Bolus Skrevet 5. juli 2010 #1 Skrevet 5. juli 2010 Hei! Jeg er brud i sommer, men har kun vært i ett bryllup tidligere. Er veldig usikker på dette med skikk under middagen. Har jeg forstått det rett med at når det trampes så skal jeg og brudgommen kysse under bordet, og når det klirres i glassens skal vi reise oss og kysse på stolene?? Hva annet er det jeg og brudgommen må vite av skikk og bruk under bryllupet...? Takknemlig for litt hjelp her, siden jeg som sagt er litt fersk her.. hilsen august-brud!
Frøken Mitzi Skrevet 5. juli 2010 #2 Skrevet 5. juli 2010 Trur desse skikkane varierer litt. Eg har "lært" at tramping er det foreldre + brudepar som skal opp på stolane å kysse. I eit bryllaip eg var i, kjente ingen til verken skikken om klirre på glas eller trampe...
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #3 Skrevet 5. juli 2010 Tror dette varierer veldig. Jeg var i et bryllup der middagen hele tiden ble forstyrret av klirring og tramping. Stakkars brudepar som aldri fikk sitte i fred og nyte maten. I et annet bryllup jeg var informerte toastmasteren om at brudeparet ikke ønsket denne skikken med klirring og tramping. Helt greit synes jeg.
Barcelone Skrevet 5. juli 2010 #4 Skrevet 5. juli 2010 Jeg synes det er skikkelig tacky med klirring og tramping. Har servert i en del brylluper hvor dette har blitt parktisert og synes det er utrolig taktløst. Kommer ikke til å forekomme i vårt bryllup nei!
Modic Skrevet 5. juli 2010 #5 Skrevet 5. juli 2010 Tror dette varierer veldig. Jeg var i et bryllup der middagen hele tiden ble forstyrret av klirring og tramping. Stakkars brudepar som aldri fikk sitte i fred og nyte maten. I et annet bryllup jeg var informerte toastmasteren om at brudeparet ikke ønsket denne skikken med klirring og tramping. Helt greit synes jeg. Vi giftet oss forrige helg, og da informerte toastmasteren på en humoristisk måte om at vi ikke ønsket dette. Det funket fint! Synes selv det er en uting.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #6 Skrevet 5. juli 2010 Vi skal avtale med toastmasteren om at hvis det blir mer enn 3 ganger at det klirres i glass og vi må opp, så skal vi (brudeparet) gjøre en liten vriompeis og selv bestemme hvem som skal opp og kysse.
Supramundane Skrevet 5. juli 2010 #7 Skrevet 5. juli 2010 Da vi giftet oss tidligere i sommer var det bare tramping i gulvet som skjedde, og da kysset vi over bordet. Artig det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #8 Skrevet 6. juli 2010 En skikk her er at når bruden går ut av rommet skal alle de kvinnelige gjestene gå opp og kysse brudgommen, og hvis brudgommen går ut skal alle de mannlige kysse bruden... Amerikanske skikker som at brudgommen skal ta av brudens strømpebånd, og det å kaste brudebuketten er vel så godt som ikke eksisterende i Norge...?
Frk. Belle Skrevet 6. juli 2010 #9 Skrevet 6. juli 2010 Vi skal avtale med toastmasteren om at hvis det blir mer enn 3 ganger at det klirres i glass og vi må opp, så skal vi (brudeparet) gjøre en liten vriompeis og selv bestemme hvem som skal opp og kysse. Det hørtes ut som en veldig god idè! Tror kanskje vi låner den
Americanbride Skrevet 6. juli 2010 #10 Skrevet 6. juli 2010 Naar det gjelder stroempebaand og bukettkasting, saa har det skjedd i samtlige bryllup jeg har vaert i. Jeg har vaert i 20-30 bryllup i norge samt 2-3 stk i usa. I norge har brudgommen "skutt" stroempebaandet mot de single menn mens bruden har holdt for oeynene paa mannen. Og Bruden har kastet forloverens brudebukett til de single damene. Dette har skjedd paa kirketrappa etter vielsen. De i usa har gjort dette,men det etter middagen (samt bruden kaster sin egen bukett). I flere bryllup jeg har vaert i som var lei av all den klirringen hadde en regel. De som klirret maatte enten synge en sang me ordet kjaerlighet eller love i seg. Eller maatte kysse sin partner eller en annen i salen foerst.
Modic Skrevet 6. juli 2010 #11 Skrevet 6. juli 2010 En skikk her er at når bruden går ut av rommet skal alle de kvinnelige gjestene gå opp og kysse brudgommen, og hvis brudgommen går ut skal alle de mannlige kysse bruden... Amerikanske skikker som at brudgommen skal ta av brudens strømpebånd, og det å kaste brudebuketten er vel så godt som ikke eksisterende i Norge...? Hehe, dette var tydeligvis en kjent skikk for mange i vårt bryllup, men ikke for meg!! Jeg ble rimelig overrumplet (bokstavelig talt), da brudgommen utpå kvelden tok en tur på do!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå