Gå til innhold

Går det an å male en jøtul-ovn?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Fikk en idè om at jeg kansje kunne malt den lille (stygge sorte) jøtulovnen jeg har stående i stuen..?driver og pusser opp for å få en lysere stue nå.

Så for meg å ha den i hvit,med en eller annen stilig finish...:klø:

har noen peiling på om det i det hele tatt går an å gjøre,og om det blir fint?

den blir jo flittig brukt om vinteren,så det må jo være noe slags maling som tåler veldig høye temperaturer såfall...slik at det ikke begynner å smelte og stinke svidd maling liksom.

setter stor pris på svar!:)

Gjest Spinell
Skrevet

Har bare et litt halvveis svar til deg, men bedre enn ikkenoe, kanskje :)

Jeg vet at det finnes noe som heter ovnsmaling, men jeg tror denne er mer beregnet på å friske opp igjen fargen på ovner som er blitt litt matte i finishen. Har dessuten ikke sett hvit ovnsmaling noen gang. De som selger ovner (f.eks byggevarehus) vil sikkert kunne gi mer sikkert svar.

Fortell gjerne hvordan det går hvis du snakker med noen!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tviler sterkt på at det går an å male en jøtulovn, malingen vil nok ikke tåle slik varme. Du kan jo kjøpe en ny en som du liker bedre? Ellers er sånn svertegreie bra til å gjøre ovnen mørkere, slik at den ser ny ut.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ok takk for svar:)kansje jeg bare skal beholde den svart,og smøre på sånn ovnmiddelgreier.men min jøtulovn er ikke noe glans i...den er helt matt.er det forskjell på dette,eller har det kansje vært glans i den en gang??

stusser litt på hva som blir finest,med glans eller matt finish..?

Skrevet

Hvis en smører "sverte" på ovnene, må de brennes av igjen i en viss tid, før de slutter å OSE...bare så det er nevnt. Men de blir kjempefine og gode som nye igjen etter en skikkelig overhaling. :jepp:

Gjest padawan
Skrevet

det finnes spraymaling som tåler 650-700 grader men det er begrenset fargeutvalg på denne spraymalingen. hvis du vil fortsette å ha den sort kan du bruke ovnslakk eller ovnsverte.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar!jeg fant ut at det beste var nok å beholde den svart,så har nå smurt den med ovnsverte.

Og den ble kjeempefiin!!så helt ny ut jo.nå kvir eg meg bare til å fyre i den hehe...har fått med meg at det vil stinke litt.;-)

Gjest padawan
Skrevet

selv om det er litt malplassert men hva med å fyre den opp et par ganger nå som det er varmt ute og du kan ha skikkelig utlufting samtidig?

Skrevet

selv om det er litt malplassert men hva med å fyre den opp et par ganger nå som det er varmt ute og du kan ha skikkelig utlufting samtidig?

du kan IKKE male ovnen. din det eneste du kan gjøre er å bruke grafittblandig. da får du en litt gråere tone, men den vil likevel være mørk. dersom du maler den vil den flasse fort. jeg tror du heller burde kjøpe en ny ovn, en i stein eller lignende.

Gjest padawan
Skrevet

Pooo. sikker på at du quotet riktig person nå?

Skrevet

Nå kvir eg meg bare til å fyre i den hehe...har fått med meg at det vil stinke litt.

Det kommer til å stinke ja. Og det kan bli litt "tåkete" i rommene. Kanskje går brannvarsleren i taket også, men det er ikke farlig. Mitt råd: LUFT i alle ender, hehe...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

hehe ja tenkte å fyre i den nå mens det er sommer,og åpne alle vinduer ;-)

sikkert veldig lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...