men akkurat dette gir ingen ekstra utgifter.

En annen ting er at jeg tror ikke maten er sånn utrolig mye dyrere en hva andre spiser men det er innviklet å lage til maten eksempel på noe som er innviklet og lage og tar mye tid er hjemmelaget ris brød med tilstrekklig mye fiber det skal gjære i 36 timer sånn og sånn og det tar jo tid.. Får jeg noe støtte for dette?

Hun dama på NAV sa at jeg måtte ta vare på alle kviteringer så får jeg støtte for det som er over et vanlig matbudsjett. Ingen på NAV kunne svare meg på hvor mye et vanlig matbudsjett lå på for en person om det er 2000kr 3000kr 3500 kr i måneden det viste hun ikke. Ei viste hun heller ikke om jeg kan få støtte for den ekstra tiden jeg bruker på og lage mat..

Blir glad for alle kommentarer blir jeg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støtte for tiden du bruker på å lage mat, nå har jeg hørt det og..

Du får støtte for ekstrautgifter om du må kjøpe spesiell og dyrere mat. F.eks de med glutenallergi får 1700/mnd for å dekke utgiftene ved innkjøp av glutenvarer som er dyrere enn andre varer.

Skrevet

Er redd du må ha en diagnose fra lege/spsesialist før du kan søke om støtte.

Men for tiden det tar å lage met tror jeg ikke du får støtte før.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Støtte for tiden du bruker på å lage mat, nå har jeg hørt det og..

Du får støtte for ekstrautgifter om du må kjøpe spesiell og dyrere mat. F.eks de med glutenallergi får 1700/mnd for å dekke utgiftene ved innkjøp av glutenvarer som er dyrere enn andre varer.

Det kan faktisk koste mange timer i løpet av en uke om man har noen i familien med matallergi. Jeg som har barn med forskjellige typer intoleranse, samt en del matallergi selv må lage absolutt alt fra bunnen av. Og ikke er det bestandig vi kan spise det samme heller, så ofte blir det både 2 og 3 forskjellige middager. Og nei, jeg kan ikke bruke det samme på alle tre av så enkel ting som melk. Den ene har melkeintoleranse, en annen har soyaallergi og en tredje glutenintoleranse. Derfor går det f.eks. ikke an å lage en saus til oss alle tre om den inneholder melk.

Men pga dette og annet har jeg ekstra stønad fra NAV, men hva de regner er jeg faktisk usikker på.

-----

TS:

Tatt at du er kvinne og mellom 20 og 50 år mener SIFOs standardbudsjett at du skal bruke 2020 kroner på mat og 610 kroner på hygieneartikler pr måned :)

Skrevet

Kan man få støtte om man "bare" er laktosintolerant? Produkter som ikke inneholder laktose,men som er basert på soya og ris er jo også en god del dyrere.

Hvordan går man da i såfall fram?

Er første steg å få en bekreftelse fra legen?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Kan man få støtte om man "bare" er laktosintolerant? Produkter som ikke inneholder laktose,men som er basert på soya og ris er jo også en god del dyrere.

Hvordan går man da i såfall fram?

Er første steg å få en bekreftelse fra legen?

Første steg er alltid en bekreftelse fra lege, men jeg veit ikke om en vanlig allmennlege er godkjent eller om du må til spesialist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...