Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Hei. Jeg har nettopp kjøpt min første bolig, og kjæresten har flyttet inn hos meg. Vi er sikre på at det blir oss, derav synes jeg det ikke er "skummelt" å la ham kjøpe seg inn. Jeg oppfyller kravene til førstehjemslån, og har fått gode betingelser på lånet. Da jeg snakket med den bankansatte om at kjæresten ønsket å kjøpe seg inn, frarådet han dette, ettersom at kjæresten kan få førstehjemslån selv, neste gang vi skal kjøpe bolig. Men hvordan gjøres dette da, rent praktisk? Vil han få førstehjemslån på sin del av lånet, og jeg andre betingelser på min del? Eller er det mulig at han kjøper leiligheten, men at banken beregner min inntekt med i samlede inntekter, og gir hele lånebeløpet til ham, mot at jeg betaler "leie" til ham, og har en privat avtale oss i mellom? Jeg er helt grønn på området, så alle tilbakemeldinger mottas med takk.
Temposonic Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Hei, Her vil jeg si at rådgiveren i banken din har gitt deg et godt råd. Først og fremst, så lenge dere bare er samboere og ikke gift, vil jeg absolutt anbefale at dere tegner en samboerkontrakt dere imellom. Bare for å være litt føre var, forhold ryker av og til, og da er det greit å ha en skriftlig avtale i bunn. For det er ikke alltid man er kjempegode venner hvis det evt. skulle skjære seg. Dette sier jeg av erfaring. Det er lett å tenke nå at dette kommer til å vare, og for all del, det gjør det sikkert. Men det skader ikke å være forberedt. Siden lånet står 100% på deg, ville jeg bare anbefale å fortsette med det. Så lager dere en avtale dere imellom hvordan utgiftene fordeles, feks. at dere betaler 50/50 på alt som har med renter og avdrag på lånet. Du vil da selvfølgelig få skattefradrag for alle rentene, men dette kan dere da bare dele deretter når du får skattepengene dine. Det er her en samboerkontrakt kommer inn i bildet, så hvis det skulle gå galt, så har dere det skriftlig at dere eier hver 50% av leiligheten. Jeg og madammen tabbet oss litt der, for vi kjøpte forrige leilighet sammen, førstehjemslån der hun var medlånetaker. Denne leiligheten solgte vi, med grei fortjeneste. Men når vi nå skulle finne oss en ny leilighet, så oppfyller ingen av oss kravene til førstehjemslån.. Dermed krever banken egentlig at vi må stille med 25% egenkapital. Dette er egentlig ganske mye, og overskuddet fra forrige bolig var ikke nok til å dekke disse 25%. Etter litt om og men så gikk banken med på å låne oss, men da med en tydelig høyere rente.
Alison Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Hei. Jeg har nettopp kjøpt min første bolig, og kjæresten har flyttet inn hos meg. Vi er sikre på at det blir oss, derav synes jeg det ikke er "skummelt" å la ham kjøpe seg inn. Jeg oppfyller kravene til førstehjemslån, og har fått gode betingelser på lånet. Da jeg snakket med den bankansatte om at kjæresten ønsket å kjøpe seg inn, frarådet han dette, ettersom at kjæresten kan få førstehjemslån selv, neste gang vi skal kjøpe bolig. Men hvordan gjøres dette da, rent praktisk? Vil han få førstehjemslån på sin del av lånet, og jeg andre betingelser på min del? Eller er det mulig at han kjøper leiligheten, men at banken beregner min inntekt med i samlede inntekter, og gir hele lånebeløpet til ham, mot at jeg betaler "leie" til ham, og har en privat avtale oss i mellom? Jeg er helt grønn på området, så alle tilbakemeldinger mottas med takk. Neste gang dere skal kjøpe bolig kan din samboer stå som hovedlånetager og du som medlånetager på et førstehjemslån siden han ikke har eid bolig tidligere. Dere står begge som eier av boligen. Kravet til førstehjemslån er at en ikke har stått som eier av bolig tidligere. Om din samboer kjøper seg inn i din bolig nå vil ingen av dere ha mulighet til førstehjemslån ved neste boligkjøp. Dere må da stille med mer egenkapital, eventuelt kausjonist. 1
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 Neste gang dere skal kjøpe bolig kan din samboer stå som hovedlånetager og du som medlånetager på et førstehjemslån siden han ikke har eid bolig tidligere. Dere står begge som eier av boligen. Kravet til førstehjemslån er at en ikke har stått som eier av bolig tidligere. Om din samboer kjøper seg inn i din bolig nå vil ingen av dere ha mulighet til førstehjemslån ved neste boligkjøp. Dere må da stille med mer egenkapital, eventuelt kausjonist. Mitt tips er at han betaler leie til deg uten noe mer fiks fakseri. Hvorfor skal han være medeier i boligen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 Takk for svar. Det høres ut som om rådgiveren min i banken er en mann jeg kan stole på. Han har gitt meg mange gode råd, har jeg funnet ut. Allison: Kjæresten har per i dag ingenting oppspart på BSU. Jeg antar at det er noe han bør prioritere for å kvalifisere til førstehjemslån? Selv benyttet jeg ikke min BSU da jeg kjøpte leilighet (men det sto kun 40.000 der), så det var ikke all verden. På grunn av leilighetens størrelse tror vi ikke at det er mange årene til vi kommer til å flytte. Vi er begge oppvokst i eneboliger, og liker å ha god plass. Spør bare av ren nysgjerrighet nå, (dette undersøker vi helt sikkert nærmere etter hvert), men hvordan ser banken på om jeg for eksempel beholder min leilighet (og mitt lån på den)? Jeg vil da få inn rundt 10.000 i måneden i leieinntekter, muligens mer, det avhenger av hvordan leiemarkedet utvikler seg. Vil det forresten lønne seg for en med førstehjemslån å betale ned på lånet, eller anbefales sparing på høyrentekonto? Som sagt, grønn her.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #6 Skrevet 4. juli 2010 Mitt tips er at han betaler leie til deg uten noe mer fiks fakseri. Hvorfor skal han være medeier i boligen? Ja, det blir nok sånn det blir. Jeg vil la ham bli medeier fordi jeg er veldig sikker på forholdet vårt, men ettersom det ikke lønner seg økonomisk, blir det til at han betaler (en noe lav) leie til meg. Dessuten setter vi opp en privat avtale på at deler av dette er hans bidrag til bokostnader i tilfelle brudd. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med at kjæresten skulle nedbetale mitt lån, spesielt ikke når vi har diskutert forlovelse og lignende.
Gjest SmallTalk Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Takk for svar. Det høres ut som om rådgiveren min i banken er en mann jeg kan stole på. Han har gitt meg mange gode råd, har jeg funnet ut. Allison: Kjæresten har per i dag ingenting oppspart på BSU. Jeg antar at det er noe han bør prioritere for å kvalifisere til førstehjemslån? Selv benyttet jeg ikke min BSU da jeg kjøpte leilighet (men det sto kun 40.000 der), så det var ikke all verden. På grunn av leilighetens størrelse tror vi ikke at det er mange årene til vi kommer til å flytte. Vi er begge oppvokst i eneboliger, og liker å ha god plass. Spør bare av ren nysgjerrighet nå, (dette undersøker vi helt sikkert nærmere etter hvert), men hvordan ser banken på om jeg for eksempel beholder min leilighet (og mitt lån på den)? Jeg vil da få inn rundt 10.000 i måneden i leieinntekter, muligens mer, det avhenger av hvordan leiemarkedet utvikler seg. Vil det forresten lønne seg for en med førstehjemslån å betale ned på lånet, eller anbefales sparing på høyrentekonto? Som sagt, grønn her. Samboeren din bør absolutt prioritere å spare i BSU. Det gir både skattefradrag og viser banken at man har økonomisk sans og sparevilje.
Illuminati Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Takk for svar. Det høres ut som om rådgiveren min i banken er en mann jeg kan stole på. Han har gitt meg mange gode råd, har jeg funnet ut. Allison: Kjæresten har per i dag ingenting oppspart på BSU. Jeg antar at det er noe han bør prioritere for å kvalifisere til førstehjemslån? Selv benyttet jeg ikke min BSU da jeg kjøpte leilighet (men det sto kun 40.000 der), så det var ikke all verden. På grunn av leilighetens størrelse tror vi ikke at det er mange årene til vi kommer til å flytte. Vi er begge oppvokst i eneboliger, og liker å ha god plass. Spør bare av ren nysgjerrighet nå, (dette undersøker vi helt sikkert nærmere etter hvert), men hvordan ser banken på om jeg for eksempel beholder min leilighet (og mitt lån på den)? Jeg vil da få inn rundt 10.000 i måneden i leieinntekter, muligens mer, det avhenger av hvordan leiemarkedet utvikler seg. Vil det forresten lønne seg for en med førstehjemslån å betale ned på lånet, eller anbefales sparing på høyrentekonto? Som sagt, grønn her. Han burde også ordne seg BSU konto før han kjøper hus. Den kan man spare på til man er 32 år og er den spareformen som gir størst avkastning uten at man tar risiko og er mer lønnsom enn å betale ned lån (foruten topplån). Om du kan beholde leiligheten avhenger av om leien dekker kostnadene, og hvor stort lånet er i forhold til markedsverdien på leiligheten og din tro på utviklingen i boligprisene. Husk også at banken beregner kun inntekt fra utleie av leiligheten for 10 mnd pr. år. Tror personlig jeg ville solgt, hvis det ikke var spesielle grunner for å beholde den.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 Ja, det blir nok sånn det blir. Jeg vil la ham bli medeier fordi jeg er veldig sikker på forholdet vårt, men ettersom det ikke lønner seg økonomisk, blir det til at han betaler (en noe lav) leie til meg. Dessuten setter vi opp en privat avtale på at deler av dette er hans bidrag til bokostnader i tilfelle brudd. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med at kjæresten skulle nedbetale mitt lån, spesielt ikke når vi har diskutert forlovelse og lignende. Han nedbetaler da ikke lånet ditt. Han betaler en husleie for å bo i din leilighet. Skjønner ikke hvorfor det skulle være ukomfortabelt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå