Gå til innhold

Fordel uten samboerkontrakt i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi skal flytte sammen, og bare en av oss har barn.

Hvis jeg har forstått det rett, ved et eventuelt brudd får vi med oss ut det vi tok med inn - både kapital og gjeld - så lenge vi bare er samboere og ikke gift.

Den ene har gjeld og den andre har kapital.

Vi blir rådet til å ha samboerkontrakt og gjensidig testamente, men hvordan kan det lønne seg? Da kan den ene risikere å arve gjeld og ikke noe annet. Da må det vel være bedre å ikke ha kontrakt, evt bare ha standard samboerkontrakt?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som samboere har dere absolutt arverett ovenfor hverandre.

Har dere kjøpt leilighet sammen, leier dere, eller er en av dere eier av leiligheten?

Slik jeg har forstått så skal en samboerkontrakt fordele eiendelene mellom samboerne, med tanke på mulighetene for en evt brudd i fremtiden. Dersom dere har kjøpt en leilighet sammen, hvor den ene har tatt opp gjeld og den andre har en del egenkapital vil jeg tørre å påstå at det er særdeles viktig for dere å ha en samboerkontrakt. I samboerkontrakten fører dere opp hvor mye gjeld som er på den ene, hvor mye egenkapital den andre har gått inn med, slik at hvis dere en gang skal fordele verdiene, så har dere kontroll på hvor mye den enkelte skal ha.

I tillegg kan det være veldig greit å ha fordelt hvem som har betalt hva av møbler, bil osv.

Dette med testamentet tør jeg ikke å svare på, men vi har blitt anbefalt at begge forsikrer seg med livsforsikring og uførepensjon, og at vi kryssforsikrer hverandre. Hvis da jeg faller fra så vil min kjære få utbetalt en sum som tilsvarer halve lånet på boligen. På den måten vil han være sikret slik at han kan fortsette å bo i vår bolig.

Kunne det vært en løsning for dere? Hvis den med gjeld skulle falle fra, så vil den andre få utbetalt en sum som tilsvarer gjelden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man har da ingen arverett som samboere med mindre man har enten gjensidig testamente eller felles barn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Ingen felles barn (foreløpig).

Vi skal leie et par år først, så det er ikke snakk om andeler i bolig etc. Bare en sikring av at den ene ikke sitter igjen med den andres gjeld hvis det skjer noe.

Skrevet

TS her.

Ingen felles barn (foreløpig).

Vi skal leie et par år først, så det er ikke snakk om andeler i bolig etc. Bare en sikring av at den ene ikke sitter igjen med den andres gjeld hvis det skjer noe.

Du er ansvarlig for din gjeld, han for sin. Det er ikke slik at man ved arv risikerer å sitte igjen med bare gjeld og ingen eiendeler(!).

Hvis du er arveberettiget på et hus hvor det er gjeld som er pantesikret i objektet vil du kunne velge om ønsker å overta huset med gjelden, eller ikke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er det jeg har trodd, at man ikke automatisk arver gjeld etter en samboer, men nettopp derfor lurer jeg på om det har noen hensikt å styre med testamente eller livsforsikring, hvis vi bare leier og ikke ellers har noe felles? Med mindre vi evt får barn, da.

Vi har hver vår "husholdning" med inn, som vi evt bare tar med oss ut igjen.

Eller er det noen andre grunner til å feste ting på papiret?

Ved evt felles barn blir det annerledes i alle tilfeller.

TS

Skrevet

Man har da ingen arverett som samboere med mindre man har enten gjensidig testamente eller felles barn.

Beklager, det skulle stå "absolutt ingen arverett".

Skrevet

Jeg tror jeg ville hatt en enkel samboerkontrakt som fordelte eiendelene mellom dere, ikke testamentet eller forsikringer.

Det kan være greit å ha på papiret hvem som eier hva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...