Gå til innhold

Mat og pubertet - sliter jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ungdom som tidligere var overvektig og har gått ned over 10-13 kilo siden den gang. Nå ligger jeg mellom normalvektig-undervektig. Spiser nok litt for lite, jeg skiller mellom sunne og usunne dager i mitt kosthold og på sunne dager spiser jeg relativt næringsrike middager med tallerkner med 1/3 protein (kjøtt eller fisk), 1/3 brød eller ris og 1/3 salat. Blir på sunne dager en slik tallerken x 2, spiser dette både til frokost og middag.

I tilegg svært magre mellommåltider (et knekkebrød med pålegg kan være ett og et eple et annet) Kan raskt bli 1500-1900 kalorier på en sunn dag.

På usunne dager spiser jeg egentlig det samme, bare at jeg øker til 2600-2900 grunnet potetgull, smågodt og sjokolade, altså TOMME kalorier.

Leste innlegg fra en psykolog på internett og ble litt skremt av det jeg leste:

"I puberten skal vekten økes i gjennomsnitt med 5-11 kilo, avhengig av hvor fort man vokser og utvikler seg. Det er kun ved stor overvekt at man anbefaler at barn og ungdom står i ro i vekt i pubertetsutviklingen. Alle andre må øke vekt og høyde, for å utvikle seg normalt.

Når man får i seg for lite mat/næring og går ned i vekt i denne perioden, vil høydeveksten stoppe opp, det samme vil puberteten. Kroppen har ikke nok overskudd til å vokse og utvikle seg."

Betyr dette at jeg kanskje har stoppet å vokse meg fordi jeg inntar for lite kcal (eventuelt for mye tomme kalorier)?

Hvis dette er tilfellet, og jeg ikke vokser fordi det blir for lite, vil jeg da kunne fortsette å vokse igjen hvis jeg øker inntaket eller vil jeg bli preget av dette resten av livet gjennom at jeg blir lavere enn jeg ellers ville blitt? Hva bør jeg gjøre? Jeg vil jo få nok næring, men er redd for å øke kalorimengden så veldig så jeg legger på meg igjen. På forhånd takk for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig vanskelig å svare på. Hvor gammel er du? Kjønn? Hvor høy er du, og hvor høy antar du at du kommer til å bli? Mange jenter er ferdig utvokst i høyden allerede i 13-årsalderen.

Tror forøvrig at du tjener på å kutte ned på snop og brus, og heller øke inntaket av normal mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...