Gå til innhold

katt og hund

Anbefalte innlegg

Gjest Feline.
Skrevet

Vil bare høre hva andre synes om dette:

Bor sammen med samboer og innekatt i en leilighet på ca 50 kvm i Oslo. Sentrumsnært, men med flere parker like i nærheten.

Saken er at jeg kunne tenke meg en liten hund :)

Hvordan er det med ny hund i familien når man allerede har en innekatt på 1,5 år? Vil det gå bra? Kan jo nevne at katten er veldig nysgjerrig og glad i andre dyr, og tror hun ville blitt glad for å få en leke/kosekamerat. Dette har jeg sett når hun treffer andre dyr i bakgården/hjemme hos foreldrene mine, men hun kan jo reagere annerledes når det faktisk er snakk om en hund som skal flytte inn fast... Og blir det for liten plass med 50 kvm for to mennesker, en katt og en liten hund?

Ellers jobber jeg i gjennomsnitt dagvakt ca tre dager i uken, og kveldsvakt to dager i uken. Altså er det bare omtrent tre dager i uken at dyrene blir hjemme alene på dagtid, og da er det snakk om 7 timer. (På kveldstid er samboeren min hjemme uansett) Blir dette for lenge/for mange dager å være alene hjemme? Vet jo at katten klarer seg fint, men har aldri hatt hund... Så vet ikke hvordan det vil fungere, og spesielt hvordan det vil fungere sammen med en katt å være alene hjemme?

Angående mosjon og lufting så har samboeren min en fast joggetur hver morgen, så da får hunden en times lufting allerede kl 07. Også kommer jeg til å gå tur med hunden enten før kveldsvakt som begynner kl 14, eller etter dagvakt som er ferdig kl 15. Pluss kveldstur før vi legger oss. Er dette passelig med mosjon? (Mine to turer blir bare rolige spaserturer, ikke joggeturer altså, hehe)

Og hva tror dere er lurest; en valp eller en litt mer voksen hund? -I forhold til at den skal godta, og bli godtatt av katten? Og i forhold til at hunden tre dager i uken kommer til å måtte være alene hjemme mens jeg er på jobb, også den første tiden..

Føler jeg har så mange spørsmål og innlegget her ble veldig langt, men vil ikke gå til anskaffelse av hund med mindre vi kan være sikre på at den vil få det godt hos oss :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva som ville vært best, men her funker det bra med 2 hunder og 1 innekatt i hvert fall. Eldste hunden(14 år) og pusen(3 år) er bestevenner og kan sove oppe på hverandre til og med. Minste hunden(1,5 år) og pusen er litt småkranglete, men ikke noe alvorlig. Bare litt erting.

Gjest Feline.
Skrevet

Vet ikke hva som ville vært best, men her funker det bra med 2 hunder og 1 innekatt i hvert fall. Eldste hunden(14 år) og pusen(3 år) er bestevenner og kan sove oppe på hverandre til og med. Minste hunden(1,5 år) og pusen er litt småkranglete, men ikke noe alvorlig. Bare litt erting.

Hvor stor plass bor dere på da? Det jeg er mest skeptisk til er om det kanskje blir litt for liten plass å boltre seg på.. (er en borettslagsleilighet i 1, etg forresten)

Gjest Huffsa
Skrevet

Jeg ville uten tvil skaffet meg voksen hund, nettopp pga det siste du skriver. En valp MÅ læres å være aleine hjemme, man kan ikke la en valp man har hatt i 3 dager være aleine hjemme i flere timer uten tilvenning.

Det er nok av hunder på omplasserings-steder og på finn.no som trenger et hjem, og mange av de er vandt med katt og som kan være aleine hjemme :)

Syntes tur-rutinen din hørtes bra ut, jeg, ville kanskje lurt inn en tissetur på 5 minutter mellom etter/før jobb tur og kvelden, men det er meg :)

Hund og katt går helt fint sammen så lenge de er vant til hverandre. Så lenge hunden lar katten være, bør det aldri være et problem.

Ang plass tror jeg det blir litt trangt, fordi dere har innekatt. Hadde katten kunne gått ut, ville det blitt andeledes, men det kan bli litt krangling mellom katt og hund pga plassen.

En hund klarer fint å være hjemme aleine i 7 timer, hvis den er trent opp til det :)

Vi har 5 katter og 2 hunder, og de går sammen uten problemer. Men hundene er små, huset er stort og kattene går ute. :)

Gjest Feline.
Skrevet

Jeg ville uten tvil skaffet meg voksen hund, nettopp pga det siste du skriver. En valp MÅ læres å være aleine hjemme, man kan ikke la en valp man har hatt i 3 dager være aleine hjemme i flere timer uten tilvenning.

Det er nok av hunder på omplasserings-steder og på finn.no som trenger et hjem, og mange av de er vandt med katt og som kan være aleine hjemme :)

Syntes tur-rutinen din hørtes bra ut, jeg, ville kanskje lurt inn en tissetur på 5 minutter mellom etter/før jobb tur og kvelden, men det er meg :)

Hund og katt går helt fint sammen så lenge de er vant til hverandre. Så lenge hunden lar katten være, bør det aldri være et problem.

Ang plass tror jeg det blir litt trangt, fordi dere har innekatt. Hadde katten kunne gått ut, ville det blitt andeledes, men det kan bli litt krangling mellom katt og hund pga plassen.

En hund klarer fint å være hjemme aleine i 7 timer, hvis den er trent opp til det :)

Vi har 5 katter og 2 hunder, og de går sammen uten problemer. Men hundene er små, huset er stort og kattene går ute. :)

Ja så lenge vi er hjemme så blir det flere småturer ut, man må jo se an "behovet" ;)

Vurderer å begynne å slippe katten mer ut alene, men har akkurat flyttet hit, så tørr ikke ennå. Hun må bli godt kjent her først, jeg er jo så redd hun skal forsvinne! Til nå har hun bare vært ute i bånd her. I forrige leiligheten vi bodde fikk hun gå litt uten bånd mens jeg var tilstede og passet på henne og egentlig "fulgte etter henne" :P I den nye leiligheten her er det ihvertfall ganske rolig med lite biler, og flere katter som går løst her, men jeg må bare bli trygg på at hun kommer inn igjen også ;) (Pinglete kattemamma her som er så alt for redd for å miste pusen sin)

Gjest Calexica
Skrevet

Ikke noe problem med katt og hund sammen. Men jeg er av den ooppfatning at kattene lettere aksepterer en valp enn en voksen hund.

Vi har nettopp fått oss valp, og for å gjøre kattene trygge i forhold til dette, så kjløpte vi Feliway som vi sprayet på kattenes markeringssteder noen dager før valpen kom, og vi skal fortsette i 30 dager etter valpeankomsten., Feliway inneholder de samme feromoner som katter skiller ut ved markering med kinnkjertlene, og skal styrke kattens revirfølelse og trygghet. Og minske stress :)

Skrevet

Hvor stor plass bor dere på da? Det jeg er mest skeptisk til er om det kanskje blir litt for liten plass å boltre seg på.. (er en borettslagsleilighet i 1, etg forresten)

Akkurat nå bor vi i et hus med stoor hage, men snart skal vi(jeg og dyrene) flytte i leilighet. Vet jo ikke hvor stor den blir, men de er fornøyde så lenge de har noe godt å ligge i og litt å leke med :)

Gjest Feline.
Skrevet

Er det kanskje noen hunderaser som går bedre sammen med katt og i liten leiligeht enn andre?

Gjest Calexica
Skrevet

Vi har en dvergscnauzer. Vi har også forholdsvis liten leilighet, og schnauzerne trives like godt i bittesmå hjem sdom i store.

Gjest Huffsa
Skrevet

Er det kanskje noen hunderaser som går bedre sammen med katt og i liten leiligeht enn andre?

Er jo endel. Tror f.eks ikke jakt-raser er så smart, heller ikke terrier da de kan være litt strie (siden du er førstegangshundeeier?)

Er jo kleinspits, pomeranian, japansk spisshund, chihuahua, Chineese Crested (enten naken eller med hår). Siden typen vil løpe med hunden, kan også Whippet og italiensk mynde passe, de er små, men MÅ få løpt fra seg et par ganger i uken (helst hver dag), men sistnevnte ihvertfall er veldig reservert og skjelver endel. Klengete..

Men syntes at du burde sjekke litt rundt på finn/omplasseringssentre etter voksen hund. Det må heller ikke være en rase, kan jo være en blanding også :) Anbefaler virkelig voksen hund til deg, siden du må rett ut i jobb. Som er vant til katt og å være aleine hjemme. Skal du ha valp, bør du sette av en mnd`s tid (ferie) hvor enten du eller samboeren er hjemme med valpen hele tiden. Så den første uken går til å få valpen til å slappe av, og etter en ukes tid kan dere smått begynne med aleine hjemme trening. Men man burde ha god tid til aleine hjemme trening, da noen valper trenger lengre tid enn andre. Bruker man ikke god nok tid i forhold til valpens tempo, kan hunden utvilke seperasjons angst, som kan føre til at den rasserer leilighet, hyler/bjeffer hele dagen, og kan også finne på å skade seg selv hvis den f.eks er i bur. Utfallet av seperasjonsangst kan i værste fall være dødlig

Skrevet

Hei!

Har selv vært i din situasjon, nesten...

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg en liten hund.

Og da jeg leste om det, leste jeg at det var best med valp eller en hund som var vant til katt fra før.

Jeg skal være ærlig: Det å introdusere en ny hund for en katt kan være veldig dumt. Katter hater ofte forandringer, og mange katter godtar ikke hunder.

Men det er vel verdt et forsøk? :)

Her er et tips jeg leste:

Ha katt og hund i hvert sitt rom i 1 uke. Du har 1 teppe til hvert dyr, og det får dyret ha i noen dager.

Så bytter du teppe slik at hunden får kattens teppe og omvent.

Slik kan dyrene bli mer vant til lukten av hverandre. Dette gjør du hele uken.

Så kan du sakte og forsiktig prøve å la de hilse på hverandre i samme rom. Ha hunden i bånd og la katten komme bort til hunden, ikke omvendt.

Noen hunder og katter hater hverandre hele livet, andre er perlevenner.

Lykke til!! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her er et tips jeg leste:

Ha katt og hund i hvert sitt rom i 1 uke. Du har 1 teppe til hvert dyr, og det får dyret ha i noen dager.

Så bytter du teppe slik at hunden får kattens teppe og omvent.

Slik kan dyrene bli mer vant til lukten av hverandre. Dette gjør du hele uken.

Så kan du sakte og forsiktig prøve å la de hilse på hverandre i samme rom. Ha hunden i bånd og la katten komme bort til hunden, ikke omvendt.

Dette er som regel bortkastet tid, og når man lager så mye styr av det kan det forverre situasjonen, siden man stresser dyrene. Jeg har alltid bare sluppet dem inn i samme rom, og latt dem nærme seg hverandre i eget tempo. Det som er viktig er at begge dyrene har en fluktmulighet og ett eget "trygt" sted. Frem til man er trygg på dem sammen bør man splitte dem når man forlater huset, og ellers bare gripe inn dersom det er fare for liv eller viktige kroppsdeler, som øyne ol.

Selv hadde jeg en tre år gammel katt som i hovedsak var innekatt, og fikk meg en halvvoksen valp. Katten tok raskt kontroll på situasjonen, siden hun var eldst, og valpen føyde seg etter henne, siden den var yngst og på ett fremmed område. Etter 3-4 dager hadde katten markert seg godt nok som sjef, og de kunne spise side ved side av hver sin skål, og resten av livet var de perlevenner.

Skrevet

Dette er som regel bortkastet tid, og når man lager så mye styr av det kan det forverre situasjonen, siden man stresser dyrene. Jeg har alltid bare sluppet dem inn i samme rom, og latt dem nærme seg hverandre i eget tempo. Det som er viktig er at begge dyrene har en fluktmulighet og ett eget "trygt" sted. Frem til man er trygg på dem sammen bør man splitte dem når man forlater huset, og ellers bare gripe inn dersom det er fare for liv eller viktige kroppsdeler, som øyne ol.

Selv hadde jeg en tre år gammel katt som i hovedsak var innekatt, og fikk meg en halvvoksen valp. Katten tok raskt kontroll på situasjonen, siden hun var eldst, og valpen føyde seg etter henne, siden den var yngst og på ett fremmed område. Etter 3-4 dager hadde katten markert seg godt nok som sjef, og de kunne spise side ved side av hver sin skål, og resten av livet var de perlevenner.

Bortkastet tid å sørge for at ting går bra?

Det er det merkeligste jeg har lest...

Man skal ta sin tid, og særlig katter trenger veldig langsom tilpasning.

Jeg vil ikke anbefale å komme inn i leiligheten og slippe løs en hund, selvom katten har mulighet til å hoppe opp på hyller osv.

Det er i hvertfall stressende for dyrene!!

Og dessuten kan katten bli forbanna og angripe hunden (og omvendt).

Jeg har lest om det, og veldig mange nevner dette rådet jeg nevner.

Hvis man absolutt vil gå rett på sak, skal i hvertfall hunden være i bånd når de hilser på hverandre. Det skal ikke skje at hunden løper etter katten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Katter er ikke skjøre persilleblad og de tåler forandring ganske godt. Vanligvis går det helt fint så lenge de har mulighet til å gå opp i høyden.

En valp kan også bli redd katten, og da vil det være traumatisk for den å bli holdt i bånd. Jeg har hatt hund og katt hele livet, og har aldri oplevd problemer så lenge man bare lar dyrene finne ut av det på egen hånd.

Men når man derimot lager så mange regler og rutiner rundt det bygger man også en veldig stresset stemning, og det gjør dyrene usikre, siden de speiler oss mennesker veldig lett.

Skrevet

Katter er ikke skjøre persilleblad og de tåler forandring ganske godt. Vanligvis går det helt fint så lenge de har mulighet til å gå opp i høyden.

En valp kan også bli redd katten, og da vil det være traumatisk for den å bli holdt i bånd. Jeg har hatt hund og katt hele livet, og har aldri oplevd problemer så lenge man bare lar dyrene finne ut av det på egen hånd.

Men når man derimot lager så mange regler og rutiner rundt det bygger man også en veldig stresset stemning, og det gjør dyrene usikre, siden de speiler oss mennesker veldig lett.

Nei, katter er ikke skjøre blader eller noe, men det er fakta at katter generelt IKKE tåler forandring godt. Det er noen som gjør det, men mange katter gjør faktisk ikke det.

Din erfaring er ikke gode råd når 1000 andre sin erfaring er det motsatte..... eller?

Dyr kan bli fryktelig stresset og livredde av hverandre, så det å gå inn i stuen til en katt og ha med seg en hund kan være fryktelig skummelt for katten. Det er dens territorium, og katter er veldig territorielle..

Det handler om å ta seg tid til å tilpasse det best mulig :)

Og å være på den sikre siden.

Jeg har selv sett reaksjoner til katter når en fremmed hund har kommet inn i hus, og jeg ser det på kattene at de blir kjempestresset og livredde. Det er snakk om hunder på rundt 5 kg.

Men TS får være litt kritisk og velge selv hvilke råd som virker best :jepp:

Gjest Feline.
Skrevet

Men TS får være litt kritisk og velge selv hvilke råd som virker best :jepp:

Ja nå har vi jo ikke bestemt oss for noe som helst, bare tenkt litt på saken. Men om det skulle bli hund så vil vi nok ta det med ro, og la de bli kjent med hverandre gradvis. Det beste hadde jo vært å få låne hunden før man evt. bestemmer seg for å kjøpe den, for å se om katten godtar den, men det tipper jeg nesten ikke er mulig :P Hehe... Og det kan vel gå uker før de faktisk blir venner også... Jeg har ihvertfall veeldig lyst på hund, men samboeren min er litt mer skeptisk siden vi faktisk bor i oslo :( Er jo for så vidt enig i at oslo ikke er det mest ideelle stedet, meeen... Så vi får se :P

Skrevet

Ja nå har vi jo ikke bestemt oss for noe som helst, bare tenkt litt på saken. Men om det skulle bli hund så vil vi nok ta det med ro, og la de bli kjent med hverandre gradvis. Det beste hadde jo vært å få låne hunden før man evt. bestemmer seg for å kjøpe den, for å se om katten godtar den, men det tipper jeg nesten ikke er mulig :P Hehe... Og det kan vel gå uker før de faktisk blir venner også... Jeg har ihvertfall veeldig lyst på hund, men samboeren min er litt mer skeptisk siden vi faktisk bor i oslo :( Er jo for så vidt enig i at oslo ikke er det mest ideelle stedet, meeen... Så vi får se :P

Ja, det er lurt å ta det veldig gradvis :) Det er ofte da det går best.

Kan kanskje bli litt vanskelig å låne en hund ja, men om du får tak i en liten hund som er veldig vant til katter, er du godt på vei. Da bryr antakeligvis ikke hunden seg så mye om katten, og da har du kommet et lite stykke på vei :)

Ja, det kan gå uker/mnd før katter og hunder blir venner.

De er veldig forskjellige i kroppsspråket, så de trenger å tilpasse det litt og skjønne at den andre ikke er så farlig :fnise:

Du får tenke litt på det.

• 4 uker senere...
Gjest Calexica
Skrevet

Det trenger jo ikke å bli problematisk. Jeg søkte også råd på nett da vi skulle få hjem valpen. I tillegg snakket vi med en dyrepleier hos veterinæren som kom med gode råd. Først og fremst valgte vi en hunderase som trives godt på liten plass, og deretter brukte vi tid på å finne en seriøs og dyktig oppdretter som kunne tilby oss en trygg, selvsikker og frisk hund. Vi fikk som sagt tips om å forberede kattene på forandringen ved hjelp av feliway, og jeg tror absolutt at det har utgjort en forskjell. Alle våre 3 dyr lever nå i lykkelig harmoni med hverandre, og har gjensidig glede av hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...