Lalle Skrevet 5. juli 2010 #1 Del Skrevet 5. juli 2010 Håper jeg tar opp emne på rett sted Har et par spørsmål ang dysleksi. Er dysleksi, dette med å skrive en setning feil, altså bytte om på orda? Og har dysleksi noe med å ikke klare å skrive i riktig tid, altså nåtid eller fortid? Skrive dikt i begge tider, men diktet skulle vært i fortid, feks. Jeg har store problemer der Og fikk høre at dette kunne ha noe med dysleksi å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokkelimonke Skrevet 6. juli 2010 #2 Del Skrevet 6. juli 2010 http://www2.skolenettet.no/sto/dyshandbok/2_4.html Dette er de o'store professorene innen dysleksi i Norge. Dersom du tviler på om du har dysleksi eller ikke anbefaler jeg deg å ta en LOGOS kartleggingstest. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalle Skrevet 6. juli 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 6. juli 2010 Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #4 Del Skrevet 7. juli 2010 Når mannfolka har gått etter fotballkampen nå i kveld kan jeg skrive en del om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 7. juli 2010 #5 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg vet ikke helt om det har med dysleksi å gjøre, men jeg vet at det mest normale er problemer med skj-kj-sj, punktum, komma og dobbeltkonsonanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalle Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 7. juli 2010 Når mannfolka har gått etter fotballkampen nå i kveld kan jeg skrive en del om dette. Å ja, tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalle Skrevet 7. juli 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg vet ikke helt om det har med dysleksi å gjøre, men jeg vet at det mest normale er problemer med skj-kj-sj, punktum, komma og dobbeltkonsonanter. Heldigvis er det ikke mitt problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #8 Del Skrevet 7. juli 2010 Hei igjen. Nå er jeg ganske trett og har hatt et par øl, så jeg beklager om det er mange skrivefeil i dette innlegget. Jeg har selv dysleksi, og det går ekstra lett i surr når jeg er litt sliten og ikke så veldig påpasselig. Jeg har som sakt dysleksi, men har også skrevet hovedoppgave om temaet og studert det i mange år så jeg har ganske god oversikt over temaet. Det aller mest karakteristiske ved dysleksi er at man stokker om på bokstavene og at man skriver ordene rett ut slik man uttaler dem. Det betyr at man ofte skriver feil på dobbel konsonant og skj lyd, fordi disse ofte uttales annerledes enn slik de skriver. Vanlige eil er også forveksling av bokstaver som ser like ut eller bokstaver som høres like ut slik som b, d, g. Men ut over disse helt vanlige feilene er det også store problemer med skriving generellt. Problemer med settningsoppbygning, gramatikk, komma, store bokstaver etc. er veldig vanlige feil. Dette er skjer fordi det tar så mye av tankekapasiteten å tenke på hvordan bokstavene skal skrives rett at man aldri lærer seg skikkelig hvordan settningene skal skrives eller rett gramatikk til en hver tid. Man kan pugge regler, men desverre huskes alt som har med språk å gjøre ofte veldig dårlig. Samtidig hjelper det ikke at man har pugga mange regler når man uansett ikke har tankekapasitet til overs til å bruke dem når man skriver. Den beste måten å beksrive dysleksi på et at det alltid er som å skrive at sekundærspråk. Alle som skriver litt engelsk, spansk, fransk etc. vet at om man lærer dette som vosken vil man aldri få den samme flyten i språket som dem som har hatt det som morsoml. Man må alltid stoppe opp og tenke på hvordan nøyaktig den setningen med den bøyningen skal skrives og ofte må man stoppe opp for å tenke over staving og gramatikk når man skriver. Man får ikke samme flyt, og den som leser det man har skrevet vil merke at spårket ikke flyter helt slik som det skal selv om alt i og for seg likevel er korrekt skrevet. Uansett hvor mye man enn pugger vil det alltid være språkmessige nyanser som man ikke mestrer på fremmedspråk. Slik er det med norsk for oss som har dysleksi. Det stopper alltid litt opp, hvor enn mye man pugger. Dette er grunnen til at man ofte trenger ekstra tid på prøver, det handler om at hele skriveprosessen tar lenger tid fordi man hele tiden må tenke seg om både en og to ganger fordi teksten ikke flyter som den skal. Det finnes også selvsagt individuelle forskjeller. På samme måte som med fremmedspråk sliter noen mer med å lære staving, noen sliter med med å lære gramatikk mens andre syntes settningsoppbygningen er vanskeligst. Slik er det også blandt dem som har dysleksi. Vi har vansker på forskjellige områder. Selv har jeg de tradisjonelle vanskene med dobbel konsonant spesiellt, men også vansker med bøyninger lenger/lengre, enda/ennå, han/ham, en/enn, et/ett og og/å. Jeg har vansker med preposisjoner og setningsoppbygning og skriver ofte tungt og bakvennt. Jeg leser også veldig sakte. Det finnes også andre vansker som vansker med å konsentrere seg når man leser, vansker med å huske mange beskjeder på en gang, vansker med å huske det man har lest, vansker med å lære seg vanslig allmennkunnskap, vansker med å huske navn, vansker med å nå tak i ord etc. Selv har jeg veldig store vansker for å konsentrere meg og huske innholdet i det jeg leser og må ha lært meg andre teknikker for å huske fagstoff. Skjønnlitteratur leser jeg lite, fordi det går treigt og jeg kjeder meg fort når jeg ikke får den gode naturlige flyten i det jeg leser. Men jeg har en god utdannelse med gode karakterer, så jeg kan lære når jeg vil, når jeg er konsentrert og bruker egne taktikker og det er rolig rundt meg. Ellers har jeg problemer med at jeg ikke ser feilene jeg gjør når jeg skriver. Så for meg å kontrollese over innleggene mine er det lite hjelp i. Jeg vet at på tastatur går det for fort i svingene når jeg skriver, men jeg ser ikke bokstavene jeg har utelatt så da er det lite vits å kontrollese. Jeg orker heller ikke å poste alt i skriveprogram først, fordi det ville tatt meg en evighet å finne og korrigere feilene. Jeg skriver leselig så da bryr jeg mer ikke. Håper dette var svar på noe av det du lurte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sasha Sasha Skrevet 7. juli 2010 #9 Del Skrevet 7. juli 2010 Hm jeg sliter også med å skrive i nåtid/fortid. Jeg har dysleksi men ble ikke testet som barn. Jeg sliter også med og se skrivefeil om noen skriver geomitre dystleksie spenenede osv. Vil det ta lenger tid for meg og stokke om på bokstavene slik at det blir riktig skrevet. Jeg synes rett og slett det er vansklig! Men jeg pleier ikke og skrive så mye feil selv,(heldigvis) men om jeg først gjør det blir det til at jeg heller skriver hele ordet om igjen på nytt. Er det lange ord som skismurningsteknikk tatt ut av sammenheng vil jeg bruke litt lenger tid en gjennomsnittlig person på og lese ordet. Å lese norsk går helt fint for meg og lesehastigheten er normal,men strever veldig om jeg skal skrive engelsk eller lære nye språk.. Uansett spenende tråd som jeg vil følge med på vet så altfor lite om dysleksi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalle Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 8. juli 2010 Nå er det slik at jeg skriver en god del. Det bor en liten (og jeg mener liten ) forfatter i meg, og jeg liker å uttrykke meg på papiret. Men, det var da jeg hadde levert inn dikt til ei bok som kommer ut at jeg begynte å forstå at jeg har problemer. For fikk da negativ kritikk for fortid/nåtid og ombytting av ord. Jeg sliter med å huske på om det skal være p eller b i ord jeg sjelden skriver. Ordet PÅ har jeg ingen problemer med. Det er jo et ord jeg ofte skriver. Det SS skriver om språk, stemmer for meg. Jeg får høre av mine Eritreiske naboer, at jeg har en god uttale i navn og språket deres, men å begynne å lære dette språket kunne ikke falt meg inn. Det vet jeg jeg ikke hadde klart. Fremmende språk skremmer meg. Skulle ønske jeg kunne litt av alle språk , men problemet er å huske alt man lærer. Nå har jeg ADHD også min datter. Det viser seg at vi sliter med det samme når det gjelder språket og det å lære. Min datter går på høyskolen, og der mistenker de at hun også har dysleksi. Hadde jo ikke tenkt at dysleksi kunne gjelde meg. Men som voksen kan man teste dette? Må si at jeg ikke har tatt i penn og papir etter jeg fikk negativ kritikk på diktene mine. Fordi jeg klarer ikke se mine egne feil. Nå tør jeg ikke skrive, og her sitter jeg med mange tanker og ideer og tør ikke skrive. Syns det er flaut at jeg ikke klarer å "huske" på riktig fortid, eller ikke se at dette blir feil blanding. Hva gjør jeg? Klart jeg kan skaffe meg en konsulent, men det blir dyrt kun for noen dikt, jeg skriver ikke bøker........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #11 Del Skrevet 8. juli 2010 Den anonyme brukeren fra i natt her. Jeg får folk til å kontrollese for meg, og hjelpe meg med det jeg lurer på. Det er kanskje lettere for meg som har hatt en diagnose fra jeg var i tenårene så jeg har vennt meg godt til å fortelle og be om hjelp. Vi må bare lære oss å godta at vi ikke er like flinke til alt, noen kan ikke svømme så godt, noen kan ikke bake noe særlig, noen har ikke grønne fingre, noen er ikke flinke til å innrede, noen har dårlig smak. Jeg skriver dårlig. Jeg kan godta det. Jeg vet desverre lite om hvordan man får utredet seg for dysleksi som voksen. Jeg ville kontaktet kommunen og spurt om nummeret til OT PPT, som har ansvar for voksenopplæring. De vet nok hvor du kan få hjelp om du ønsker en utredning. Du bør også få datteren din henvist til dysleksiutredning. Hun vil kunne få bedre tilretelegging ved eksamen. Dersom man er i utdanningssituasjon er det lettere å få utredning enn som for deg som er godt voksen. Det er ganske stor overlapping mellom ADHD og dysleksi, det er også veldig stor grad av arv ved begge tilstandene så det er stor sannsynlighet for at i alle fall en av hennes foreldre har samme problematikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalle Skrevet 11. juli 2010 Forfatter #12 Del Skrevet 11. juli 2010 Tror ikke jeg ønsker å finne ut om jeg har dysleksi. Sier jeg nå. Må vel tenke litt på dette, men ser jeg har problemer. Har jo aldri tenkt over dette før, ingen pleier å lese hva jeg skriver, og nå har jeg begynt å skrive for det store rommet. Takker for et veldig godt utfyllende svar til anonymbruker Kjenner at det gjør "vondt" å tenke på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå