Gå til innhold

rense messingknapper med ovnsrens?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hei, jeg har noen fine 100+ år gamle messingknapper som jeg vil sy på en tirolerjakke. renset de litt med svamp og jif skuremelk, men resultatet ble ikke helt perfekt. kan jeg legge de i vann med ovnsrens i noen timer, og satse på at de blir fine av det? har prøvd å google, men finner ikke noe entydig resultat. må jeg nøytralisere med eddik?

takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Kan du ikkje bruke messingpuss då? Det finn du i alle velassorterte butikkar.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Joda, men det er søndag og jeg har lyst til å få gjort det NU. ;)

Skrevet

googla litt og det er noen kjerringråd der ute

1 )Fyll vaskekummen med varmt vann, tilsett 4 spruter Zalo og 1 dl. Eddik 35%. Nå kan du legge oppi messingen som skal pusses rent. La det ligge i 3- 4 minutter og puss med en svamp. Deretter skylles alt i kaldt vann. Du har fått skinnende og rent metall uten å måtte pusse det blankt.

2) 1 pose sitronsyre (Fås kjøpt i vanlige butikker. Sjekk i krydderhyllen.)

1 ts Zalo

1 l varmt vann

Blandes sammen. Dypp messing-/kobbergjenstanden ned i vannet og gni litt med en klut. Det er det som skal til for å få gjenstanden som ny igjen. Det varer ikke så lenge som hvis du pusser med vanlig messing-/kobberpuss, men har en hastverk og mye som skal pusses, fungerer det glimrende.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Oida, fant ut at vi ikke en gang har eddik. Får ta en tur til butikken i morgen og kjøpe messingpuss... :) Takk for svar!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skulle vise seg at messingpuss først og fremst består av ammoniak. Med andre ord skulle et fremtidig råd lyde: Salmiak + Zalo + klut. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...