Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en 15 år gammel jente, og skal på sykkeltur med faren min på tirsdag. Dette er noe vi gjør hvert år, og vi går lengre hver gang. Denne gangen har vi planlagt å sykle ca 25 mil. Da sykler vi mange timer om dagen i normalt tempo. Det tar minst 5 dager, akkurat hvor lang tid det tar må vi se an underveis.

Så da lurte jeg på: hva er det lurt å spise på slike turer? Vi trenger mat med ordentlig næring, ikke slankefor ;)

Både pappa og jeg er slanke, veltrente mennesker, så vi gjør det ikke for å gå ned i vekt. Dette er for å få vår årlige "far & datter" tur. Det anbefales forresten til alle med barn på 7 år ++ ! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er en 15 år gammel jente, og skal på sykkeltur med faren min på tirsdag. Dette er noe vi gjør hvert år, og vi går lengre hver gang. Denne gangen har vi planlagt å sykle ca 25 mil. Da sykler vi mange timer om dagen i normalt tempo. Det tar minst 5 dager, akkurat hvor lang tid det tar må vi se an underveis.

Så da lurte jeg på: hva er det lurt å spise på slike turer? Vi trenger mat med ordentlig næring, ikke slankefor ;)

Både pappa og jeg er slanke, veltrente mennesker, så vi gjør det ikke for å gå ned i vekt. Dette er for å få vår årlige "far & datter" tur. Det anbefales forresten til alle med barn på 7 år ++ ! :D

Skrevet

Fem dager på 25 mil? Det blir jo bare 5 mil per dag det, ikke all verden. Jaja, man blir vel sulten allikevel. Tenker du på mat til å spise mens du er på sykkelen, eller når du ikke sykler? På sykkelen er det greit å spise energibarer, disse fins i alle smaksvarianter. Dra innom en sportsforretning og se hva de har.

Ellers er pasta en yndet middag for syklister, siden det er mye karbohydrater i det.

Jeg er ingen stor gourmet, faktisk ganske fantasiløs når det kommer til mat, så dette var det jeg hadde å foreslå. ;)

Skrevet

Så flott :) høres ut som en kjempetur!

Nå vet ikke jeg hvilke matlagingsmuligheter dere har på kveldene (campingutstyr/moteller/hytter), men en god kopp med kakao er suert på kveldingen. Godt med både protein, karbohydrat og energi. Havregrøt med melk, honning og nøtter er en super start, eller som påfyll midt på. Når jeg er på lengre fjellturer så har jeg alltid med meg vingummi, mentos, saltsild eller annet søtt som er lett å tygge og smaker godt. Det gjør ofte at jeg kan fortsette helt til vi kommer fram til rasteplass, veikro, hytte eller bil, selv om jeg begynner å føle meg daff og småsulten. Banan er supert, men blir lett most i en ryggsekk. Å lage sine egne energibarer er lett og artig, og du kan putte oppi det du liker. Jeg lager noen som ligner på flapjacks (havre, nøtter og sirup i god blanding), men det er lett å variere med rosiner, mander, aprikos, tørka frukt, sjokolade etc.

Lykke til, og kos dere masse :)

Skrevet

Banan er hurtig og greit å ty til underveis. Har dere med stormkjøkken, eller ei panne så dere kan lage en hobo-stove (ei lita vedkomfyr av en tom hermetikkboks) kan dere koke havregrøt med helmelk og rosiner og annen tørket frukt i. Den gir lang metthet, og er bedre frokost en brød, da den avgir næring over lengre tid.

Ellers er det bare å svinse innom butikker på veien, og kjøpe fjordland, og få den varmet i mikrobølgeovnen der. De har torsk, laks og kyllingfilet. Toro har begynt å konkurrere med fjordland, og har noen kyllingretter med ris, som er supre med både kullhydrater og protein. Alle disse er fine til å restituere på. Den holder seg varm lenge nok til at dere finner et trivelig sted og spise. Fjordland har ferdigkokte poteter, ellers er potetmos eller kålrotstappe på pose hurtig å lage til, om noen prøver fiskelykken.

Grillkylling er også digg, men kjøtt/middagsting bør få bli kveldsmat.

Håper dere tar inn på campinghytte ei natt eller to, for det er drepen å sove på bakken etter dager i setet. Ei seng er kjempedigg, når lårkrampa gjør at du danser ufrivillig breakdance om natta.

Du må huske å drikke mye. Saft, juice, vann og proteindrikk. Brus kan gi gass i magen, om du trenger jetmotor i bakkene er det bare å løfte baken fra sadelen. Brus er fy fy, altså. :lur:

Spis gjerne grøtfrokost før dere pakker sammen teltet, og ta dere god tid med å komme i gang. Er ekkelt å sykle på full mage. Så det er fint om frokosten får synke litt.

Nevnte jeg at du må drikke mye? Venn deg til å ta en slurk med jevne mellomrom. Når du begynner å føle tørst er du allerede så "dehydrert" at du arbeider tyngre enn om du hadde tilført nok væske. Slitenhet er ofte rett og slett "vannmangel".

Unngå tungfordøyelige måltider. De krever mye energi for å fordøyes, og kan gi sure oppstøt.

Jeg lager ofte en ferdig melblanding, som jeg har med i pose, med plantemargarin gnudd inn i sammalt mel, litt salt, bakepulver og litt tørrgjær, og tørrmelk om jeg har det tilgjengelig. Det kan bli alt fra stenstekte pitabrød til sausejevning, og det veier ikke mye. Vann finns over alt.

Ellers har du alltids feltrasjonene/turprovianten til drytec, som du får i sportsforretninger og enkelte dagligvare. Tilsett kokende vann, hold pusten etpar minutter... Men må du likevel ha varme for å koke vann, er en hvilkensomhelst toropose med ei neve tørka kjøtt like grei å lage. Det tar bare noen minutter ekstra.

Skrevet

Hei!

Drytech har noen veldig greie tørrmatprodukter som veier lite. Finnes i mange smaksvarianter og i forskjellige størrelser. Fås kjøpt på velutstyrte sportsbutikker.

Ps. I TdF er etappene rundt 25mil, og de sykler det i ett. Kanskje det er ambisjonen om et par år? :P

Skrevet

Nøyaktig hva dere bør spise til måltider vet jeg ikke, men vil bare tipse om kjeksene "Havre & bare bær" fra Cafe bakeriet. Perfekt energiboost når det begynner å gå litt trått og det fremdeles er langt igjen til mål og middag.

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Jeg tok feil, det var visst 30-35 mil istedet. Jeg har fått mange gode tips, og i dag har jeg laget mine egne muslibarer som ble kjempegode! 5 dager på sykkelen blir bra :D vi sykler i en del timer, men det er ikke noe problem å stoppe for å ta et bad osv, og det er så deilig.

Supraspinatus: 25 mil på en dag er nok litt ambisiøst i år, haha ;) men kanskje det kommer? Gleder meg sinnsykt, ihvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...