Gå til innhold

Tips til dyreeiere

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest endel her inne, spesielt Hva dere hadde blandet dere inn i ang andres dyrehold, ble jeg inspirert til å starte denne tråden. Rett og slett fordi en lærer mye nytt her. Jeg, for eksempel, ante ikke at pinnsvin ikke tålte melk :jepp: I tillegg vet jeg ganske mye om marsvin, men lærte mye nytt i en tråd her om de også.

Så hva slags nyttig informasjon har du å gi ang dyr, som kan være smart å vite?

-Alt i fra Hva du skulle ønske du viste fra før, og vet nå. Til hva skulle du ønske du kunne si i fra om til mange dyreeiere?

Kan vi forresten PRØVE SÅ GODT VI KAN å være konstruktive? Holde oss avslapet med kritikken, og prøve å se på det som Tips til de som trenger det eller er nysgjerrige? :ler:

Mjau mjau Fyr løs :popcorn:

Jeg kan jo starte:

-Geita tåler ikke tobakk selvom den liker det :ler:

-Marsvin, da trenger man helst to da marsvin er svært selskapssyke.

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet (endret)

Valper må LÆRES til å være aleine hjemme. Så og si ingen hunder klarer å være aleine hjemme fra dag 1 i nytt hjem.

Hunder/katter skal IKKE ha behandlede bein (kokt osv). Det kan i værste fall drepe dem.

Det er ikke nødvendig å stue hunden i bur når den er aleine hjemme hvis det ikke er behov for det. Er det behov for bur, pga at hunden f.eks tygger på møbler osv, bør man heller finne grunnen til hvorfor hunden gjør dette (seperasjonsangst, dårlig hjemme-alene trening osv). Hvis man jobber (m/kjøring)9 timer og sover 9 timer og har hunden i bur da, er hunden i bur 18 timer i døgnet..

Fisk i bolle er nermest dyreplageri (det er faktisk ulovelig i sverige). Kjøp akvarium for dine fisker, de blir ulykkelige og dør fortere i bolle.

Ting hunder ikke skal spise (og selv om det finnes individer som får noe av disse tingene ofte, betyr det ikke at det er bra eller nødvendig for hunden. Selv om den forje hunden din ble 14år til tross for sjokolade hver dag, betyr det ikke at nesteman overlever med dette kostholdet)

Avokado

Bakst av gjærdeig -gjærdeig omdanner seg til alkohol i magen til dyr.

Brokkoli i store mengder

Cola - inneholder teobromin som er livsfarlig for hunder.

Druer

Fruktkjerner

Kakao - inneholder teobromin

Kålrot

Kalkunskinn - kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertele.

Sjokolade - særlig mørk sjokolade.

Løk

Mye krydder og salt er ikke å anbefale selv om det ikke er direkte farlig.

Rosiner

Rå poter

Sukkerfrie drops som inneholder xylitol,

Varmebehandlede ben

I tillegg er det best (og rimeligst) å fòre hunder og katter på kvalitetsfòr fra dyrebutikk/dyrlege (f.eks Specific, Royal Canin, Eukanuba osv). Mat som man får på dagligvare butikkene (Smart, Friskies, Pedigree osv) inneholder ikke alt som hunder/katter trenger, er også alt for salt, og hunder/katter kan få mangelsykdommer av fòret. Det er heller ikke rimeligere i lengden (selv om det kan virke sånn) ettersom at de trenger mye mer av fòret for daglig for å ha det "best mulig". Såklart finnes det hunder og katter som lever hele livet på disse fòrtypene, men kan man unngå det, er det det beste for hunden/katten å få kvalitetsfòr istedet for butikkfòr.

Vom&Hundemat og Norwegian Polar er også undervurdert i hundeverden, og er verdt å prøve (enten som fullverdig kosthold eller 50/50 med kvalitets tørrfòr). Det er også rimelig, selv om det er mer søl enn tørrfòr.

Katter har også har lett for å bli dårlige i magen av melk/fløte (også kattemelk) og hvis man på død og liv vil gi katten melk (som egentlig er unødvendig for en voksen katt) bør man kjøpe katte-melk og vanne den litt ut. :)

Katter som går ute MÅ kastreres evt steriliseres! P-piller kan føre til kreft, og selv om du har hannkatt og ikke får kattungene dumpa i fanget så kan du risikere at hannkatten gjør katten til enda en uansvarlig katteeier drektig. Det er OVERFLOD med katter i dette landet, og hvis alle var flinke med å kastrere kattene sine, ville problemet vært betraktelig mindre. Det er ufattelig mange tusen katter som blir avlivet hvert år, og det er MYE villkatter som blir født. Ta ansvar, og kastrer katten. Det er viktig både pga kattebestanden og pga at katten kan få problemer senere i livet med kreft.

(Må bare si at dette er mine råd, etter råd fra internett, andre hunde/katteeiere og vetrinærer/fòr spesialister. Det er ikke nødvendig å gjøre denne (fine) tråden om til en diskusjon om hva du mener er riktig eller galt, man kan heller da starte en ny tråd, hvor man kan ta opp temaet.

P.S: DET ER EN GRUNN TIL AT DET ER BÅNDTVANG! :) Ha hunden under kontroll, hvis ikke, putt på kobbelen.

Vaksiner også katten og hunden din, og ta den med på helsesjekk en gang i året :)

Endret av Huffsa
Skrevet (endret)

Bra tråd :)

-For å være sikker på at katten får alle næringsstoffer den trenger, kan det være lurt å velge et fór som selges på dyrebutikk eller hos dyrlegen. Spesielt viktig er dette når katten er kastrert for at den ikke skal få nyrestein. Visse fór inneholder for mye salter (butikkfór). Det finnes ulike typer fór med tanke på smak og behov: kattunge, voksen, tannstein, innekatt, anti-hårballer osv! Mine trives med å bytte smak, mens andre alltid vil ha det samme. Du trenger bare tørrfôr, men hvem vil ikke skjemme bort katten litt innimellom? Fisk er populært her innimellom. :-)

-Vurder en dyrlegeforsikring. En ting er at du kan få penger hvis katten blir borte, men viktigere er det at du får råd til en større operasjon hvis det skulle trenges. Egenandelen er gjerne 1000 kroner, mens dyrlegeregninga f.eks er på 5000. Dvs 4000 kroner spart hvis du ser bort fra forsikringspremien som kanskje kommer til nytte flere ganger på ett år hvis du er uheldig.

-Det er smart å ha dyrelegeregninger og dokumenter du har fått hos dyrelegen liggende samlet et sted som du kan ta frem senere. Jeg har nemlig hatt behov for å sjekke slikt flere ganger.

-Ha en konto til siden for akutte legebesøk. Sett for eksempel inn 50kr innimellom.

-Ta katten/dyr til dyrelegen noen ganger i året for å fjerne tannsten. Er ikke så dyrt.

Edit:Skriveleif.

Endret av AnneBonny
Skrevet

Begynte å surfe litt, og lærte neimen noe nytt :fnise:

Papegøyer mimer ikke- de snakker.

At papegøyer mimer er en kjent sak. Men forskning viser at det slett ikke er tanketomt det de sier. Fuglene kan løse lingvistiske øvelser på nivå med en 4-6 åring. Papegøyen kan skille mellom konsepter som stort og smått og tall. Fuglens kommunikasjonsevner kan blant annet brukes i forskningen for å programmere roboter til å snakke.

Mange fisk skifter kjønn.

Tvekjønnethet er vanlig blant fisk. Noen skifter kjønn som en respons på hormonsykluser eller miljøforandringer. Andre har begge sett med kjønnsorgan.

Da veit dere det :fnise:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

(Må bare si at dette er mine råd, etter råd fra internett, andre hunde/katteeiere og vetrinærer/fòr spesialister. Det er ikke nødvendig å gjøre denne (fine) tråden om til en diskusjon om hva du mener er riktig eller galt, man kan heller da starte en ny tråd, hvor man kan ta opp temaet.

Ja, det var lurt. Om en føler seg veldig provosert er det jo av og til en grunn, og da er det jo flott om en starter en ny tråd om det slik at en kan se det litt mer ryddig :)

-ts

Skrevet

Kattunger er ikke leveringsklare før de er 12 uker gamle. Den tiden de lærer mest av sin mor, er mellom 8 og 12 uker.

Skrevet

Så morsom tråd :D

Her kan man sikkert lære noe nytt.

- Kaniner er IKKE gnagere, og de skal ikke ha gnagerblanding, men kaninpellets og høy. (Kaniner er lagomorph)

- Kaniner og marsvin skal aldri bo i bur sammen (pga en sykdom som marsvin kan få via kaniner, og de har helt forskjellig kroppsspråk)

Skrevet

Så noen nevne dyreforsikring her, VELDIG lurt:) Jeg hadde det på katten min, og har anbefalt det til venner. Det er ikke dyrt (jeg betalte vel 700 i året), og den kommer til god nytte om dyret blir sykt. Dyrelegen fortalte også at det var lurest å ha veterinærforsikring og ikke livsforsikring.

Rotter: ofte ensomme når de er alene, det er lurt å ha minst 2. Rotter må også ha mulighet til å kunne være utenfor buret, helst sammen med eierne sine. De er veldig sosiale og trenger å utforske andre omgivelser enn buret. (Til dem som ikke lar rottene sine gå ut :nei:) Vi har løst det slik at vi legger et slags "tisselaken" og tepper over f.eks sofaen eller sengen og så de kan være med oss :)

Skrevet

Kaniner skal ikke ha melkeprodukter (selv om de selger yoghurtdrops som snaks til kaniner på dyrebutikken, og selv om noen dyrleger sier når de går på natibiotika at melk er bra da, det er feil)

Med dyr som marsvin, hamster, kaniner der er det en del feilinformasjon ute og går. En kan finne feil informasjon i bøker om disse dyrene og en kan oppleve at dyrebutikken og til og med dyrlegen gir feil informasjon. (Jeg tror det er slik fordi disse dyrene er mere vanlige og skaffe seg til barna sine og kanin blir ofte i bøker omtalt som burdyr sikkert pga tidligere avl i kjøttprodukssjon.

Dyr som hunder og hester er i mye sterkere grad et dyr folk skaffer seg fordi de har overskudd, økonomi og interesse i tillegg til et ønske om at dyret skal ha det bra. Likeså finner en lettere korekt informasjon om hvordan en skal håndtere disse dyrene.)

Ellers så vil jeg gi ros til TS for en bra og veldig nyttig tråd:)

Skrevet

Fin tråd! :jepp:

Jeg kan igrunn mest om reptiler, jeg da. Men hos dem er det jo en hel del myter og feilinformasjon ute og går. Jeg vil ikke plage dere med alt, men jeg vil ta for meg noen punkt som dukker opp støtt og stadig.

- Slanger er ikke slimete. Huden deres kan sammenliknes med en kinnsofa.

- Grønn iguan skal ha en rik diett på masse grønnsaker og frukt - IKKE kjøtt eller insekter. Men det betyr ikke at samme diet gjelder alle øgler. Noen skal kun ha insekter, noen kan spise både frukt og kjøtt - Det er viktig at man tar sin tid og gjør research FØR man dytter noe i dyret sitt.

- Ingen reptiler er "onde". Ingen slanger er ute etter å ta deg. Slanger (og andre reptiler) er defensive. Hvilket betyr at hvis de ikke har noen fluktmulighet, så vil de forsvare seg.

Slanger i fangenskap har ofte hatt mye tid til å vende seg til mennesker, og de roligste artene vil derfor sjeldent se på deg som trussel og orker dermed ikke å bruke ekstra energi på å gire seg opp over deg. Slanger utgjør utmerkede kjæledyr. :)

- Det eksisterer INGEN hensikt ved å drepe hoggorm! Jeg vet vi nordmenn er blodtørstige jævler som dreper hoggorm så fort vi ser en, av enten ignoranse eller urealistisk frykt for dem.

Hvis du bor på et sted med mye hoggorm, så betyr det at det finnes mye gnagere i området. Vil du bli kvitt hoggorm, må du finne matkilden. Mindre mus og rotter = hoggormen flytter seg vekk fra området.

Mindre hoggorm i et område med mye mus og rotter = MER mus og rotter...

Som sagt, slanger er ikke onde. Det finnes rundt 12 rapporterte tilfeller hvor mennesker har dødd av bitt fra utbredelsesområdet til hoggorm (og hoggorm er den ene slangen med størst utbredelsesområde av alle slangearter i verden - vi snakker Europa + Asia) og disse menneskene har vært svært allergiske.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Flott tråd :popcorn:

Fint å bli beroliget ang hoggormer i disse sommertider :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

- Det eksisterer INGEN hensikt ved å drepe hoggorm! Jeg vet vi nordmenn er blodtørstige jævler som dreper hoggorm så fort vi ser en, av enten ignoranse eller urealistisk frykt for dem.

Hvis du bor på et sted med mye hoggorm, så betyr det at det finnes mye gnagere i området. Vil du bli kvitt hoggorm, må du finne matkilden. Mindre mus og rotter = hoggormen flytter seg vekk fra området.

Mindre hoggorm i et område med mye mus og rotter = MER mus og rotter...

Som sagt, slanger er ikke onde. Det finnes rundt 12 rapporterte tilfeller hvor mennesker har dødd av bitt fra utbredelsesområdet til hoggorm (og hoggorm er den ene slangen med størst utbredelsesområde av alle slangearter i verden - vi snakker Europa + Asia) og disse menneskene har vært svært allergiske.

Jammen... det er ikke så morsomt når småunger (andre også da) løper rundt , og plutselig er det en sint hoggorm som biter tak i deg.. da er det bedre med mus og rotter som du sjelden ser , fordi de er langt inni muren eller noe :)

Skrevet

Jammen... det er ikke så morsomt når småunger (andre også da) løper rundt , og plutselig er det en sint hoggorm som biter tak i deg.. da er det bedre med mus og rotter som du sjelden ser , fordi de er langt inni muren eller noe :)

Jeg forstår godt at mødre gjerne vil beskytte barna sine. Dette er overhode ikke til å unngå. Og jeg syns det er trist at det ikke finnes noen som driver med flytting av slanger i Norge, slik det eksisterer i andre land. Men nå skal det også sies at det sikkert ikke eksisterer i Norge fordi Hoggormen ikke er noen potensiell trussel mot hverken voksne eller barn. Og det burde vel være en liten tankevekker...?

Giften til en hoggorm er den samme giften som veps og humle har. Bare at hoggormen har så klart større mengde. Alle giftslanger bærer forskjellige type gift, noen ødelegger vev, noen gjør deg lam, noen angriper nervesystemet osv osv.. Hoggormens gift er tilpasset til å ta liv av mus - ikke mennesker.

Vi bor i et veldig trygt land i forhold til resten av verden. I USA myldrer det av klapperslanger, i Afrika har de gaboon-viper, kobraer, svart mamba og puff adder. I Australia finnes taipaner og tigerslanger. Dette er slanger man har all grunn til å frykte og holde seg langt unna. Og jeg har jo ikke engang nevnt resten av "jævelskapen" man kan komme over i disse landene. Men underlig nok så vokser mange barn allikevel opp i disse landene.. :)

Det er vanskelig å overvise overbeskyttende mødre at hoggormen ikke utgjør noen reel trussel (så lenge barnet ditt ikke er svært allergisk.) Et hoggormbitt gjør så klart vondt, og ingen vil se barna sine i smerte.

30% av alle hoggormbitt er også tørrbitt. Altså uten gift. Giften er ikke ment for annet enn maten den skal spise, og giften er for dyrebar til å kaste bort på å skremme vekk en trussel.

Hvis du er mor og bor i et område med mye hoggorm, så bør du lære deg informasjon om hoggorm og bitt, og forklare dette videre til barnet ditt. Fortell barnet ditt om å ikke gå bort til slanger. Husk at det er få til ingen(?) rapporterte tilfeller i Norge hvor barn har dødd av hoggormbitt. Og Norge har mye barn som løper rundt, spesielt på sommeren! ;)

Jeg vil igrunn anbefale deg/dere om å se http://www.youtube.com/watch?v=rhal7ZD8gyQ, laget av en kar fra reptilmiljøet. Han forklarer godt om hoggormen, og har hittil vært med på å endre noens holdninger til disse fantastiske dyra. :) Kanskje du også vil føle deg litt tryggere etter å ha sett den?

Skrevet

Visste du at huggorm er fredet? og det er forbudt å fange, jage, drepe, eller skade fredet vilt.

Det er forbudt å holde viltdyr i fangenskap (så lenge dyret ikke er en truet art og det dermed veier opp for stresset dyret vil føle over å være fanget i feks en rekonvalensperiode.

Om man finner dyreunger, så ikke plukk dem opp. Å plukke dem opp øker sjansen for at de vil dø senere, som regel er moren i nærheten og følger med. Om dyret plutselig lukter annerledes, vil de som regel ikke vedkjennes ungen lenger...

Skrevet

ha alltid på potesalve ute om vinteren, både pga kulden/isen men også pga saltet som er ute da dette etser seg inn i labben på hunden.

Skrevet

Ikke reis fra katten om du skal på ferie, eller skal flytte. Det er helt sykt at folk gjør dette. Eier de ikke samvittighet? Dersom du skal på ferie, bør du i god tid på forhånd ha planlagt og avklart hvordan dyret skal ivaretas. Det er langt fra greit å tenke at katten får klare seg alene en uke med musejakt og av mat den finner i søppelspann o.l. Ser enormt mange annonser på finn om dagen der katter søkes omplassert av mer eller mindre gode grunner. At du flytter er IKKE en god grunn. Viss du har dyr må du nemlig sørge for å flytte et sted der det passer å bo både for deg og dyret. Det må man tenke på når man anskaffer seg et dyr- at man har ansvar for det livet ut, og at det kan bety 15-20 år frem i tid..

Skrevet

Flott tråd :)

Først må jeg si at jeg er strengt i mot kjøpe burdyr. Jeg har 2 chinchillaer som er omplasseringsdyr. Disse er født i fangenskap, og trengte et nytt hjem.

Når det er sagt, har jeg merket at det er enormt mye feilinformasjon om disse dyrene. De sammenlignes veldig med andre gnagere, men er svært forskjellig når det gjelder det meste. Så her er litt info om disse flotte dyra:

Chinchilla er avhengig av høyde i buret sitt. De hopper opptil èn meter rett opp stillestående, og trenger høyden for å trives.

Mine bor i et 2 meter høyt bur.

Buret må innredes med hoppehyller slik at de får brukt beina sine som normalt (Minst 2 hoppehyller pr chinchilla). Friske greiner er også livsviktig! Tennene vokser hele tiden, og må slipes ned på gnagemateriale. (Rognetre, eple-/pæretre er supert, ikke tre av kjærnefrukter)

De skal ikke ha gnagerblanding, men egen pellets og høy. De er veldig følsomme i fordøyelsessystemet, så her må man passe godt på. Ting som er vanlig å gi til en kanin,marsvin e.l kan forgifte en chinchilla!

Håper denne informasjonen kan komme til nytte for noen :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle katter som dukker opp rundt huset ditt er hjemløse eller forlatt pga ferie, mange katter tar seg faktisk en lengre tur fra hjemmet av og til. Hvis du begynner å mate den er sjansen tilstede for at den blir hos deg i stedet for å dra hjem igjen. Sett inn en annonse i lokalavisa og heng opp lapp på butikken om at du har observert denne katten, og ta den gjerne med til dyrlege for å sjekke chip/øremerke (hvis du får tak i den). Og følg med på om noen har satt opp lapper og annonsert i avis/på nettet selv. Katter tåler å gå sultne uten at enhver nabo eller barmhjertig samaritan begynner å mate den - noe annet er det selvsagt dersom katten er radmager og lurvete.

Hilsen ei som savner pusen sin, og som ikke har vært på ferie (og heller aldri villet la den bli igjen uten tilsyn).

Skrevet (endret)

Ikke alle katter som dukker opp rundt huset ditt er hjemløse eller forlatt pga ferie, mange katter tar seg faktisk en lengre tur fra hjemmet av og til. Hvis du begynner å mate den er sjansen tilstede for at den blir hos deg i stedet for å dra hjem igjen. Sett inn en annonse i lokalavisa og heng opp lapp på butikken om at du har observert denne katten, og ta den gjerne med til dyrlege for å sjekke chip/øremerke (hvis du får tak i den). Og følg med på om noen har satt opp lapper og annonsert i avis/på nettet selv. Katter tåler å gå sultne uten at enhver nabo eller barmhjertig samaritan begynner å mate den - noe annet er det selvsagt dersom katten er radmager og lurvete.

Hilsen ei som savner pusen sin, og som ikke har vært på ferie (og heller aldri villet la den bli igjen uten tilsyn).

Hvis man savner katten sin, så kan man også legge ut annonse på internett. Fine sider å gjøre dette på er:

* www.dyrebar.no

* www.nettkatten.no

* www.katteprat.no (dette er et forum, gå inn på savnet/funnet)

Ellers er det greit å henge opp lapper, både i butikker og på stolper, i busskur etc. Gjerne lage egen lapper man kan putte i postkassen til folk. Spør gjerne barn om de har sett katten, barn legger oftere merke til dyr enn voksene. Man kan sette inn en annonse i lokalavisen. Dersom katten ikke er id-merket, ville jeg ringt rundt til dyrebeskyttelen, politiet, falken og veterinærklinikker for å høre om noen har fått inn meldinger/katten.

Hilsen ei som mistet katten sin i oktober, men ble gjenforent etter 3 døgn takket være snille mennesker og en id-chip på katten.

Endret av Green Lady
Skrevet

Katter kan ikke overleve på mus etc de finner ute. Tamme katter har ikke lært å jakte for å overleve, vil ikke klare å skaffe seg nok mat og vil sakte men sikkert sulte ihjel om de blir satt ut. I tillegg vil mange få alvårlige nyreproblemer på vinteren dersom de ikke har tilgang til vann.

Kaniner må ikke settes ut i skogen, på Gressholmen etc. De sulter og fryser ihjel, og dør en langsom pinsom død.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...