Gå til innhold

~ Er alt forutbestemt? ~

Livets datter

Anbefalte innlegg

Tror du alt som skjer i livene våre er forutbestemt/skjebnen? Eller styres alt av valg vi selv foretar underveis? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var et godt spørsmål, som jeg har grublet mye på. Jeg har heller ikke kommet frem til noe svar.

I det ene øyeblikket tror jeg på skjebnen, at alt er forutbestemt, i det andre ikke. Eller kanskje "det store bildet" er forutbestemt mens vi styrer detaljene selv?

Men i såfall.... Hva er skjebnen egentlig?

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hva med Deja Vu?

Noen mener at dette er et slags glimt inn i "fasiten" på livet ditt.

Hva tror du at Deja Vu er da, Livets Datter?

Jeg opplevde Deja Vu noen ganger da jeg var i tenårene. Husker f.eks en gang jeg hadde vært en uke alene hjemme, mens foreldrene mine var på ferie. Plutselig hørte jeg at bilen kom, slamring av dører, stemmer, osv. Jeg åpna hovedøra til huset for å slippe dem inn... Men der var det ingen!!! En halvtime senere kom de, jeg hørte nøyaktig de samme lydene, men denne gangen var det virkelig dem. (Stedet vi bodde på da var relativt "øde", noen km. til nærmeste nabo, så det var ikke muligheter for at det hele var en stor spøk. De kunne umulig har kommet den første gangen bare for å gjemme seg og bilen, f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilfeldigheter og valg :lol:

Aha! Men hvem er det som tar valget? Deg selv, eller skjebnen som "lokker og drar" i deg helt ubevisst uten at du er klar over det?

Husker fra Ex.Phil'en at Spinoza skrev en del om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig hørte jeg at bilen kom, slamring av dører, stemmer, osv. Jeg åpna hovedøra til huset for å slippe dem inn... Men der var det ingen!!! En halvtime senere kom de, jeg hørte nøyaktig de samme lydene, men denne gangen var det virkelig dem.

Dette er vardøger lille du.

Deja vu, er som andre sier her; følelsen av å ha opplevd samme tingen før.

Jeg tror noe er skjebnebestemt, men at vi selv må styre valgene og handlingene våre. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror alt styres ut fra de valgene vi tar gjennom hele livet. Det er etter min oppfatning ikke forutbestemt hva som kommer til å skje.

Om det så er bra eller dårlige ting som skjer, så skjer de ut fra de valg jeg gjør/har gjort og det livet jeg lever.

Har ingen problemer med at andre tror på tilfeldigheter, men selv gjør jeg det ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er forutbestemt, og vi gjør valgene selv.

Deja Vu tror jeg har noe med menneskets psyke. Man kommer i en situasjon man har vært i før, ting er meget likt den forje, og gjernen får problemer med å skille dem.

Det mener jeg Deja Vu er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at Deja vu er så enkelt som at den ene delen av hjernen oppfatter ting bittelitt fortere en den andre, derfor tror man at man har opplevd akkurat det samme før.

Det eneste jeg reagerer på er at jeg ofte i samme situasjon som jeg opplever deja vu opplever at jeg vet hva noen skal si før de sier det. Litt ubehagelig faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at Deja vu er så enkelt som at den ene delen av hjernen oppfatter ting bittelitt fortere en den andre, derfor tror man at man har opplevd akkurat det samme før.

Høres logisk ut. Har ikke tenkt på det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...