Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og en jentegjeng skal til syden i August, og vi gleder oss veldig :)

Men jeg er litt nervøs for hva som skjer på flyplassen, og har lett lenge etter info.

Så hva skjer etter man har parkert og tar bussen opp til flyplassen, og til man er i lufta?

Skal reise ifra Gardermoen med Star Tour :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som skjer? Det er innsjekking, sikkerhetskontroll og boarding. Noe mer enn det er det vel ikke.

Skrevet

Er bare litt nervøs, og liker å ha full kontroll på hva som skjer :)

Skrevet

Jeg har aldri reist med charterselskap før, og aner ikke hvordan de gjør det med tanke på innsjekking. Antakelig har de egne insjekkingsskranker, det henger skjermer på Gardermoen om hvilke skranker innsjekkingen foregår.

Der må du vise billetter (disse har du antakelig fått på mail slik at de skal skrives ut) og mest sannsynlig også ID, pass. Bagasjen sendes her, husk å merke den med navn og telefonnummer! Personalet fester en type strekkode på bagasjen din som du får en flik av. Ta vare på denne, i tilfelle bagasjen din blir borte.

Neste steg er sikkerhetskontrollen. Har du flytende saker med deg i håndbagasjen må ikke beholderne være større enn 100 ml (1 dl), det hjelper ikke om du bare har litt igjen i en stor tube. Disse beholderne skal få plass i en pose som rommer max 1 liter, slike poser ligger ved sikkerhetssjekken. Leppepommade og maskara er også regnet som flytende.

Har du med deg datamaskin skal denne tas ut av vesken/sekken og legges for seg selv gjennom sikkerhetssjekken. Avhengig av hva slags sko du reiser i kan det hende du må ta av deg disse. Skjerf, jakker o.l. skal tas av, det samme hvis du har belte med metallspenne.

Har du på deg BH med spile kan det hende det piper i sjekken. Om det piper (uansett grunn, det kan hende det bare er stikkontroll også) vil du bli tatt til side og scannet manuelt.

Inne ved gatene henger det oppslag om hvor deres gate skal være. Kanskje den ikke er satt opp enda, da er det bare å sjekke igjen senere. Når gaten er satt opp og det er "boarding" steller du deg i kø og får billett og pass kontrollert før du slippes inn på flyet.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Regner med det går bra!

Er så redd for at det skal være kjempekø overalt, og at vi skal miste flyet.

Vi kommer vel til å møte opp 4 timer før avgang :P hehe!

Skrevet

Først går du opp i avgangshallen. Der finner du informasjon på monitorene hvilken innskjekkingsskranke du skal gå til. Ta med utskrift av billetten og gi den sammen med passet ditt til personen i skranken. Du får boardingkort og sender bagasjen.

Så tar du med deg håndbagasjen din og boardingkortet og går gjennom sikkerhetskontrollen. Ta av klokke og smykker, og ta penger ut av lomma. Du trenger ikke vise legitimasjon her.

Når du har gått gjennom, går du til høyre. Da må du vise boardingkortet og passet ditt. På boardingkortet står det hvilken gate du skal til. Hvis det ikke gjør det, følger du med på monitorer som henger over alt...

Go mad i duty free, før du setter deg ned ved gaten og venter på boarding.

GOD TUR :vinke:

Skrevet

Takk igjen for svar :)

Kjenner jeg blir litt mer beroliget nå. Duty Free skal nok besøkes ja :D

Vi skal til Alanya i Tyrkia!

Blir å kose oss på stranden, og spise gode middager på restaurant :)

Og kanskje litt shopping. Får se hvor god råd jeg har da jeg reiser :)

Og jeg kommer sikkert til å få overvekt i kontrollen, hehe!

Kommer sikkert til å ta med alt for mye klær :P Og i håndbagasjen skal jo en tung speilrefleks med ++.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du sjekker inn på en sånn maskin i avgangshallen, der får du denne lappen du fester i kofferten. Så stiller du deg i kø for å levere vekk bagasjen i en såånn skranke, og viser billett og pass. Når du har kommet gjennom sikkerhetssjekken så går du til høyre der, og da trenger du ikke vise billett og pass lengre, du går bare gjennom en dør/port (og da kommer du ikke ut tilbake igjen). I alle fall var det slik for 3 uker siden da jeg reiste

Skrevet

Du sjekker inn på en sånn maskin i avgangshallen, der får du denne lappen du fester i kofferten. Så stiller du deg i kø for å levere vekk bagasjen i en såånn skranke, og viser billett og pass. Når du har kommet gjennom sikkerhetssjekken så går du til høyre der, og da trenger du ikke vise billett og pass lengre, du går bare gjennom en dør/port (og da kommer du ikke ut tilbake igjen). I alle fall var det slik for 3 uker siden da jeg reiste

Jo men du må jo vise pass og boardingkort etter sikkerhetskontrollen. Det står jo vakter når man går inn til høyre, altså inngangen til området for utenlands-flighter. De vaktene vil se pass og boardingkort. Og man må jo også vise legitimasjon på gate'n når man skal gå ombord. Også må man vise frem boardingkortet sitt når man handler i taxfree'n.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...