Papaya84 Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Er klar over at man ikke skal gå noe særlig tur med valper altså. Men nå er min leonberger ca 4 mnd og det er jo kjekt å utforske nabolaget og trene på å ha bånd på. Men hvor langt/lenge kan jeg gå å tusle rundt med han?
Gjest Huffsa Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Ta det i valpens tempo og ta pauser. En tur på 50 meter kan fort ta 10 minutter med en valp. Bare la den utforske og tusle i eget tempo. Det blir jo hodebry for valpen, og den kan bli veldig fort sliten, så ville ikke gått så langt unna hjemme (regner med at en leonberger veier endel selv om den bare er 4mnd, og kan bli tungt å bære en utslitt valp 1km hjemmenifra). Når du ser valpen blir litt sliten, ta turen hjem igjen.
Gjest goodtwin Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Dette har ikke no å gjøre med tråden, men jeg må bare spørre. Hvordan hund er det du har Hufsa? Er det den på bildet? Veldig nydelig =)
I.am.me Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 Kommer jo litt an på rasen hvor langt en kan gå, og selve hunden min Havanais valp er så sprek at det er så vidt jeg klarer holde følge, men man skal jo passe på, hunden sier jo ikke ifra når den er sliten. Jeg går tur med Havanaisen min på 3 måneder i ca. 15 minutter hver dag hun løper nesten hele veien, så det er vel et par kilometer.
Sugerøret Skrevet 4. juli 2010 #6 Skrevet 4. juli 2010 Leon er en stor rase og kan få hofte/rygg/albue/ledd problemer om den TRIMMES for tidlig.Den kan godt gå en tur i skogen nå som den er fyllt 4mnd.Men la det være en tur på valpens premisser.Helst skal valpen få svinse løst (urk båndtvang) i skogen forran deg.Nå den stopper stopper du.Legger den seg ned,er det på tide å snu og gå hjem evnt.bli båret en stund. Har sakset sammen noen råd ang.leonberger : Tunge valper skal ikke gå for langt på asfalt. Altså som i langt 0 timesvis. Men en lb-valp skal bevege seg i ulendt terreng flere timer om dagen helst. I sitt tempo. Dvs. inklusive pauser og løperapptusser og rusling. De skal ikke hoppe og ikke fly i trapper eller løpe etter pinner og baller. Men de skal ha mosjon fra start. Bare riktig og ikke feil mosjon. Ellers får de ofte dårlig beinstilling og belastningskader. Tur som vi rusler i bånd rundt kvartalet for å tisse er mental trening. Ikke mosjon. Og den mentale treningen blir de slitne i hodet av. Så det skal ikke overdrives. Mens svømming, løping og leking med andre hunder osv. er (hard) mosjon som valpene har godt av. I tilpassede doser, økende i tid med alderen. Min leon er bar helt fantastisk og din er sikkert like flott
FantasDick Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Jeg ville vært måteholden på mosjonen på en liten valp av en så stor rase. Følg med på valpen, blir den litt slappere/sliten så har den gått nok. Hvis den ikke viser tegn til å være sliten etter å ha snust/gått ute i rimelig tid vill jeg tatt den hjem - snusing/hjernetrim er slitsomt for hunder, men ikke alltid de merker det tidlig nok selv. Jeg ville ikke latt en 12 uker gammel valp gå i skauen i flere timer hver dag, som forrige poster foreslår.
Sugerøret Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Om du leser Zaphireh,sier jeg at det skal gå/tusle/tur i valpens tempo.Ikke trim/mosjon når dette er på valpens premisser.Men det bygger og styrker bein/ledd riktig. En normal valp blir fort sliten av en skogstur.Den får da både syn og luktinntrykk (hjernetrim som du selv nevner) og den blir da både fysisk og mentalt sliten. Ingen som nevner at denne turen er en gang pr dag vel? Husker jeg rett var vi uten ca 20 ganger pr dag med vår valp den første tiden.Tilsammen blir dette mer enn 30min pr.dag Jeg har i alle fall tatt med min opp i skogen,latt han vimse rundt og utforske seg selv og naturen i rolig tempo. Leon er stor og ja kan skades om den mosjoneres for tidlig og feil.Men den kan også bli fet og ha liten muskelmasse.Som igjen kan gi skader senere når den ikke har nok muskler til å beskytte f.eks. hofteledd Men selvfølgelig er det opp til en hver hva en velger av aktiviteter med sin hund.Trim er ikke farlig OM Det gjøres på rette måten.
FantasDick Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 Takk, jeg leste helt fint allerede første gangen. Jeg skrev nemlig gå, som du selv presiserer i siste innlegg at du mener, og ikke mosjon. Jeg sier ikke det er galt å ta valpen med i skogen, men det er forskjell på å ta den med så den får snuse og kikke seg rundt og å la den gå i skogen flere timer hver dag. Dessuten mener jeg at valper burde få være hos mamma til de er ca. 12 uker, og da sier det seg selv at jeg ikke ville hevet valpen uti skauen i flere timer.
I.am.me Skrevet 4. juli 2010 #10 Skrevet 4. juli 2010 Det er viktig å poengtere at hunder helst ikke skal gåes tur med langs veien og på asfalt. Det er tusen ganger bedre å ta dem med på en tur i marka hvor det er variert underlag
beccy Skrevet 6. juli 2010 #11 Skrevet 6. juli 2010 Jeg har en Dvergpinscher på 13 uker, som elsker å være ute å leke/gå. Vi pleier å gå en liten runde på 10-15 min hver dag, noen ganger litt lenger kveldsturer. Ellers blir det et par turer ute i hagen for å utforske og leke litt. Hun vil gå hele veien, å gir ingen tegn på at hun blir sliten. Veldig livlig, og dette er vel opp til hver enkelt hund.
la Flaca Skrevet 7. juli 2010 #12 Skrevet 7. juli 2010 Dessuten mener jeg at valper burde få være hos mamma til de er ca. 12 uker, og da sier det seg selv at jeg ikke ville hevet valpen uti skauen i flere timer. Tipper du har katt og ikke hund? Hundevalper skal absolutt ikke være hos mamman til de er 12 uker, det er det kattunger som skal. Jeg er veldig glad i Turid Rugaas og har veldig god erfaring med å holde meg omtrentlig til hennes retningslinjer. http://www.turid-rugaas.no/ Klikk på "valpen", så finner du en pekepinn angående tur. 5 min. pr mnd. Dvs. 20 min tur for en 4 mndr. gammel valp er greit å ha i bakhodet. Ellers så må man jo se an hunden som mange sier her. Jeg har hatt 3 ganske forskjellige valper som har tålt ulik mengde aktivisering. De to siste har hatt relativt høyt naturlig stress og ikke hatt godt av for mye "tur". Noen valper utforsker ikke, men beiner avgårde på oppdagelsesferd og tilbakelegger store avstander på kort tid. Så sånne må begrenses og hjelpes til mer ro. Uansett valp er det veldig viktig å trene på å ta pauser og være rolig under veis og i ulike miljøer. Mye viktigere enn å bevege seg fra A til B,
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #13 Skrevet 7. juli 2010 Tipper du har katt og ikke hund? Hundevalper skal absolutt ikke være hos mamman til de er 12 uker, det er det kattunger som skal. Fra Rugaas' hjemmesider: http://www.turid-rugaas.no/valpen.htm#hente Når skal jeg hente valpen? Med andre ord: 8 uker er en feil alder på grunn av fryktperioden. Tidligere enn 8 uker blir helt feil fordi valpen enda ikke har lært å ikke skade sine egne. Den trenger mors omsorg enda også. Anne Overall (amerikansk veterinær og forsker) sier minimum 8 ½ uke for en valp. 9-10 uker er nok enda bedre. Seriøse oppdrettere av rasekatter sier bestemt 12 uker for utlevering. Jeg ser ingen grunn til at det skulle være annerledes for valper. Har de ikke gode nok forhold hos oppdretter, så kan det nok være lurt å ta dem før, men optimalt ville jeg sagt 10-12 uker, der det var mulig. Men minimum 9 uker. Vi kan ikke endre på fryktperioder og de periodene hvor de lærer bestemte ting, så her bør vi nok følge naturens egne lover.
FantasDick Skrevet 7. juli 2010 #14 Skrevet 7. juli 2010 Tipper du har katt og ikke hund? Hundevalper skal absolutt ikke være hos mamman til de er 12 uker, det er det kattunger som skal. Nei, jeg har hund. Man kan da ikke si at valpen absolutt ikke skal være hos mamma til de er 12 uker, selv om det "vanlige" er 8 uker - noe jeg synes er for tidlig.
la Flaca Skrevet 7. juli 2010 #15 Skrevet 7. juli 2010 Fra Rugaas' hjemmesider: http://www.turid-rugaas.no/valpen.htm#hente Haha, touché! Men her må jeg jo innrømme at Rugaas motsier seg selv da. At valpen kan/skal være 12 uker ved henting ser jeg mer på som en "satt på spissen" kommentar. Hun hevder jo også at valpen skal ha ro de første 2-3 ukene i nytt hjem, og at valpekurs ideelt bør begynne ved 12 ukers alder. Skal man vente lenger havner valpen i den første spøkelsesperioden, da den ikke bør begynne kurs. (Mao. henter man valpen 12 uker gammel kan man ikke hoppe rett på kurs og bør heller ikke vente.) Ikke helt gjennomtenkt og mer en filosofisk tanke antakelig.
Sugerøret Skrevet 8. juli 2010 #16 Skrevet 8. juli 2010 helst vil jeg ha valpen i 10ukers alder.Da har den fått en del fra mor men fortsatt bli sosialisert av meg og preget . Ro til å bli trygg hjemme før en har ørten på besøk som skal dulle med valpen er et fint råd.Ta ting litt med ro og la valpen bli trygg på deg,familien og det nye hjemmet. Fru.Rugaas er flink men type hyperhysterisk til tider.Men boka hennes er forsåvidt god,På talefot med hunden.Savner flere eksempler på hundespråk faktisk.
la Flaca Skrevet 8. juli 2010 #17 Skrevet 8. juli 2010 [quote name='Kårky' date='08 juli 2010 - 15:44' Fru.Rugaas er flink men type hyperhysterisk til tider.Men boka hennes er forsåvidt god,På talefot med hunden.Savner flere eksempler på hundespråk faktisk.
Sugerøret Skrevet 8. juli 2010 #18 Skrevet 8. juli 2010 (endret) http://www.canis.no/nettbutikk/produktpres.php?side=2&pkat=17&mid=290&s=3 Hundens språk og atferd av Handelman er fin. Hehe takk for tips, men mente i boka til fru Rugaas Handelman sin bok troooor jeg har vært borti... må sjekke hylla. *edit* nei har ikke den. Til 500 kroner? Godt jeg har bibliotekkort Endret 8. juli 2010 av Kårky
89blomst Skrevet 14. juli 2010 #19 Skrevet 14. juli 2010 Nei, jeg har hund. Man kan da ikke si at valpen absolutt ikke skal være hos mamma til de er 12 uker, selv om det "vanlige" er 8 uker - noe jeg synes er for tidlig. Man kan definitivt si at valpen ikke skal være hos moren til den er 12 uker. Dette har med frykt- og sosialiseringsperioden å gjøre, og kombinasjonen av disse. Hunder som kjøpes når de er 12 uker eller eldre har også betydelig større risiko for å få atferdsproblemer. Så du synes sikkert det er hyggelig at valpene kan kosemosefose på mammaen sin til de er 12 uker og ferdig med sosialiseringsperioden. Også er ikke hunden så veldig hyggelig å ha med å gjøre de neste 12 årene. Men tross alt - den fikk kose med mammaen sin 4 uker ekstra når den var bebbis.
FantasDick Skrevet 15. juli 2010 #20 Skrevet 15. juli 2010 Man kan definitivt si at valpen ikke skal være hos moren til den er 12 uker. Dette har med frykt- og sosialiseringsperioden å gjøre, og kombinasjonen av disse. Hunder som kjøpes når de er 12 uker eller eldre har også betydelig større risiko for å få atferdsproblemer. Så du synes sikkert det er hyggelig at valpene kan kosemosefose på mammaen sin til de er 12 uker og ferdig med sosialiseringsperioden. Også er ikke hunden så veldig hyggelig å ha med å gjøre de neste 12 årene. Men tross alt - den fikk kose med mammaen sin 4 uker ekstra når den var bebbis. Jeg har ikke sagt ett ord om kosemose. Idéelt synes jeg valpen kan få nytt hjem når den er 10 uker, men jeg velger 12 uker framfor 8 uker når som helst. Jeg synes bl.a sosialiseringen og bitehemmingen er viktig. Eks. fra Turid-rugaas.no Valpene er lite skeptiske til ting og folk fram til 5-7 ukers alder. I 8 ukers alder får de en ”skepsis-topp” – og det er derfor en uheldig tid å skifte hjem akkurat da. Jeg tar selvsagt høyde for at oppdretter faktisk sosialiserer, ellers er det ikke en oppdretter jeg ville brukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå