Snart Frue Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Vi har en veldig lykkelig kasterert hannkatt på 3 år som nå skal være med oss til vårt nye bosted. Han har bodd her vi bor nå hele sitt liv og har sine rutiner ute (går stort sett ut og inn som han vil) samt at han har sine kattevenner (mistenker at han har kjæreste, hehe). Nå gruer jeg meg til å flytte på han fordi jeg vet at han trives så veldig godt her han bor nå. Vi skal flytte til et stort hus med fin hage i et etablert strøk så han finner seg muligens nye kattevenner. Vi har tenkt å først la han gjøre seg kjent med selve huset en ukes tid før vi begynner å ta han med i bånd ute. Etterhvert så blir det installert kattedør til han vil jeg tro. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men er det noen her som vet litt om katter og flytting? Jeg vil ikke at han skal bli deprimert og prøve å finne "hjem" igjen.. Er det noen triks vi kan gjøre for å få han til å roe seg på det nye stedet raskere? Legge klær, pledd osv som har hans lukt på seg rundt omkring i huset?
Gjest winnie09 Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Dette går så fint så! Min katt ble med på flyttelasset som gikk over 100 mil, og det gikk helt fint. I ettertid har vi flyttet rundt i samme kommunen 8 ganger, og det har gått like fint hver gang. (Jeg er fullt klar over at dette ikke akkurat er optimalt for pusen min, men det har seg slik at vi ikke har hatt mulighet til noe annet da boligforholdene på denne plassen er forferdelige.) Som sagt, det kommer til å gå helt fint. Jeg tror faktisk aldri jeg har hørt om et faktisk tilfelle der katten ikke "klarer" flyttingen. En ting man burde ha i bakhodet er kattene som allerede bor der eller i nærheten av dit man flytter. Hannkatter kan være et helvete å hanskes med, og hvis det plutselig kommer en ny sjef i nabolaget kan det oppstå litt krangling da! Lykke til :-)
Green Lady Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Jeg dro på 4ukers ferie med katten i går. Han er vandt med å være ute hele dagen hjemme, og har sine faste naboer han beslker, og kattevenner han leker med. Kom frem hit i går. Er et ganske stort hus, og bare stuen her er større enn hyblen min. Pus har alledere funnet seg til rette i huset, og akkurat nå ligger han endten i vasken på badet, eller i dusjen, helt alene. Ser det som et godt tegn på at han føler seg trygg, og føler seg hjemme. Skla ta han ut i bånd i morgen. Gjør nok det i en uke, før jeg slipper han, men ser det selvfølgelig an. Så det går nok helt sikkert greit med pusen deres også. De er rimelig tilpasningsdyktige de dyrene der
MissMas Skrevet 6. juli 2010 #4 Skrevet 6. juli 2010 Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men er det noen her som vet litt om katter og flytting? Jeg vil ikke at han skal bli deprimert og prøve å finne "hjem" igjen.. Er det noen triks vi kan gjøre for å få han til å roe seg på det nye stedet raskere? Legge klær, pledd osv som har hans lukt på seg rundt omkring i huset? Heisann! Av erfarne katteoppdrettere og katteeiere anbefales det å ha katten innendørs i ca 4 uker før den slippes ut. Da venner den seg til at det er der den bor Det er bra at du har tenkt til å ta den ut i bånd, det kan hjelpe litt. Kastrerte katter reker ikke like mye rundt som ukastrerte katter, men det er lurt å holde katten inne en stund uansett. De første gangene katten er utendørs uten bånd, burde du være ute med den Du kan godt ha et pledd med lukten hans på i huset ja, det kan hende at det gjør at han føler seg litt tryggere. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå