Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #1 Skrevet 5. juli 2010 Leiligheten til min søster selges nå på tvanssalg. prisantydning er langt under det hun har lån på. Men hva skjer da med restgjelda når hun ikke har sikkerhet her lenger? Må de automatisk innfri denne panten når det er tvangssalg? Kjøper kan jo ikke dra med seg heftelse i form av lån? Den må jo pantsettes på ny til ny eier?? :klø:
Illuminati Skrevet 5. juli 2010 #2 Skrevet 5. juli 2010 Restgjelda blir stående som usikret gjeld i banken som ga henne lånet. Hun får en ny låneavtale og helt sikkert en mye høyere rente. Dårlig posisjon å stå i!
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #3 Skrevet 5. juli 2010 Restgjelda blir stående som usikret gjeld i banken som ga henne lånet. Hun får en ny låneavtale og helt sikkert en mye høyere rente. Dårlig posisjon å stå i! Men hadde dette vært et normalt salg, så ville vel ikke banken automatisk gått med på et salg så lenge hun går mye i tap. Men ved tvangssalg så har de ikke noe valg da eller?
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #4 Skrevet 5. juli 2010 Det er borettslaget som selger boligen og ikke banken. Det er mao manglende innbetalt husleie
Illuminati Skrevet 5. juli 2010 #5 Skrevet 5. juli 2010 Tvangssalg skjer via en rettskjennelse, så banken kan ikke gjøre mye.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #6 Skrevet 5. juli 2010 Tvangssalg skjer via en rettskjennelse, så banken kan ikke gjøre mye. Det betyr mao at banken allerede er klar over tvangssalget?
Illuminati Skrevet 5. juli 2010 #7 Skrevet 5. juli 2010 Det betyr mao at banken allerede er klar over tvangssalget? Ja, kreditore får melding om slike ting når det er gått så langt. Husk at tvangssalg tar 1/2 år å få gjennomført!
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #8 Skrevet 5. juli 2010 banken kan vel ikke nekte en person å selge et hus? Jeg har akkurat solgt mitt, med tap (Dvs fikk solgt huset for litt mindre enn det jeg har i lån). Banken har ikke sagt noe på dette, men så har jeg heller ikke ringt banken for å si at "hei, jeg har solt huset mitt med tap"....
Illuminati Skrevet 5. juli 2010 #9 Skrevet 5. juli 2010 banken kan vel ikke nekte en person å selge et hus? Jeg har akkurat solgt mitt, med tap (Dvs fikk solgt huset for litt mindre enn det jeg har i lån). Banken har ikke sagt noe på dette, men så har jeg heller ikke ringt banken for å si at "hei, jeg har solt huset mitt med tap".... Ja, det kan de. Hvis lånet er større enn salssummen frigir de ikke pantet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #10 Skrevet 5. juli 2010 banken kan vel ikke nekte en person å selge et hus? Jeg har akkurat solgt mitt, med tap (Dvs fikk solgt huset for litt mindre enn det jeg har i lån). Banken har ikke sagt noe på dette, men så har jeg heller ikke ringt banken for å si at "hei, jeg har solt huset mitt med tap".... Som regel er vel ikke dette et problem, men dersom restgjelda er veldig høy, så innfrir de vel kanskje ikke automatisk panten
Rosalie Skrevet 5. juli 2010 #11 Skrevet 5. juli 2010 Banken trenger vel heller ikke å tilby henne nytt lån med mye høyere rente. De kan vel si opp lånet og søstera får en faktura på hele restbeløpet. Klarer hun ikke å betale, vil gjelda etterhvert gå til namsmannen for inndrivning.
Illuminati Skrevet 5. juli 2010 #12 Skrevet 5. juli 2010 Banken trenger vel heller ikke å tilby henne nytt lån med mye høyere rente. De kan vel si opp lånet og søstera får en faktura på hele restbeløpet. Klarer hun ikke å betale, vil gjelda etterhvert gå til namsmannen for inndrivning. Inndriving av hva? Hvis hun hadde penger ville hun ikke stått i denne situasjonen, det forstår banken også og vil heller at hun inngår nedbetalingsavtale, da får de pengene sakte men sikkert. Eventuelt kan de vente til det hoper seg helt opp for henne og hun må søke gjeldsordning, da får de bare dividende! Ikke gunstig for noen parter.
Gjest SmallTalk Skrevet 5. juli 2010 #13 Skrevet 5. juli 2010 Inndriving av hva? Hvis hun hadde penger ville hun ikke stått i denne situasjonen, det forstår banken også og vil heller at hun inngår nedbetalingsavtale, da får de pengene sakte men sikkert. Eventuelt kan de vente til det hoper seg helt opp for henne og hun må søke gjeldsordning, da får de bare dividende! Ikke gunstig for noen parter. Det kommer vel an på hvor mye penger det er snakk om, det? Er det snakk om et stort beløp, så vil de vel helst bare bli kvitt henne? Forøvrig så blir det jo inndriving av pengene hun skylder. Da blir det vel enten til at hun blir erklært personlig konkurs eller at namsmannen tvangstrekker et visst beløp månedlig?
Illuminati Skrevet 5. juli 2010 #14 Skrevet 5. juli 2010 Det kommer vel an på hvor mye penger det er snakk om, det? Er det snakk om et stort beløp, så vil de vel helst bare bli kvitt henne? Forøvrig så blir det jo inndriving av pengene hun skylder. Da blir det vel enten til at hun blir erklært personlig konkurs eller at namsmannen tvangstrekker et visst beløp månedlig? Nei, riktig så enkelt er det ikke. Banken vil løse det på lavest mulig nivå hvis det er mulig. Hus at evt. dividende kan være lite og negativ omtale for å kjøre over folk passer vel også dårlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå