Gå til innhold

Hvor lenge får deres 13-åring være ute i ferien?

Anbefalte innlegg

Gjest Christina
Skrevet

Ja, overskriften sier vel alt - jeg lurer på hvor lenge andres 13-åringer får være ute i sommerferien. Ungene har skoleferie, vi voksne jobber fulltid (dette gjelder altså ikke mens vi er på ferie).

Videoannonse
Annonse
Gjest christina
Skrevet

Ingen som har 13-åringer her?

Gjest Christina
Skrevet

Gjelder dette både hverdager og helger?

Noen andre? :)

Gjest Jane E
Skrevet

Kommer litt an på hva de gjør ute. Syns 21.30 er en ok tid, litt kortere i helger.

Gjest Christina
Skrevet

Kommer litt an på hva de gjør ute. Syns 21.30 er en ok tid, litt kortere i helger.

Hvorfor kortere i helger? De aller fleste jeg kjenner lar dem være lengre ute i helgen, noe jeg også syns er logisk.

Skrevet

Har en på snart 12, vil ha henne inn i ni - halv ti tiden.

Gjest Christina
Skrevet

Hm, ser at de få som har svart er mer konservative enn oss... Eller, samboeren min, egentlig. Vår 13-åring får være ute til 23 - "det er jo ferie", sier samboeren min, "han trenger jo ikke stå opp tidlig i morgen". Jeg har ikke noe argument, egentlig, men syns det er litt absurd at jeg som voksen går og legger meg før 13-åringen har kommet hjem fordi jeg skal på jobb i morgen :roll:

Trenger vel ikke å fortelle at vi er sterkt uenige om leggetider her i huset. Forøvrig forteller 13-åringen selv at alle andre får være ute like lenge eller lengre. Dette tar ihvertfall jeg med en klype salt, men ser jo at det må være noe sannhet i det siden han faktisk har noen å være med når han er ute så lenge...

Vil gjerne høre om flere :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Min 13 åring må være inne senest kl 21 selv om det er ferie. Bor i Oslo.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, overskriften sier vel alt - jeg lurer på hvor lenge andres 13-åringer får være ute i sommerferien. Ungene har skoleferie, vi voksne jobber fulltid (dette gjelder altså ikke mens vi er på ferie).

Når man er 13 ville jeg syns det var greit med 22-23?

Det spørs også hvor man bor, vil jeg si.

Noen steder virker tryggere enn andre.

Bor man midt i sentrum og henger der, ville jeg vært strengere, enn om man bor i et villaområde, der man sannsynligvis henger hjemme hos hverandre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bor man midt i sentrum og henger der, ville jeg vært strengere, enn om man bor i et villaområde, der man sannsynligvis henger hjemme hos hverandre.

Enig i denne. Dersom gutten vår feks er hos venner er det ok at han er ute til i 22-tia. Ringer han og spør er det også greit at han blir litt lengre (har ikke hendt at det har vært etter 23). Dette skjer ikke hver kveld, som regel er han hjemme helt frivillig lenge før dette.

Gjest Christina
Skrevet

Det er derfor jeg skrev "Sentrale Østlandsområde" i tittelen på innlegget :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

*Barn under 15 år som blir sett på gata av politiet etter 22 blir kjørt hjem!*

Sånn fungerer det her.

Skjønner godt *Jane E* som tar barnet tidligere inn i helgene. (så sant ikke barnet er hjemme hos noen da)

I helgene er det masse folk ute, mye fyll og bråk.

Hvor lenge barnet får være ute, kommer vel ann på HVOR barnet er?

Her hadde måtte vi være inne til 22. Så sant vi ikke var hos noen da

Gjest Gjest
Skrevet

*Barn under 15 år som blir sett på gata av politiet etter 22 blir kjørt hjem!*

Sånn fungerer det her.

Skjønner godt *Jane E* som tar barnet tidligere inn i helgene. (så sant ikke barnet er hjemme hos noen da)

I helgene er det masse folk ute, mye fyll og bråk.

Hvor lenge barnet får være ute, kommer vel ann på HVOR barnet er?

Her hadde måtte vi være inne til 22. Så sant vi ikke var hos noen da

Hvis dere bor i de verste strøkene i Oslo forstår jeg at politiet velger å kjøre hjem ungdom under 15 år etter kl 22. Men her vi bor ville det vært en kraftig overreaksjon. Vi bor i et villaområde ca 10 min med bil fra bysentrum i en by på østlandet. Her er 12-åringen ute med venner til ca 22.30 nå i skoleferien. De er hos hverandre, sykler rundt, sparker ball, etc. Når det er skole dagen etter er han hjemme senest 21.30. Hvis de har vært i på f.eks kino i sentrum sent på kvelden henter vi dem. Vil ikke at de skal gå i sentrum etter kl 21.

Skrevet

Jeg har ingen barn på 13, men var 13 for "bare" 6 år siden, og har selv en 13 år gammel bror nå. Husker jeg måtte være inne til 10, og etter 6 fikk jeg ikke lov til å være alene uten venner foreldrene mine kjente. Måtte også si ifra hvor jeg skulle være og alltid ha mobilen med.

Broren min har de fleste vennene sine rett oppe i gaten og han må som regel være inne til 12. Man er kanskje ekstra overbeskyttende ovenfor sitt første barn, og gjerne spesielt mye om det er jente.

Gjest breiflabb
Skrevet

Hvis dere bor i de verste strøkene i Oslo forstår jeg at politiet velger å kjøre hjem ungdom under 15 år etter kl 22. Men her vi bor ville det vært en kraftig overreaksjon. Vi bor i et villaområde ca 10 min med bil fra bysentrum i en by på østlandet. Her er 12-åringen ute med venner til ca 22.30 nå i skoleferien. De er hos hverandre, sykler rundt, sparker ball, etc. Når det er skole dagen etter er han hjemme senest 21.30. Hvis de har vært i på f.eks kino i sentrum sent på kvelden henter vi dem. Vil ikke at de skal gå i sentrum etter kl 21.

Bor i en mindre by på østlandet, så bor ikke i Oslo.

Men dette er jo rett og slett fordi 13 åringer IKKE har noe og gjøre gatelangs etter 22 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...