imeria Skrevet 5. juli 2010 #1 Skrevet 5. juli 2010 Etter mange år med jogging på asfalt har jeg fått beinhinnebetennelse. De siste mnd ukene har jegderfor gått over til å jogge på skogsstier i stedet. Merker veldig stor forskjell! Men forrige uke jogga jeg annenhver dag, og nå begynner jeg å kjenne litt på betennelsen igjen. Utrolig kjipt, siden jogging liksom har blitt min greie! Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å ikke få det igjen? Jeg må vel ikke slutte å jogge?
yoga Skrevet 5. juli 2010 #2 Skrevet 5. juli 2010 Jeg håper du har ordentlige sko? Gode og riktige løpesko er et must når det gjelder løping. Men hvis du har det ville jeg nok tatt en liten pause fra jogging var jeg deg. Du kan evt. gå over til sykling en periode?
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #3 Skrevet 5. juli 2010 Sliter med det samme selv. Gode sko er veldig viktig, og husk å ta pause når smertene kommer - ikke press deg. Jeg har hatt god erfaring med Orudis gel, og fysioterapi kan hjelpe hvis problemet stadig kommer tilbake.
imeria Skrevet 6. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2010 Takk Skoene mine er ganske gode, men de begynner vel kanskj eå bli litt slitt...kanskje jeg bør investere i noen nye. Har vært på et par sykkelturer, men sykling er liksom ikke helt min greie. Føler at man må sykle så lenge før man får like god trening som ved jogging. Det holder liksom ikke med 30-45 min. Eller? Dessuten har jeg ikke ordentlig utstyr til landeveissykling som de fleste driver med. Har bare terrengsykkel (eller er det hybrid kanskje ?). Er det andre ting jeg kan trene som en avveksling? (Jeg er ikke medlem på treningssenter, så det må være noe jeg kan gjøre ute).
meelissa Skrevet 6. juli 2010 #5 Skrevet 6. juli 2010 Jeg ble anbefalt svømming, men synes jo det er drit kjedelig.. Men det som virkelig hjalp for meg var naprapat.
Dancer Skrevet 11. juli 2010 #6 Skrevet 11. juli 2010 Jeg får beinhinnebetennelse med jevne mellomrom siden jeg danser veldig mye. Dette er det jeg gjør: - Ta det med ro en stund! Å fortsette å jogge mens du har det vil bare gjøre at det blir verre. Slutt med en gang du kjenner det. - Masser det stedet der du har beinhinnebetennelse. - Masser først med en isbit, så med varmt vann f.eks i dusjen, så med isbit igjen osv. - Prøv tigerbalsam, og det er noen produkter jeg ikke husker hva heter, men som du kan kjøpe på apoteket som kan hjelpe. - Tren musklene rundt! Beveg føttene i sirkler og opp og ned til det verker. Det er lurt å gjøre det så ofte som mulig. Jeg håper dette hjalp, og at du snart blir kvitt det så du kan komme deg ut og jogge igjen!
NIKElin Skrevet 18. juli 2010 #7 Skrevet 18. juli 2010 Sliter med det samme selv. Gode sko er veldig viktig, og husk å ta pause når smertene kommer - ikke press deg. Jeg har hatt god erfaring med Orudis gel, og fysioterapi kan hjelpe hvis problemet stadig kommer tilbake. Hvor får du kjøpt denne geleen?
MsZ Skrevet 18. juli 2010 #8 Skrevet 18. juli 2010 Ah, dette kan jeg alt om Som nevnt tidligere, gode sko er viktig Prøv å jogg på stier/mykt underlag i steden for asfaldt, det sparer beina mye..! Jeg er ikke fan av å ta helt pause fra løpingen, fordi man da taper mye av støttemuskelaturen, og det tar langt tid å bygge opp.. Bruk heller god tid på oppvarmingen, slik at du er god og varm i beina når du begynner å løpe. Det er også viktig å gå i nedoverbakke, da nedoverbakke tar veldig på fremmside legg. Og så er det forebygging og behandling som gjelder.. Selv har jeg brukt Orudis (fåes reseptfritt på apotek) Og masert dette godt inn. Jeg har også brukt linement til hest (blue lotion og absorbine gel liniment) da dette er litt sterkere enn isgele beregnet på mennesker. Jeg har som regel brukt linimentet på kvelden, og har tatt meg tid til å massere det skikkelig inn. Og når man masserer så skal det gjøre vondt, for man skal massere hardt! Etter massageseansen pleide jeg å bandagere med myke flisbandager uten strikk. (Dette fåes også rimeligst i en hestebutikk) Liniment og bandager sammen øker blodsirkulasjonen i beina, og forebygger og lindrer betteneldsen. (jada, du føler deg litt rar der du ligger og stinker liniment med tjukke bandager på beina, men jeg lover, det hjelper;) ) Og så er det selvsagt viktig å gå godt ned etter trening, og om du har mulighet kjøle direkte etterpå. (ice gel fungerer greit..) Som sagt, dette har funket for meg, og jeg hadde ille betteneldse.. Håper det hjelper
aya Skrevet 25. juli 2010 #9 Skrevet 25. juli 2010 Beinhinnebetennelse er noe dritt, har hatt det flere ganger...Jeg måtte til slutt ta en lengre pause fra jogging. Jogger igjen nå, men ikke på asfalt da jeg er redd det vil komme tilbake da. I tillegg jogger jeg ikke like mye som før, men trener mer variert. Lange gåturer er fin trening (for eksempel gjennom turorientering), men for å få opp pulsen anbefaler jeg sykling på skogsveier/i fjellet. Om du sykler der det er bakkete vil du definitivt føle at du får trent skikkelig:) Har også brukt den gelen som ble nevnt, vet ikke om den hadde noen effekt, det var legen som anbefalte meg den. Men likte tipset om bruk av blue lotion etc beregnet på hest:) Har aldri brukt blue lotion på meg selv, men har smurt det på hestebein og kjente det godt på hendene da.
Lalle Skrevet 8. september 2010 #10 Skrevet 8. september 2010 Ser her at dere som har fått/har beinhinnebetennelse er joggere eller veldig aktive. Men, det ser ut til at det er dette jeg også har fått, men jeg trener ikke. Jeg bare er ute og går tur med vofsen. Må jo sjekke med legen om det er BB, men etter som jeg leser ligner det veldig mine smerter. Så hva kan grunnen være at jeg har fått BB? (hvis det er det jeg har da )
juni Skrevet 8. september 2010 #11 Skrevet 8. september 2010 Hvis det ikke g år over kan du prøve trykkbølgebehandling. Jeg går på Klinikk for Alle, og der gir de seg ikke før det funker. Er midt i behandling, så blir spennende om det virker! Jeg har betennelse i anklene, men det er jo samme greia. Jeg fikk forresten forbud mot asfaltløping for resten av livet...og anbefalt å gjøre pilates og yoga, som jeg synes er sååå treigt, men som jeg skal lære å like! Eller skal jeg visst snart på prøve meg på en hoppete aerobictime. Lykke til uansett!
Lalle Skrevet 20. september 2010 #12 Skrevet 20. september 2010 Har snakket med legen og fysioteraputen min, og det er nesten ingenting å gjøre. Kan smøre på smertestillende eller massere. Massere gjør rett og slett kjempevondt Legen mente beinhinnebetennelse kom av at jeg sliter med leddsykdom, og fysio mente det kom av at jeg går veldig mye. Ikke bare sportsfolk som kan få dette altså for det trodde jeg.
Dyreelskern Skrevet 24. oktober 2010 #13 Skrevet 24. oktober 2010 Har du sko som passer ditt bevegelsesmønster? Altså overpronasjon, underpronasjon... Må du jogge på asfalt? Kanskje du kan jogge litt mindre og sykle litt til betennelsen er borte, og så jogge på grusveier (evnt asfalt med snø på) i stedet for asfalt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå