Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 hei, jeg har noen fine 100+ år gamle messingknapper som jeg vil sy på en tirolerjakke. renset de litt med svamp og jif skuremelk, men resultatet ble ikke helt perfekt. kan jeg legge de i vann med ovnsrens i noen timer, og satse på at de blir fine av det? har prøvd å google, men finner ikke noe entydig resultat. må jeg nøytralisere med eddik? takk!
Gjest navnelapp Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Kan du ikkje bruke messingpuss då? Det finn du i alle velassorterte butikkar.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Joda, men det er søndag og jeg har lyst til å få gjort det NU.
Sugerøret Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 googla litt og det er noen kjerringråd der ute 1 )Fyll vaskekummen med varmt vann, tilsett 4 spruter Zalo og 1 dl. Eddik 35%. Nå kan du legge oppi messingen som skal pusses rent. La det ligge i 3- 4 minutter og puss med en svamp. Deretter skylles alt i kaldt vann. Du har fått skinnende og rent metall uten å måtte pusse det blankt. 2) 1 pose sitronsyre (Fås kjøpt i vanlige butikker. Sjekk i krydderhyllen.) 1 ts Zalo 1 l varmt vann Blandes sammen. Dypp messing-/kobbergjenstanden ned i vannet og gni litt med en klut. Det er det som skal til for å få gjenstanden som ny igjen. Det varer ikke så lenge som hvis du pusser med vanlig messing-/kobberpuss, men har en hastverk og mye som skal pusses, fungerer det glimrende.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 Oida, fant ut at vi ikke en gang har eddik. Får ta en tur til butikken i morgen og kjøpe messingpuss... Takk for svar!
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juli 2010 #6 Skrevet 5. juli 2010 Skulle vise seg at messingpuss først og fremst består av ammoniak. Med andre ord skulle et fremtidig råd lyde: Salmiak + Zalo + klut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå