musikkfrelst Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Jeg tenker på det å bli fadder. Jeg vil gjerne ha kontakt med et barn, men hjelpe hele landsbyen. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med enten Plan eller Unicef? Hva anbefaler du?
Adeleine Skrevet 5. juli 2010 #2 Skrevet 5. juli 2010 Jeg tenker på det å bli fadder. Jeg vil gjerne ha kontakt med et barn, men hjelpe hele landsbyen. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med enten Plan eller Unicef? Hva anbefaler du? Jeg har litt erfaring med Plan. Hvis jeg skulle valgt om igjen, ville jeg valgt SOS-barnebyer, eller UNICEF. Synes de to sistnevnte virker mer seriøse, det er i hvert fall mitt inntrykk. Husker det irriterte meg da jeg fikk Planposten(medlemsbladet) ved et par anledninger, hvor de brukte Tone Damli Aaberge og Ida Wulff som ambassadører. Begge disse jentene bryr seg vel særdeles lite om fattige barn, hvertfall hvis man skal dømme ut ifra Wulff sin blogg. Dette sporet kanskje litt av, men for all del, Plan er nok flinke de og, men jeg ville heller valgt UNICEF eller SOS-barnebyer.
musikkfrelst Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. juli 2010 Var det noe annet enn representantene du mislikte? For meg er det lite viktig, i forhold til det å ha jevnlig kontakt med mitt fadderbarn, og å vite at pengene går dit de skal. Jeg vurderer også litt mot SOS nå, men der tror jeg kontakten er dårligere.
Adeleine Skrevet 5. juli 2010 #4 Skrevet 5. juli 2010 Det med representantene var bare ett eksempel, helhetsinntrykket mitt av Plan har vært dårligere enn det jeg har hatt av SOS og UNICEF. Det går litt på omdømmet til Plan blant annet, med tanke på en del kritikk de har fått for diverse saker. Du kan google "Plan Norge kritikk" kontra "SOS-barnebyer kritikk", så kommer det opp en del. Er for trøtt til å finne linker:S Men les nøye på hjemmesidene deres, så finner du nok ut hva som passer deg best ut fra dine kriterier:)
Rosenrød Skrevet 6. juli 2010 #5 Skrevet 6. juli 2010 Jeg vurderer også dette, så må ha denne på mine innlegg.
Dularfullar Skrevet 6. juli 2010 #6 Skrevet 6. juli 2010 jeg har vært fadder for en gutt i Chile gjennom SOS barnebyer i flere år nå, og jeg er veldig fornøyd
musikkfrelst Skrevet 6. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 6. juli 2010 Takk for svar Skal søke opp og se litt på kritikken, så får jeg se hva det faller på.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #8 Skrevet 6. juli 2010 Jeg har vært fadder for en jente i vest-afrika gjennom Plan i 9 år, og er veldig godt fornøyd. Jeg vet at hun får det bedre som resultat av at Plan er i landsbyen hennes, og jeg vet at pengene kommer til nytte. I tillegg er det selvfølgelig kjekt med muligheten for å kunne sende og motta brev. Jeg har også vært på besøk hos plan i sør-amerika og sett hvordan de jobber, og vet at pengene kommer frem og utgjør en stor forskjell for de det gjelder. I motsetning til mange bistandsoranisasjoner jobber også plan sammen med lokalsamfunnet der de kommer, for å hindre forskjellsbehandling og kulturell ødeleggelse. Det gjør sikkert de fleste store bistandsorganisasjonene, men det finnes grelle eksempler på det motsatte, også blandt organisasjoner som opererer i Norge. Å gi Plan kritikk fordi man ikke liker de som profilerer organisasjonen syns jeg blir merkelig. I dette overflodslandet er det slik at man ofte må ta i bruk populære mennesker for å få folk til å høre etter, og det er det Plan har gjort. Jeg har bare godt å si om Plan, og tenker å få et fadderbarn til derfra. Hadde det ikke vært Plan, ville jeg gitt til Sos-barnebyer, men der får man ikke samme kontakten opp mot et barn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #9 Skrevet 6. juli 2010 Jeg ville valgt unicef, der min mann kommer fra var det for ikke så alt for lang tiden siden krig, og man ser spor etter unicef overalt, fra komfyrene til familien, preseninger, småbarnas skolesekker osv. Min mor har hatt barn i plan, og vi fikk rapporter jevnlig om hva pengene gikk til (men det får man vel av alle eller?) Selv er jeg medlem i flyktninghjelpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå