Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har allerede vært en tråd om hva som gir mest status av lege og psykolog og andre yrker har blitt nevnt, som tannlege, advokat, økonom, sykepleier, lærer, ingeniør blablabla. :)

Jeg er så nysgjerrig på hva dere mener om Ernæringsfysiolog?

Hva syns dere om dette yrket i forhold til lege, psykolog etc.

Er det et bra yrke?

Eller er det bare et mote-yrke?

Tjener man bra i det offentlige, eller bør man jobbe privat?

Eller bør man ha såpass mye suksess som Gillian i "Du er hva du spiser - UK" ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det et bra yrke?

Hva er du ute etter å vite akkurat her? Om det er bra for samfunnet, eller om jeg personlig synes det er bra? Men det er selvsagt et yrke vi trenger, se deg rundt - mange halvfeite folk som gjerne skulle hatt noen tips.

Eller er det bare et mote-yrke?

Sikkert litt det også, men ikke i like høy grad som f.eks lege, jurist og lignende. Det kalles jo ofte for "moteyrker" fordi såpass mange drømmer og prøver å bli det.

Tjener man bra i det offentlige, eller bør man jobbe privat?

Man tjener alltid bedre i det private, men sikkerheten er bedre i det offentlige.

Eller bør man ha såpass mye suksess som Gillian i "Du er hva du spiser - UK"

Jeg ville nok sagt at denne Gillian er mer en skuespiller enn en kostholdsekspert.

Skrevet

Jeg må si at jeg egentlig trodde at ernæringsfysiologer mer eller mindre kun konsentrerte seg om kosthold i forhold til overvekt. Og noe veiledning ift blodtrykk, vitaminer og mineraler osv.

Men nå har datteren min blitt henvist til ernæringsfysiolog for at vi skal få mer info om hva hun kan spise og ikke i forhold til atopisk eksem og eventuelle matvareallergier.

Og når jeg tenker meg om så er det jo ut ifra tittelen ernæringsfysiolog naturlig at de jobber med all påvirkning maten har på kroppen.

Ikke at jeg syntes det var et dårlig yrke før, altså. Men når jeg tenker over alt en ernæringsfysiolog antakelig må kunne noe om, så stiger det litt i aktelse hos meg. Hvis det nå er slik at de faktisk kan noe om sammenhengen mellom maten vi spiser og de biokjemiske prosessene i kroppen og det ikke er slik at alle rådene kun er empiri og pugg.

• Liker 1
Gjest Alabama
Skrevet

Virker som et bra yrke, men kanskje man blir litt i overkant opptatt av mat? Jeg mener, man må jo få fryktlig dårlig samvittighet når man putter i seg noe usunt? :fnise:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Altså, lurer litt på hvor dere setter ernæringsfysiologer i forhold til andre yrker?

Man må jo ha like høyt snitt for å komme inn på ernæringsfysiolog som medisin. Tannlege og veterinær følger like bak.

Er ernæringsfysiolog et status-yrke?

Ja, det er dumt av meg å spørre, men jeg er bare nysgjerrig. Uansett ville jeg valgt dette yrket fordi det interesserer meg. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ernæringsfysiologer hjelper både overvektige, undervektige. De hjelper til ved bulimi og anoreksia. Og de hjelper syke mennesker som har f.eks. kreft, eller tarmsykdommer som cøliaki, crohns syndrom osv med rett kosthold så de kan bli friske igjen.

Dessuten hjelper de til ved matvareallergier og intoleranser.

De hjelper også idrettsutdøvere med rett kost.

Så hjelper de mennekser med hudproblemer, osv osv ...

Det er mye en kan gjøre, tror jeg.

Også kan man sikkert lage "du er hva du spiser, Norge " ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...