Vanya Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Jeg hadde nylig en samtale med rådgiveren min i banken som gjorde meg litt forvirra. Jeg har nylig kjøpt leilighet, og tatt opp lån. Har 1,2 mill i lån (fikk hjelp av foreldre med en del egenkapital), så det er ikke det største lånet... Jeg har likevel belaget meg på å betale masse ned på lånet, og vil prioritere å gjøre det. Men nå anbefaler rådgiveren meg å heller fylle opp mer på BSU-konto? (Jeg kjøpte ikke boligen med min BSU-konto, så den er urørt). Han begrunner det med at jeg da vil få skattefradrag (jeg får allerede fradrag fordi jeg eier bolig), dessuten er jeg selvstendig, så har redusert skatt. Hvis jeg betaler ned på lånet, vil jeg jo få lavere lån, noe som igjen betyr lavere renter? Jeg tenker å prioritere lånet, og spare ca. halve maks årbeløpet på BSU (det klarer jeg), men er det dumt av meg?
Illuminati Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 BSU lønner seg, så lenge du ikke har topplån med høy rente.Du får høyere rente på innskuddet enn lånerenten, ca 4,5% nå + direkte skattefradrag på 4.000 ved full sparing!
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Aller først: du får ikke skattefradrag fordi du EIER bolig (derimot kan det være at du må betale eiendomsskatt, men det er en annen sak), du får skattefradrag fordi du har gjeld. Ergo, jo mer gjeld, jo større fradrag. Derfor har rådgiveren din i banken rett i at det lønner seg for deg å fylle opp BSU-kontoen. Ikke bare får du skattefradraget for gjelda, men du får også skattefradraget for BSU'en. Det er jo ikke sånn at man bare kan få ett fradrag av gangen
Illuminati Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 Aller først: du får ikke skattefradrag fordi du EIER bolig (derimot kan det være at du må betale eiendomsskatt, men det er en annen sak), du får skattefradrag fordi du har gjeld. Ergo, jo mer gjeld, jo større fradrag. Derfor har rådgiveren din i banken rett i at det lønner seg for deg å fylle opp BSU-kontoen. Ikke bare får du skattefradraget for gjelda, men du får også skattefradraget for BSU'en. Det er jo ikke sånn at man bare kan få ett fradrag av gangen Ettersom du er opptatt av å korrigere må jeg få rette: du får ikke inntektsfradrag fordi du har gjeld, men fordi du har gjeldsrenter. Ergo bestemmer ikke størrelsen på gjeld hvilke inntektsfradrag du får. Gjelden reduserer bare formuesbeskattningen. Dessuten er BSU fradraget er direktefradrag.
Vanya Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 4. juli 2010 Aller først: du får ikke skattefradrag fordi du EIER bolig (derimot kan det være at du må betale eiendomsskatt, men det er en annen sak), du får skattefradrag fordi du har gjeld. Ergo, jo mer gjeld, jo større fradrag. Derfor har rådgiveren din i banken rett i at det lønner seg for deg å fylle opp BSU-kontoen. Ikke bare får du skattefradraget for gjelda, men du får også skattefradraget for BSU'en. Det er jo ikke sånn at man bare kan få ett fradrag av gangen Takk for begge svar. Da blir det full sparing på BSU framover. Og det er ikke sånn at jeg ikke stoler på rådgiveren, men bankansatte har jo gjerne sine holdninger, så jeg ville finne ut om andre delte samme oppfatning. For øvrig, jeg vet også at det er gjeldsrentene som gir skattefradrag, og jeg var fullt klar over at jeg kunne få fradrag på BSU, jeg var bare usikker på hva som lønnet seg mest. Jeg har alltid hatt inntrykk av at man bør betale ned lån så raskt som mulig. Men, jeg har førstehjemslån, så det går jo greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå