Gå til innhold

Tvinger 16 år gammel jente til å reise 40 mil istedenfor 7 mil

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Myndighetne benytter mange flotte beskrivelser i sine Stortingsmeldinger og andre politiske beskrivelser, men viser at de ikke mener en dritt med det de selv sier.

Det er vel ingenting som tilseier at det er "barnets beste" å tvinge ei 16 års gammel jente til å reise 40 mil istedenfor 7 mil for å gå på vidregående skole.

Prinsipprytteri og penger er beviselig årsaken til at denne jenta i praksis blir fratatt retten til den vidergående utdannelsen hun ønsker.

Skal vi la slike politikere representyere våre ønsker i framtiden ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt latterlig! Det er alt jeg har å si.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde virkelig ikke at komunen man bodde i kunne nekte innbyggerene å gå på skole i et annert gylke. Men der der tok jeg feil.

Ta den den, politikere :slår: . Og en til :slår:

Skrevet

Hvorfor kan de ikke la jenta gå på den skolen hun øsnker?

De ødelegger jo alt for henne ...

Det hadde heller vært andre ting de kunne nektet enn noe som er så viktig som utdannelse ... Sukk!!!

Skrevet

Uff!! No ble jeg en smule oppgitt!! Er det kul umulig å bruke fornuft? Tror ikke skoletilbudet til nordlandselever blir så veldig mye dårligere av at en elev eller to, får gå i Troms.

Men, å ri på prinsipper er visst like deilig som å ri kosteskaft :lur:

Skrevet

Jeg synes ikke dette er så latterlig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dette er så latterlig.

Utdyp.

Skrevet

Jeg syns heller ikke dette er så latterlig. Det har da vært sånn temmelig lenge at man må velge skole i det fylket man bor i.

Utdyp.

Skrevet

Latterlig at lille Norge overhode har et forvaltningsnivå mellom kommune og stat. La videregående skoler være statlige, ha eventuelt en regel om inntak som favoriserer elever som bor i nærheten, men ikke la noe så banalt som en menneskeskapt fylkesgrense hindre en norsk jente i å gå på nærmeste norske skole.

Gjest Spinell
Skrevet

Latterlig at lille Norge overhode har et forvaltningsnivå mellom kommune og stat. La videregående skoler være statlige, ha eventuelt en regel om inntak som favoriserer elever som bor i nærheten, men ikke la noe så banalt som en menneskeskapt fylkesgrense hindre en norsk jente i å gå på nærmeste norske skole.

Jeg er helt enig med deg i dette! Dette er et typisk eksempel på at dette mellomnivået er mer til hinder enn til fordel for befolkningen.

Samtidig: så lenge organiseringen av videregående utdanning faktisk er som den er, så bør man forholde seg til fylkesgrensene. Ellers må fylket kjøpe skoleplasser i nabofylkene for "alle og enhver" som bor i områdene ved fylkesgrensene. Skal fylket bruke mye penger på gjesteplasser vil fylkets eget skoletilbud forringes, og det vil være negativt for et flertall.

Skrevet

Tror du ikke at fylket som må kjøpe gjesteplasser også vil kunne selge noen av sine egne plasser til andre elever? Det kan være andre utdanningslinjer (bytte mekanikerplasser mot frisørplasser), eller at et fylke som har dårlig dekning for den ene linjen langs grensen til naboen i nord kanskje har veldig god dekning langs grensen i sør og vil kunne hente inn penger fra naboen der.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Tror du ikke at fylket som må kjøpe gjesteplasser også vil kunne selge noen av sine egne plasser til andre elever? Det kan være andre utdanningslinjer (bytte mekanikerplasser mot frisørplasser), eller at et fylke som har dårlig dekning for den ene linjen langs grensen til naboen i nord kanskje har veldig god dekning langs grensen i sør og vil kunne hente inn penger fra naboen der.

Det kan være slik, men i praksis vil det slett ikke bestandig være slik. Elevstrømmene (eller den potensielle strømmen) over grensen har mye med geografi å gjøre, og i de tilfellene der det finnes et større sted nær den ene siden av fylkesgrensen vil skoletilbudet gjerne være godt i denne byen, og dårligere på den andre siden av grensen. Slik er det i det tilfellet det vises til i hovedinnlegget, og slik er det også i distriktene nær mitt hjemsted. Der ligger det en by ganske tett på fylkesgrensen, mens det er ca fem mil til nærmeste videregående på den andre siden av grensen. Det ene fylket har kjøpt en del plasser hos det andre i "mitt" tilfelle, mens få eller ingen elever går den andre vegen.

Etter min mening er dette enda en god grunn til å oppheve de kunstige fylkesgrensene. Da vil trolig etterspurte linjer fordeles mer fornuftig geografisk, og mindre etterspurte linjer kan fordeles på færre skoler, i passe avstand fra hverandre!

Sånn sett er fylkeskommunen faktisk misforstått distriktspolitikk. Å legge kjepper i hjulene for folks utdanningsvalg vil trolig føre til mer avfolkning, noe som neppe er meningen.

Endret av Spinell
Skrevet

Feuerstein: De kan selge plasser, ja, dersom noen andre vil ha de... Jo mer grissgrendt, jo vanskeligere er det å fylle opp klasser og å få skolebudsjettene til å gå i hop. Å kjøpe en gjesteplass for denne jenta når det er ledig plass til henne i fylket vil kunne utgjøre ganske mye spesialundervisning, f.eks.

Selv gikk jeg på vgs i et annet fylke enn jeg kommer fra, men det er fordi en del kommuner på tvers av ei fylkesgrense har åpnet opp regionen for skolegang på tvers uten at hjemfylket må kjøpe gjesteplasser. Rett og slett for at vi skulle kunne velge mellom mer enn en videregående skole uten å måtte flytte hjemmefra.

Men kanskje det er på tide å flytte forvaltningen av videregående opplæring fra fylkeskommunen og til staten? Så kunne opptaksgrensene vært flytende på tvers av fylkesgrenser, men satt etter geografi i stedet?

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Wadjet, har du skiftet kjønn??!

Edit: jeg skal visst ikke snakke så høyt, for jeg har blitt helt kjønnsløs...

Endret av Spinell
Skrevet

Oj! :hoho:

Hvordan kan jeg skifte tibake? These boobs won't look good on a man!

Gjest Spinell
Skrevet

Oj! :hoho:

Hvordan kan jeg skifte tibake? These boobs won't look good on a man!

Vi avsporer fælt nå, men gå inn på profilen din og velg den rosa knappen der det står "rediger min profil". Litt nede på siden fant i alle fall jeg igjen kjønnet mitt ;)

Skrevet

Sånn sett er fylkeskommunen faktisk misforstått distriktspolitikk. Å legge kjepper i hjulene for folks utdanningsvalg vil trolig føre til mer avfolkning, noe som neppe er meningen.

Distriktspolitikk er en sånn ting jeg aldri har forstått med Norge. Blant de urbane nordmenn jeg omgis av til daglig finner jeg heller ikke noen som klarer å forklare hvorfor det praktiseres, det virker jo som en vanvittig sløsing av penger, arbeidstakere og folks liv og helse (ref. overlevelsesrate ved kreftbehandling i distriktet vs på skikkelig sykehus)

Men kanskje det er på tide å flytte forvaltningen av videregående opplæring fra fylkeskommunen og til staten? Så kunne opptaksgrensene vært flytende på tvers av fylkesgrenser, men satt etter geografi i stedet?

En generell regel om at pengene følger eleven ville vært fint, så står vedkommende fritt til å velge på tvers av fylkesgrenser og skoleeierskap. Såvidt jeg vet er det i dag ikke slik at man velger skole fritt internt i hvert fylke heller, men at man nærmest er låst til å ta en skole som ligger nær hjemmet. Dette hadde kanskje vært akseptabelt om alle hadde hatt de samme valgfagene, men såvidt jeg vet er det svært varierende hva som tilbys på de ulike skolene. Liker man ikke tilbudet på nærmeste skole kan man måtte betale ekstra for en privatskole som har de aktuelle fagene.

Wadjet, har du skiftet kjønn??!

Da tar vi en trall: "I Thailand-land, der går allting an!" :romeo:

Skrevet

Men er det ikke bare så enkelt at hun kan flytte dit hun ønsker å gå skole og endre adressen i folkeregisteret? Hun mister borteboerstipendet og må ordne penger og husleie med en ekstrajobb istedet, men da får hun iallefall gått på den skolen hun ønsker!

Synes også saken er tullete forøvrig.

Skrevet

Distriktspolitikk er en sånn ting jeg aldri har forstått med Norge. Blant de urbane nordmenn jeg omgis av til daglig finner jeg heller ikke noen som klarer å forklare hvorfor det praktiseres, det virker jo som en vanvittig sløsing av penger, arbeidstakere og folks liv og helse (ref. overlevelsesrate ved kreftbehandling i distriktet vs på skikkelig sykehus)

En generell regel om at pengene følger eleven ville vært fint, så står vedkommende fritt til å velge på tvers av fylkesgrenser og skoleeierskap. Såvidt jeg vet er det i dag ikke slik at man velger skole fritt internt i hvert fylke heller, men at man nærmest er låst til å ta en skole som ligger nær hjemmet. Dette hadde kanskje vært akseptabelt om alle hadde hatt de samme valgfagene, men såvidt jeg vet er det svært varierende hva som tilbys på de ulike skolene. Liker man ikke tilbudet på nærmeste skole kan man måtte betale ekstra for en privatskole som har de aktuelle fagene.

Da tar vi en trall: "I Thailand-land, der går allting an!" :romeo:

Det uthevede: Nei, det er ikke riktig slik det er. Man kan velge fritt blant skolene i fylket dersom linje ikke tilbys på en av skolene man sokner til. Man kan også velge skole lengre unna selv om linje tilbys på skole man sokner til, men da stiller man bak i opptakskøen.

Jeg syns det er viktig at geografisk tilhørighet teller som opptaksgrunnlag, da det må være et mål at færrest mulig skal måtte flytte for å gå på videregående skole. I ytterste konsekens vil man jo da kunne ende opp med skikkelig oppsamling av verstinger med møkkakaraktere på distriksskoler med tilhørende problemer i små lokalsamfunn.

Skrevet

Men er det ikke bare så enkelt at hun kan flytte dit hun ønsker å gå skole og endre adressen i folkeregisteret? Hun mister borteboerstipendet og må ordne penger og husleie med en ekstrajobb istedet, men da får hun iallefall gått på den skolen hun ønsker!

Synes også saken er tullete forøvrig.

Kan hun gjøre det når hun ikke er myndig? Må hun ikke ha folkeregistret adresse hos minst en av foreldrene frem til da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...