Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #1 Skrevet 5. juli 2010 Hei Jeg er dessverre blitt noe for tynn.. Jeg har alltid vært slank, men nå ser jeg at jeg har blitt så tynn at det ikke er bra. Jeg er ikke helt sikker på hva som er årsaken, men etter å ha kommet hjem etter noen måneder på reise hvor det gikk mye i posesuppe og lettvint mat, så reagerer jeg selv når jeg ser meg i speilet. Klær som før var stramme (tights osv) henger og slenger. Jeg har aldri vært opptatt av vekten (badevekta står i boden uten batteri), så jeg kan ikke si for sikkert hva jeg veier. Men jeg antar et sted mellom 54-56 kg. og jeg er 174 høy. Saken er at jeg ikke er spedbygd. Jeg har kraftig beinbygning (skikkelige skuldre og hofter, om dere skjønner?), så når jeg er så tynn som nå, så stikker beina ut. Jeg kan glatt telle alle ribbeina når jeg står foran speilet, og puppene er borte.. Jeg har aldri hatt problemer med maten i den forstand at jeg ikke har tillatt meg selv å spise ting. Heller ikke har jeg spist usunt. Jeg spiser fisk mange ganger i uka, grovt brød, frukt og grønt hver dag og tar vitamintilskudd. Men jeg har en fysisk plage (kraftig tinnitus) som gjør meg deprimert og stresset, og jeg antar jeg bruker mer energi enn jeg kanskje tror på dette hersens lydhelvetet i ørene mine.. Matlysten er det så som så med, og jeg merker nå at jeg blir mye fortere mett enn før. Jeg trenger noen tips til ting jeg kan spise som gjør at jeg legger på meg. Men det er vel ikke sånn at jeg kan hive innpå sjokolade og fet mat så mye jeg vil selv om jeg er så tynn? For jeg vil jo ikke bli usunn, bare litt tykkere! Kan noen hjelpe meg litt på vei?
Nikka Skrevet 5. juli 2010 #4 Skrevet 5. juli 2010 (endret) Hva med proteinshaker? Tenkte akkurat det samme. Har brukt det selv i perioder, 3 shaker om dagen. Pluss vanlige måltider. Det funker det. Man får kjøpt pulver på helsekostbutikker iallfall. Lykke til! Endret 5. juli 2010 av Nikka
Gjest Elfrida Skrevet 5. juli 2010 #5 Skrevet 5. juli 2010 Hvor lenge er det siden du kom hjem fra reise da? Hvis du gir det litt tid kan det hende det stabiliserer seg av seg selv. Eventuelt kan du ta kontakt med en lege - det kan jo være at du har pådratt deg en mageparasitt eller annen uhumskhet på tur.
Suzy Skrevet 5. juli 2010 #6 Skrevet 5. juli 2010 Hva med å trene litt så du legger på deg litt muskler og du blir mer sulten - og hva med å spe på med proteinshaker (gainer) på toppen av det du alt spiser?
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #7 Skrevet 5. juli 2010 Det er 14 dager siden jeg kom hjem. Jeg har ikke vært helt god i magen nei.. Løs avføring har jeg hatt en tid nå. Men jeg har alltid hatt en litt "sart" mage, så jeg har ikke tenkt særlig over det. Kanskje jeg skal prøve sånn proteinshake? Hva heter de sortene dere har brukt? Takk for svar! TS
Rumohra Skrevet 5. juli 2010 #8 Skrevet 5. juli 2010 Stress i forhold til sykdom, som tinnitus, angst ol. kan absolutt øke forbrenningen og hindre ar du legger på deg. Jeg sliter med angst og går ned i vekt når jeg sliter og omvendt. Flott at du spiser sunt, men kanskje du kan prøve å spe på litt. Kanskje helmelk isteden for lettmelk, få i deg mer energirik mat, mye kjøtt, egg & bacon ol. Dette hjelper meg!
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #9 Skrevet 5. juli 2010 Suzy, det er vanskelig for meg å trene p.g.a en ryggskade. Men jeg tenker å få en time hos fysioterapaut for å få veiledning slik at jeg kan trene NOE iallefall. TS
Suzy Skrevet 5. juli 2010 #10 Skrevet 5. juli 2010 Suzy, det er vanskelig for meg å trene p.g.a en ryggskade. Men jeg tenker å få en time hos fysioterapaut for å få veiledning slik at jeg kan trene NOE iallefall. TS Skjønner. Lurt å få hjelp av fysioterapeut da, men det hjelper sikkert å gå også (og det er ofte bra for vonde rygger) for å få opp apetitten. Har du diare etter reise så kan det hende det retter seg når det går over. Håper det!
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #11 Skrevet 5. juli 2010 Stress i forhold til sykdom, som tinnitus, angst ol. kan absolutt øke forbrenningen og hindre ar du legger på deg. Jeg sliter med angst og går ned i vekt når jeg sliter og omvendt. Flott at du spiser sunt, men kanskje du kan prøve å spe på litt. Kanskje helmelk isteden for lettmelk, få i deg mer energirik mat, mye kjøtt, egg & bacon ol. Dette hjelper meg! Ja, jeg har også en følelse av det, at stresset i seg selv kan være mye av årsaken. Kom gjerne med flere eksempler på energirik mat! Tusen takk for svar. TS
Nikka Skrevet 5. juli 2010 #12 Skrevet 5. juli 2010 Den jeg har brukt heter Big Mass (Weight Gainer drink), fra Proteinfabrikken. Det er 1400 kal. ekstra hver dag. Man kan velge mellom sjokolade og jordbær iallfall, men, jeg bruker kun sjokolade, liker den best. Denne får du kjøpt på helsekostbutikker iallfall. Har en annen også, som hete Gainer Pro, som jeg har fått tak i over nett. Veldig bra, funker som bare det. Og jeg sliter med å gå opp i vekt.
Nikka Skrevet 5. juli 2010 #13 Skrevet 5. juli 2010 Den jeg har brukt heter Big Mass (Weight Gainer drink), fra Proteinfabrikken. Det er 1400 kal. ekstra hver dag. Man kan velge mellom sjokolade og jordbær iallfall, men, jeg bruker kun sjokolade, liker den best. Denne får du kjøpt på helsekostbutikker iallfall. Har en annen også, som hete Gainer Pro, som jeg har fått tak i over nett. Veldig bra, funker som bare det. Og jeg sliter med å gå opp i vekt. Glemte å si... det står at man kan blande det ut i vann, men, det smaker ikke godt syns jeg. Jeg blander det kun ut i melk. Bare et tips. Men, det finner du ut av selv.
Gjest mari kontrari Skrevet 5. juli 2010 #14 Skrevet 5. juli 2010 Proteinshakes kan nok kanskje være en mulighet, så lenge de ikke går for mye på bekostning av annen mat. Ellers kan det kanskje være lurt å gå inn for å få i deg litt ekstra kalorier, men fra sunne kilder (for mye usunn mat gjør deg nok ikke feit, men kanskje slapp og uvel). Prøv å inkluder mat som feks ekte meierismør, avokado, nøtter, egg og gode oljer som tillegg til det du vanligvis spiser. Unn deg bønner og bacon til frokost, og småspis gjerne youghurt, banan, miks av nøtter, sjokolade og frukt, næringsrike kjeks (med feks havre, smør, mørk sjokolade, frukt/bær). Helmelk fremfor lett høres lurt ut, kanskje med kakaopulver om det smaker bedre. Nyt sommeren og slapp av i den grad du har anledning til det - og hiv innpå med kvalitetsfløteis (ikke billig e-stoff og liksomfløte) på de varme dagene Men det aller lureste du kan gjøre er kanskje å få hjelp av legen din dersom detter virkelig plager deg - de fleste av oss her inne synser nok en del basert på hva vi mener å ha hørt/lest/tenker av virker for oss, og folk er forskjellige.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #15 Skrevet 5. juli 2010 Tusen takk for svar. Dere er så greie alle sammen! Jeg tror nok legen min vil si omtrent det samme som deg, nemlig at jeg må prøve å bli flinkere til å slappe av og spise litt mer. Det er ikke så lett å spise når man ikke føler seg sulten, men mange av de alternativene du kom med høres jo gode ut da. Nøtter spiser jeg endel allerede, også avokado når jeg finner noen med god kvalitet (ofte dårlig kvalitet på de). Is elsker jeg! Kanskje jeg skal spise mer av det? Vanlig Tress-is, tror du det duger? Og så får jeg gå over til helmelk og prøve å spise litt sjokolade innimellom (er ikke noe glad i sånt..). Jeg tror jeg vil prøve det sånn en periode og se om det ikke gir resultater, og så får event. legen sjekke meg opp om en stund om det ikke hjelper. Jeg har nemlig hatt litt rot med stoffskiftet før, men da var det litt lavt, og det skal jo ikke sånne utslag. Jeg ville vært takknemlig for noen middagstips og. Noe som ikke metter så veldig, men som er energirikt og helst ikke for vanskelig å lage (jeg er nemlig ingen racer på kjøkkenet akkurat, iallefall ikke i disse dager). Takk igjen alle sammen! TS
Dancer Skrevet 5. juli 2010 #16 Skrevet 5. juli 2010 Håper det ordner seg snart! Jeg vil anbefalle mat med sundt fett. Masse nøtter, advocado og meieriprodukter! I tillegg kan det ikke skade å spise sjokolade, kjeks og potetgull, bare det ikke er hele tia og veldig mye
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #17 Skrevet 6. juli 2010 Jeg vil takke dere som har svart meg her inne jeg. Det har gitt meg inspirasjon og hjulpet meg til å bli bevisst på å spise litt mer, og det tror jeg er veldig bra! I går laget jeg meg en enkel, men nydelig god fiskegryte til middag, bestående av sei, gulrøtter og brokkoli og en pakke Toro-fiskesaus. Det var kjempegodt, og jeg spiste en hel porson! *stolt* Jeg har funnet ut at det lønner seg å la være å småspise mellom måltidene, men heller vente til jeg kjenner litt sult (føler sjelden sult), og så spise noe jeg har lyst på. Da får jeg i meg mer. Tror likevel jeg skal ta en prat med legen min om den magen min, for den er ikke god... Kommer med tilbakemeldinger. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå