Gå til innhold

Tips til dyreeiere

Fremhevede innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

IKKE tro at kjente sprangrytter ol, som du ser på TV, har bitt du burde ha på hesten din. Som regel går dette helt feil når mindre erfarne setter på skarpe bitt i feil størrelser.

IKKE tro at om du rir uten hjelm, så er du ekstra flink til å ri. Fail!!

IKKE tro at hundehold bare er kos. Husk på at det er MYE jobb.

Hester skal ikke stå alene. Det er forbudt.

Rotter er supersosiale, aktive og kan trenes opp til mye, så ikke la de "råtne" bort i ett bur.

Husk at en hest er ingen ting uten sine føtter. Feil skoing eller sløvt hovstell, kan ødelegge hesten for resten av dens liv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at en hest er ingen ting uten sine føtter. Feil skoing eller sløvt hovstell, kan ødelegge hesten for resten av dens liv.

Viktig å bruke riktig tilpasset utstyr på hest. Det finnes spesialister i alt fra hov til saltøy av en grunn: Dette er ikke noe den gjennomsnittlige hesteeier kan nok om selv til å vurdere på egenhånd!

Skrevet

Dette er vel omtrent en av de mest idiotiske trådene jeg har lest her inne. Jeg håper virkelig ingen tar alle disse "gode" rådene for god fisk uten å sjekke nærmere, for her kryr det av feilopplysninger.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dette er vel omtrent en av de mest idiotiske trådene jeg har lest her inne. Jeg håper virkelig ingen tar alle disse "gode" rådene for god fisk uten å sjekke nærmere, for her kryr det av feilopplysninger.

Da håper jeg du heller forteller hva du mener er feilopplysninger ;-) dette er jo en tråd for å dele råd, så om du mener noe er feil, så bør du jo opplyse om hva som er feil.

Skrevet

Visste du at huggorm er fredet? og det er forbudt å fange, jage, drepe, eller skade fredet vilt.

Men huggormen er ikke utrydningstruet, og man har lov til å drepe den, dersom den truer folk eller fe, siden den da går som ett skadedyr. Vanlige retningslinjer fra folkehelsa er at dersom man finner enkelte tilfeller av huggorm skal de flyttes, men dersom det er mange av dem, og/eller de er på ett sted hvor det er stor fare for at de biter utsatte grupper, feks i barnehager har man lov å utrydde dem.

Huggormens gift kan være dødelig for hund og katt, og også for barn under 12 år, som er spesielt følsomme for giften, så man bør ikke ufarliggjøre den for mye. Har man hund eller katt kan man ikke bare lære dyrene å holde seg unna, og selv om større barn kan lære å være forsiktige synes jeg ikke man kan forvente at folk skal godta å ha huggorm i hagen eller barnehagen, siden barn er tankeløse og fort glemmer hva de har lært i mange situasjoner. Hvorvidt man er allerigsk mot giften eller spesielt følsom vet man jo gjerne ikke før man har blitt bitt en gang heller.

Synes det var mye romantisering av huggorm her, men de er faktisk giftige, og man bør være forsiktig med dem.

Helsedirektoratet

Folkehelsa

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mest idiotiske tråden du har sett her inne? Javell :ler:

Ja-ja. Hva er det som er feil? er også nysgjerrig :popcorn:

Informer oss...

(Les: Konstruktiv kritikk. Det er hvertfall det siste du har å komme med)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Får bidra med min kunnskap om tamrotter jeg da:

- Rotter SKAL IKKE holdes alene. Det er regelrett dyreplageri, uansett hvor mye man holder på med dem. Har sett alt for mange eksempler på alenerotter som blir deprimerte, begynner med selvskading, utvikler atferdsproblemer, osv.

- Rotter skal ikke ha spon av bartrær i buret sitt. For det første støver sponet, noe som gir luftveisinfeksjoner, og for det andre inneholder bartrær fenoler som er giftige for rottene (fører til leverskader).

- En rotte som lager "marsvinlyder" har mest sannsynlig luftveisinfeksjon. Kontakt veterinær umiddelbart! Rød væske fra nese og øyne (porfyrin) er som regel også et tegn på dette, men kan også oppstå hos rotter under høyt stress.

- Løft ALDRI en rotte etter halen. Halen er en forlengelse av ryggraden, så dette er naturligvis enormt smertefullt for dyret, og potensielt veldig skadelig.

- Rotter er svært intelligente. De er lette å trene, og trives best når de får utfordringer. En enkel og populær leke: Fyll en tom tørkerullhylse med noen godbiter, gjerne innpakket i avispapir, brett inn endene og heng den fra en snor i toppen av buret, og se hvor lang tid rottene bruker på å få tak i godteriet :)

- Rotter er omnivore, og trenger animalsk protein i kosten. Ca 15% sies å være optimalt. Husk bare å ikke gi dem krydret eller saltet kjøtt.

- Vær forsiktig med solsikkefrø, det er mye fett i det, og store mengder kan gi hudproblemer. Men det er fint som snacks en gang i mellom. Kattemelk og babygrøt er også en hit!

- De trenger utegang, og buret bør ha gode klatremuligheter. Jeg ville ikke vurdert et bur som var lavere enn 1m, men husk å bruk hengekøyer og/eller etasjeplater slik at fallhøyden ikke blir for stor. Plasser buret unna trekk, direkte sollys og elektriske apparater (TV, PC, osv), og vær forsiktig med støy (rottene har enormt god hørsel). Ikke la andre dyr eller små barn være rundt rottene uten tilsyn.

- Gjennomsnittlig levealder er 1,5 år.

Ikke tro at rotteavl er en lek, eller at det er enkelt fordi dyrene er små. Norske tamrotter er fulle av sykdommer og atferdsproblemer på grunn av ukritisk avl og masseproduksjon. Dersom man i det hele tatt vurderer det, vil jeg anse følgende kriterier som et minimum:

- Rottemor skal være minst 5 mnd gammel og maks 14 mnd, og veie minimum 300g

- Rottefar bør helst være over et år gammel (hannrotter opplever hormonforandringer som påvirker atferd frem til de er ca 10 mnd) og veie minimum 500g

- Ikke tving en parring, og ikke la hannen og hunnen gå for lenge sammen. Det kan redusere i "voldtekt" og plaging av hunnen, som gjør henne nervøs.

- Ikke benytt rotter med LVI, atferdsproblemer eller potensielt arvelige sykdommer i avl.

- Sørg for at du har nye hjem til ungene FØR du forsøker parring. Et kull kan være alt fra 1-20 unger, det vanligste er vel 10-12.

- Drektigheten varer normalt i 21 dager, og ungene SKAL være hos mor til de er 5 uker. Guttene skilles fra mor og søsken når de er 5 uker (kjønnsmoden alder) og bør helst sosialiseres med voksne hannrotter før de flytter til nye hjem. Jentene forblir hos mor til de skal flytte. Ungene åpner vanligvis øynene når de er 10-14 dager gamle, og etter tre uker begynner de som regel å spise fast føde. Gi gjerne både mor og barn litt ekstra energirik kost. Vei ungene regelmessig for å sikre at vektøkningen er god. Normalvekt ved 5 uker er 100-120g. Håndtér ungene fra de er små for å gjøre dem trygge på mennesker. Sjekk reiret jevnlig de første dagene for å sikre at ungene får nok melk (de er gjennomsiktige, så det vises lett om det er melk i magen) og at mor har kontroll. Rottemødre klarer som regel alt fint selv, men ved store kull kan det noen ganger være vanskelig for henne å produsere nok melk.

Hmm...noe mer da? Norsk TamrotteForening er et flott sted for mer informasjon. Vil anbefale å kjøpe rotter fra oppdretter og ikke dyrebutikk, men det synes jeg forøvrig gjelder alle dyr.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Fint om rotter. Jeg har hatt en del rotter, men i vinter hadde jeg faktisk en alene-rotte. En hannrotte, som kom fra ett hjem med mange andre hannrotter. Han satte enormt pris på å være alene en stund. Slippe all testosteronene. Han ble faktisk mye mer harmonisk av å være alene og få all menneskeoppmerksomheten helt alene. Fikk tilbake sitt gode humør og sine gode påfunn. Men det er jo selvsagt individuelt. Da jeg hadde hunnrotter, hadde jeg alltid en stor flokk. Damene er veldig avhengige av sin flokk og de bruker mye tid på å stelle hverandre og de sov alltid i en stor mølje. De ferierte også en del sammen med flokken til en venninne, og da hadde alle jentene pysjparty:-D Rotter er herlige dyr!!

Skrevet

Jeg skulle gjerne hvist hvilket av rådene som er feilopplysninger :) Hvis du vet at noen av tipsene er helt feile kunne du ikke da fortalt oss hvilket?

Skrevet

Giftige ting for hunder :

*sjokolade

*druer og rosiner

*Ibux & andre tabl.med ibumetin,Paracetamol

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/paracetamol_kan_gi_alvorlig_forgiftning_hos_hund_og_katt_408054'>http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/paracetamol_kan_gi_alvorlig_forgiftning_hos_hund_og_katt_408054

aldri gi hunden menneskemedisn uten OK fra vetrinær!!

*løk & hvitløk

Inneholder giftstoffer N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid (SMCO)

Hvitløk er helsefremmende om det gies i små doser og etter avtale med vetrinær,

Mange varedeklarasjoner på hvitløk produkter kan være skadelig for hunden.

*xylitol-giftig for hunder

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/xylitol_kan_gi_forgiftning_hos_hund_408264'>http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/xylitol_kan_gi_forgiftning_hos_hund_408264

*Macadamianøtter

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/macadamian_tter_kan_gi_forgiftning_hos_hund_384544'>http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/macadamian_tter_kan_gi_forgiftning_hos_hund_384544

*Avokado inneholder -giften prunasin

*Broccoli (rå) - inneholder giften isothiocyanat

*Cola - koffein

*Deodorant - p-dichlorbenzol

*Fyrverkeri - tungmetaller og salter

*tran- inneholder Vitamin A & D ,Dette er vitaminer hunden ikke klarer å kvitte seg med om den får for mye og den blir dermed forgiftet.

A-vitaminmangel forekommer svært sjelden, og stort sett bare hos katter.

A-vitaminforgiftning medfører leverskader og smertefulle skjelettlidelser, særlig i halsvirvler og i forbeinas rørknokler. (f eks på katter ser man A-vitaminforgiftning når de slutter å bøye hodet for å vaske seg).

Nakkesmerter vil være ett av de første kliniske tegn på forgiftning.

D-vitaminer syntetiseres til en viss grad i huden når den utsettes for sollys. I tillegg er det jo tilsatt i fôret. D-vitaminmangel ses svært sjelden, men kan forårsake rakitt (engelsk syke) hos unge hunder og katter.

Forgiftning kan oppstå som følge av overdosering (som hvis man gir tran) og forårsake hyperkalsemi.

Behovet for D-vitamin er avhengig av konsentrasjonen av såvel kalsium som fosfor i fôret.

*Gebiss rens-perborat

*Kakao - theobromin og koffein

*Kaffe - koffein

*Køttvarer med nitrit - nitrat kan omdannes til Nitritt

http://no.wikipedia.org/wiki/Nitritt

*Solkrem - som inneholder phenylbenzimidazol

*Rå poteter ( +planten )

inneholder giftene solanin og chaconin

*Kjølevæske

*Insektsgift

*sneglegift/rottegift

*Alkohol

*Bakst av gjærdeig -gjærdeig omdanner seg til alkohol i magen til dyr.

*planter div.slag ( http://www.aspca.org/pet-care/poison-control/plants/ )

*Kalkunskinn - kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertel

*tetreolje -kan gi forgiftninger på hund, Bading av hund med denne oljen skal ikke skje,ikke

la hunden slikke i seg olje.Ikke brukes på slimhinne,skal ikke drikkes/helles på mat ol.

Norge er oljen nå kun tillatt solgt på apotek (den er klassifisert som legemiddel - ikke reseptpliktig) -

og flasken er merket med helseskadelig. I Sverige anbefales forsiktighet for barn, ammende og gravide,

og oljen «rekommenderas ej til djur», og det er meldt om hudirritasjon ved bruk av oljen.

Det er lov å ha inntil 0,5% TeaTree i tannpasta og munnvann, og inntil 2% i hudpleieprodukter.

Referanser /Kilder

1. Kobuk Forum høst 1995

2. Benzel, Heidi A., D.V.M. "Chocolate Poisoning in Dogs." Veterinary Technician Vol. 17, No. 3, March 1996: 135, 184.

3. Brian Bauer, Pawprints 'N' Hoofbeats => informasjonskrift på Internett

4. rec.pets.dogs: Canine Medical Information [Part 2/2] FAQ From:[email protected] (Cindy Tittle Moore) Date: 1995/12/17

5. Carl S. Hornfeldt. Chocolate toxicity in dogs, MVP, December, 1987,p 552.

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/

http://www.netdyredoktor.dk/sw22625.asp

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html#6

http://www.shirleys-wellness-cafe.com/avictim.htm

(mye saklig info her men også mye tull)

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/mela_alt.htm

http://www.dyrewebben.no/nyheter/teaolje.html

Det var det jeg husket i farta :hund:

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Oysann, jeg har to rotter, det er hun og en han, og de har bodd sammens i noen månder nå, jeg får ikke sove pågrunn av bråk fra de.

Jeg håper ikke at han prøver og "voldta" henne! :omg:

Men har prøvd og lært de triks, har funnet ut at det er han som er flinkest, for det er han som reagerer mest :)

Jeg børr vel skaffe ett nytt bur til henne da!

Endret av Rosmari - 1991
AnonymBruker
Skrevet

Har du en hund/katt med husmidd allergi, hjelper det å fryse foret, hvis du bruker tørrfor da. Har gjort det i to uker med min hund, og hun har sluttet å klø så og si helt!:) Hun får i tillegg fast allergitabl, men dette hjalp virkelig :)

Leste at det var mye midd i forsekker, så da dreper du dem ved å fryse foret.

Skrevet

Fisk i bolle er nermest dyreplageri (det er faktisk ulovelig i sverige). Kjøp akvarium for dine fisker, de blir ulykkelige og dør fortere i bolle.

når ble dette ulovlig i sverige ?

Skrevet

Katter skal ikke ha "menneskemat"!

(saltet krydret f.eks middagsmat / kaviar etc.)

Katter skal ikke ha melk, men vann. Katter flest tåler ikke laktose, og det varierer også hvor kraftig de reagerer på det.

Katte har best av å få for som inneholder minst mulig korn.

Korn fungerer i kattens mage nesten på samme måte som kli for oss mennesker, de kan i stor grad ikke fordøye det og det er mer eller mindre ubrukelig for katten. I tillegg kan det gi katten høyt blodsukker på samme måte som hvis vi mennesker spiser hvete, som kan gi diabetes.

Invester i kvalitetsfor! Billig for inneholder ofte MYE korn, som er generelt kommer fra biprodukt fra produksjon av menneskemat.

Katter er 100% kjøtteter (carnivore) i motsetning til hunder som er alteter (omnivore). Det ideelle er mat produsert uten korn, men det selges ikke i norge. Det er mulig å bestillte fra utlandet (f.eks tyskland eller canada), men det er det nesten ingen som gjør.

Katter kan leve på kun tørrfor, men da skal de ALTID ha tilgang på vann.

Klor og salmiakk tiltrekker katter, katter hater eddikk og sitronlukt. Om en katt tisser ned en plass kan det med andre ord virke mot sin hensikt å vaske med klor.

Om man har innekatt er anbefalt antall kattedoer, antall katter +1.

Katter liker ikke å ha alle tingene sine i kun ett hjørne, fordi de liker ikke å spise / drikke for nært der de gjør fra seg.

Alle katter uten stamtavle er per definisjon en huskatt. Desverre er det mange som selger katter uten stamtavle / blandig hvor ene foreldren er renraset og krever en pris som er like høy som det hadde vært å kjøpt en tilsvarende renraset katt med stamtavle. Blandigskatt til over 3000,- (eller sum ut over det som tilsvarer utgifter i forbindelse med kullet) er svindel.

Ikke alle rasekatter kan stilles ut, enkelte raser er utestengt fra de fleste utstillingene i norge.

Katter har fargesyn, men er enkelte farger de ikke oppfatter på samme måte som mennesker.

IAMS/eukanuba eksperimenterer på levede dyr i forbindelse med utviklingen av sine for. http://www.iamscruelty.com/

Ingen katter kan leve ute uten å få mat fra noen i dagens samfunn.

Katter som forlates når eierne drar på ferie finner ikke mat på egen hånd. Å la en katt gå ute over lengre tid uten ettersyn er dyreplageri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...