Gå til innhold

Vondt i korsryggen under jogging

Anbefalte innlegg

Gjest Purple
Skrevet

For noen år siden hadde jeg problemer med korsryggen, hadde store smerter og ble sykemeldt fra jobben en uke. Har ikke hatt like store problemer etter det, men kjenner innimellom at jeg får litt vondt når jeg er på spinning. Vet at jeg må stramme magemusklene og stabilisere, men det er ikke alltid jeg klarer å huske på det. ;)

I dag var jeg ute og løp en tur, og fikk ganske vondt i korsryggen igjen. Regner med det igjen er manglende stabilisering i core-muskulaturen som er årsaken.

Er det noe annet jeg kan gjøre for å unngå smerter? Kan skoene ha noe å si? Jeg har ikke veldig dyre sko, bare helt greie liksom...

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Begynn å trene opp core da vettu. Du vil ha stor glede av styrken der :)

Skrevet

Anbefaler en tur til Löplabbet hvis du har mulighet, der de kan sjekke hvordan du løper og finne rette sko for deg. Kanskje du overpronerer, slik jeg fant ut i dag at jeg gjør (og har hatt mistanke om), som er noe som fører til belastningsskader etter en stund. Her er en link til testen de utfører.

I tillegg er jo kanskje styrketrening lurt :)

Skrevet

Ja, du er inne på det selv - det er svært viktig å ha sterke magemuskler for å forebygge ryggproblemer, men ikke glem selve muskulaturen i korsryggen heller! Forsøk øvelser som tar alt på én gang, hvis du syns det er kjedelig. F.eks. planken eller diagonalt rygghev (på knærne eller på bakken - bare husk å stramme kjernemuskulaturen).

En fin og mild øvelse som jeg gjør i smertefasen, er å stå med knærne litt bøyd, og ryggen rett, men litt framoverlent (kanskje 60-70 grader). Så er det bare å strekke den ene armen opp og den andre ned, og så svinger man frem og tilbake med armene (tenk stavtak).

En like god, men litt annerledes øvelse har samme utgangspunkt med bøyde knær og fremoverlent overkropp. Her setter du begge hendene i siden. Hev så begge hendene med håndbaken opp, opp til pannen (sakte), og så tilbake (sakte). Pass på at albuene beholder vinkelen (ca 80-90 grader).

Begge disse øvelsene er svært milde mot ryggen (fordi du ikke må svaie korsryggen for å trene den). Derfor syns jeg det er uproblematisk å bruke dem når jeg har vondt i ryggen. Den første er god hvis du føler for å "løse opp" litt, og trener også diagonal muskulatur. Den andre er tyngre. Husk å ikke gjøre øvelsene for fort.

Ellers er jo all standard mage- og ryggtrening bra for å styrke kjernen og forebygge ryggproblemer. Etterhvert som du blir sterkere, blir det mye lettere å aktivere støtte rundt ryggsøylen. Nå gjør jeg det så å si automatisk, men i starten var det greit å være bevisst på muskulaturen i området.

Lykke til og god bedring.

Skrevet

Takk for tips! :) Jeg har jo coreøvelser i styrkeprogrammet mitt, men det er så utrolig kjedelig med sånne øvelser... :sur: Får vel bare ta meg sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...