Gå til innhold

Vil du dele dine erfaringer med serie- eller annunitetslån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være med på å kjøpe hus snart, og vi er i tvil med lånetypen. Det kan sikkert være noe fornuftig med begge deler.

Det står at man kan ha 10 år avdragsfrihet. Må dette være sammenhengende, eller kan det være 2 år nå og 2 år om en stund til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer litt: vet du selv hva som er forskjellen er på disse to låneformene?

For det er en grunn til at de aller fleste boliglån nedbetales som annuiteter, pga likviditetsbehovet i lånets første løpetid.

Serielån: Du betaler like mye AVDRAG hver mnd (konstant), og påløpte renter. Rentene blir mindre og mindre jo lavere hovedstolen er, dermed blir innbetalingene mindre for hver mnd, i motsettning til annuitetslån hvor innbetalingen er konstant ved gitt rente.

Økonomisk er det marginal forskjell mellom de to lånetypene, men en liten fordel til serielån, men anbefales ikke til boliglån.

Avdragsfrihet avhenger av den totale økonomiske situasjonen deres og størrelsen på egenkapitalen.

Skrevet

Lurer litt: vet du selv hva som er forskjellen er på disse to låneformene?

For det er en grunn til at de aller fleste boliglån nedbetales som annuiteter, pga likviditetsbehovet i lånets første løpetid.

Serielån: Du betaler like mye AVDRAG hver mnd (konstant), og påløpte renter. Rentene blir mindre og mindre jo lavere hovedstolen er, dermed blir innbetalingene mindre for hver mnd, i motsettning til annuitetslån hvor innbetalingen er konstant ved gitt rente.

Økonomisk er det marginal forskjell mellom de to lånetypene, men en liten fordel til serielån, men anbefales ikke til boliglån.

Avdragsfrihet avhenger av den totale økonomiske situasjonen deres og størrelsen på egenkapitalen.

Jeg ser at et annunitetslån ikke gir en like tøff start når man er ung og trenger penger til mye annet enn selve huset, men så koster det desto mer i renter når man betaler så lite i avdrag fra starten av. Serielånet kan nok være tøft når man plutselig trenger ny bil og sitter med to småbarn som skriker i baksetet...

Hadde derfor lyst til å se hva andre har erfart, og hva de har angret på eller ikke angret på.

Vi planlegger å kjøpe et hus for ca 1.800.000, og jeg har minimum 200.000 å legge inn av egenkaptial. Han har ingenting foreløpig da han må selge et hus han har fra før. Litt skeptisk til det også. Redd han ikke skal få solgt det så fort, så satser på å ha 1-2 år med avdragsfrihet så man ikke skal sette seg selv fast i en klemme og nesten gå dukken økonomisk! :)

Gjest Spinell
Skrevet

En periode med avdragsfrihet kan være bra hvis en trenger mange ting på relativt kort tid(f.eks. møbler, utstyr osv i forbindelse med huskjøpet). I alle fall hvis en er disiplinert og ikke lar de pengene som ellers skulle vært brukt til avdragsbetaling gå i "det store sluket", men faktisk bruker dem til anskaffelser som en ellers måtte tatt opp lån for.

En må bare huske at den dagen avdragsfriheten er over, blir det et merkbart hopp i terminbeløpene.

Vi har annuitetslån og er fornøyd med det. Vi valgte så kort nedbetalingstid som vi syntes vi kunne leve bekvemt med. På den måten sparer vi en hel del renteutgifter totalt over lånets løpetid. Vi har også ordnet det slik at hvis vi spytter inn ekstra på huslånet (dersom vi har litt ekstra), så skal det gå med til å forkorte nedbetalingstiden istedenfor å senke terminbeløpene.

Skrevet

Har du regnet nåverdi av de ulike alternativ siden du sier det koster mer med annuitet?

Gjest Spinell
Skrevet

Har du regnet nåverdi av de ulike alternativ siden du sier det koster mer med annuitet?

Hvilke(n) diskonteringsrente( r ) bør en egentlig bruke i et tilfelle der en snakker om et boliglån som løper i f.eks 25 år? Når det er snakk om å ta opp boliglån sier jo bankene at du må ta med i beregningen at renten kan øke X antall %-poeng.

Kan dette anses som diskonteringsrente eller er det bare et slags worst case-tall?

Skrevet

Hvilke(n) diskonteringsrente( r ) bør en egentlig bruke i et tilfelle der en snakker om et boliglån som løper i f.eks 25 år? Når det er snakk om å ta opp boliglån sier jo bankene at du må ta med i beregningen at renten kan øke X antall %-poeng.

Kan dette anses som diskonteringsrente eller er det bare et slags worst case-tall?

Det er vel ikke nøye hvilken rente du benytter så framt den er lik på begge casene og høvelig realistisk?

Prøv med: Lånerente ca 6%, innskudd (omtrent 100 bp under) så ca 5 % og innflasjon ca 2,5 %.

Tror ikke forskjellen skal være så stor, men det er alltid greit å finne det ut sikkert.

Gjest SmallTalk
Skrevet

http://www.dinside.no/830407/hva-skal-du-velge

Denne linken tar for seg et reelt eksempel på forskjellen mellom serielån og annuitetslån, og da vha et regneeksempel som viser hva forskjellen i renter blir. Forskjellen ligger i rentene man betaler, og i dette eksempelet så betalte man 82.000 mer i renter på et annuitetslån kontra et serielån.

Skrevet

http://www.dinside.no/830407/hva-skal-du-velge

Denne linken tar for seg et reelt eksempel på forskjellen mellom serielån og annuitetslån, og da vha et regneeksempel som viser hva forskjellen i renter blir. Forskjellen ligger i rentene man betaler, og i dette eksempelet så betalte man 82.000 mer i renter på et annuitetslån kontra et serielån.

Det står også at den effektive renten er lik, ergo er ikke det ene lånet dyrere enn det andre.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det står også at den effektive renten er lik, ergo er ikke det ene lånet dyrere enn det andre.

Lånet i seg selv blir ikke dyrere, men man betaler mer i rente ved et anniutetslån enn ved et serielån. Dette fordi det blir mindre renters rente å betale. På den andre siden så er det snakk om så få penger i året at man må gjøre en vurdering på om man ønsker å starte "hardt" og heller roe ned etter hvert eller om man ønsker er mer "moderat" start og heller øke avdragene på slutten.

Skrevet

Skal ikke uttale meg om hva som er best, men jeg valgte nå iallfall annuitetslån av de grunnene som nevnes tidligere i tråden. Jeg ville ha litt å rutte med i starten, i tillegg til boliglånet selv om jeg forsåvidt hadde både møbler og husgeråd ellers.

For å speede opp nedbetalingen litt så har jeg ellers betalt inn litt ekstra innimellom når jeg har sett meg råd til det og er nå snart nede på halvparten av den opprinnelige lånesummen.

Skrevet (endret)

Vi valgte serielånet .

Serielån

Fordel : Betaler ned mer på lånet , tidligere slik at hvis man feks ønsker å løse det inn etter 5 år , så er lånet mye mindre enn hvis man gjør det samme med et annuitetslån , etter 5 år .

Ulempe: Større utbetalinger i begynnelsen .

De fleste velger vel annuitetslån idag .

Men det beste syntes jeg er det som kalles boligkredittlån eller fleksilån hvor du styrer det meste selv .

( Forutsetter litt disiplin da , har man overtrekk på kontoen hver måned bør man kanskje unngå denne typen lån ;) . )

Endret av mousepad
Skrevet

Jeg leste en artikkelt nettopp med et tredje alternativ; velg annuitetslån, men betal det som om du hadde valgt serielån. Dette var den nedbetalingsmåten som ble billigst totalt (forutsatt at man har økonomi til det). Det er jo bare en annen måte å si at man velger annuitetslån med kortere nedbetalingstid enn man hadde tenkt i stede for et serielån, men uansett, alt i alt det rimeligste alternativet m.h.t. totalt betalt lån+rente.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en artikkelt nettopp med et tredje alternativ; velg annuitetslån, men betal det som om du hadde valgt serielån. Dette var den nedbetalingsmåten som ble billigst totalt (forutsatt at man har økonomi til det). Det er jo bare en annen måte å si at man velger annuitetslån med kortere nedbetalingstid enn man hadde tenkt i stede for et serielån, men uansett, alt i alt det rimeligste alternativet m.h.t. totalt betalt lån+rente.

Vi gjorde det sånn, og anbefaler det :jepp:

På den måten fikk vi levelige avdrag i starten, men betalte mindre totalt enn ved "vanlig" nedbetaling av annuitetslånet. Forutsetter naturligvis vanlig, flytende rente. Hvis man har valgt fastrente, kan man evt. spare inn ekstra til en "ventekonto", og betale inn når bindingstiden er omme.

Tante Skrue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...