Gå til innhold

BIDRAG - lite informasjon på Nav.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nylig flyttet fra mannen min. Vi har ett barn på hver vår adresse. Ifølge bidragskalkulatoren skal han betale 1970 kr/mnd (pga han har 3 g høyere inntekt enn meg). Han nekter å betale. Jeg vet jeg kan søke bidragsforskudd. Har hørt at hvis bidragsyter,BY, ikke vil betale, så får bidragsmottaker,BM, kun minstebidrag, og at staten krever inn et høyere beløp fra BY som de beholder. Stemmer dette? Hva med gebyr på 845 kr til hver når staten må fastsette bidragsbeløpet? Utløses det hvis jeg søker bidragsforskudd? Takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Syns egentlig det ble litt mye jeg siden dere har foreldreretten over et barn hver. Det må jo trekkes fra det du skulle betalt han for det barnet han forsørger.

Kan du ikke få nav til å regne det ut da? Ta han med deg så blir det rettferdig.

Min x betaler 1100,- for et barn. Syns det er en grei sum.

Skrevet

Du søker om bidrag gjennom nav, og dere betaler begge et gebyr på 850 kr. Dette beløpet blir trukket ved første utbetaling.

Det er godt mulig du må betale bidrag også, til det barnet som bor hos far. Om du har over 164 000 i årslønn (mener det er ca den summen), for da betaler far bidrag for det barnet som bor hos deg, men du må betale bidrag for det barnet som bor hos far.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men ved veldig stor inntekstforskjell, så faller vel bidragsplikten til TS bort?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nylig flyttet fra mannen min. Vi har ett barn på hver vår adresse. Ifølge bidragskalkulatoren skal han betale 1970 kr/mnd (pga han har 3 g høyere inntekt enn meg). Han nekter å betale.

Jeg vet jeg kan søke bidragsforskudd. Du vil få bidragsforskudd i påvente av bidrag.

Har hørt at hvis bidragsyter,BY, ikke vil betale, så får bidragsmottaker,BM, kun minstebidrag, og at staten krever inn et høyere beløp fra BY som de beholder. Stemmer dette? Nei, det stemmer ikke. NAVI beholder evt. renter fordi de må bruke tid og energi på å kreve inn bidraget. Selve barnebidraget utbetales til deg!

Hva med gebyr på 845 kr til hver når staten må fastsette bidragsbeløpet? Beløpet er på 860 kroner. Dette beholder staten fordi du blander det offentlig inn. Forsørging av barn skal skje mest mulig privat, og ha minst mulig med staten å gjøre.

Utløses det hvis jeg søker bidragsforskudd? Du vil ikke få bidragsforskudd fordi farskapet er kjent, derimot kan du få bidragsforskudd i påvente av at bidraget kreves inn fra bidragspliktig. Dermed kan du ikke søke om bidragsforskudd, men du søker om barnebidrag. Takknemlig for svar :)

Skrevet

Hei, takk for svarene. Jeg er student, og har lavere inntekt enn grensen for å betale bidrag. Bidragsveilederen på Nav tar kun hensyn til ett barn. Når inntektsforskjellen er svært stor, skal den med høyest inntekt betale bidrag. Barnet som bor hos meg skal være 50% av tiden hos far. Da får jeg ovennevnte beløp i Bidragsveilederen. Hvis barnet bor fast hos meg med vanlig samvær hos far, skal far betale 2500 kr/mnd.

Gjest gjest
Skrevet

Synes hele opplegget er bare tull.

Har han studielån og betale?? det burde i så fall gitt han en fordel.

Hvorfor kan ikke far ha de pengene ekstra å bruke på ungene når de er hos han.

Håper reglene forandres og at det blir slik.

..og jeg er dame....

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes hele opplegget er bare tull.

Har han studielån og betale?? det burde i så fall gitt han en fordel.

Hvorfor kan ikke far ha de pengene ekstra å bruke på ungene når de er hos han.

Håper reglene forandres og at det blir slik.

..og jeg er dame....

Og hvorfor skal ikke far forsørge sine barn? Saken med bidrag er jo at man begge to skal forsørge sine barn etter evne, som når man bodde sammen.

Når begge har ett barn hver skal de betale bidrag til hverandre. Om TS' inntekt tilsier at hun ikke er bidragspliktig er det i så fall bare han som skal betale.

(og det sier jeg som ikke mottar bidrag fra far da han ikke tjener nok)

Gjest gjest
Skrevet

Om mor er student, sier det seg selv at hun ikke har like mye å rutte med .

Sånn er det jo bare.

Men far som jobber må kunne bidra ekstra når ungene er hos han.

Skjønner ikke at en skal måtte " batale til hverandre"

Ikke varer dette....

Håper som sagt NAV får en slutt på idiotien..

Gjest singelmamma
Skrevet

Sånn er det jo bare.

Ikke varer dette....

To mennesker har fått barn sammen, og det er rett og rimelig at begge to går sammen for å sikre at barnet har det som det trenger i hverdagen. Det er satt en sats på hvor mye det koster å forsørge et barn i mnd, og denne summen skal fordeles forholdsmessig mellom foreldrene, det vil si at den som har mest inntekt skal betale prosentvis mer enn den som tjener minst. For at regnestykket skal være mest mulig rettferdig, blir både den ekstra barnetrygden og fordelen ved skatteklasse to (og evt stønad til barnetilsyn) lagt til bidragsmottaker sin lønn FØR bidraget regnes ut. Samvær vil gi fratrekk hos den bidragspliktige.

Jeg synes det er horribelt at så mange ser ut til å mene at det ikke er riktig å "betale for noe en ikke får noe igjen for", når det faktisk er eget barn sitt velferd det er snakk om. Om mor ikke har råd til å kjøpe sykkel, ski eller vinterdress til barnet alene, og far ikke vil betale noe som barnet har hos mor (dvs bidragsandelen), hvem er det da far straffer?

Om et barn koster 4000 kr i mnd, så koster det faktisk det. Om mor får 2000 kr i bidrag av far, så går det rett ut i utgifter igjen,sammen med de 2000 kr hun selv står for. Om han tjener lite vil han få bidragsfritak, om mor tjener mer enn far vil hun betale størst andel.

Barnefar må kanskje betale mer i bidrag mens mor er i utdannelse, men det er til barnets beste at mor får en utdannelse, da hun vil ha større sjanse til fast jobb og høyere lønn med utdannelse. Bf kan også søke om å få satt ned bidraget når mor er i jobb etter endt utdannelse, om hun da tjener mye mer.

Angående delt omsorg og bidrag, så får far fradrag for barnet som han har hovedomsorgen for, i tillegg til at han får fradrag for samværet med det barnet mor har hovedomsorgen for. Det er ikke lenger slik at far er den stakkars taperen uansett. Det er den med mest inntekt som må bidra mest, enten det er far eller mor, og regnestykket er gjort så rettferdig som det kan gjøres.

Idiotien ligger først og fremst hos de uvitende, som mener å vite best.

Gjest gjest
Skrevet

Vel det er vel hvordan man ser det.

Jeg har en god kamerat som tjener ca 500000 i året. Ekskona tjener over det dobbelte.

de har 50/50.

Strengt tatt skulle vel eks kona betalt ham , men det har de slått fra seg.

Han sier som så " jeg bidrar med mitt, min eks med sitt, og det er det viktigste"

Hvorfor skal alt måles i penger...

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Sånn er det jo bare.

Ikke varer dette....

Bidragsinnkrevningsloven er bestemt og godkjent av politikerne! ;)

NAV håndhever lovverket. :)

Endret av Krizzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...