Myrthel Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Vi har en kanin på to år. Hun har hatt problemer med tennene hele tiden. I fjor sommer falt den ytterste av de to fortennene ut. Den andre satt helt på skrå, og vokste ukontrollert. Vi måtte da til dyrlegen ofte og klippe denne tanna. I forrige uke falt denne tanna ut... Problemet nå er at de to bakerste fortennene også har falt ut..Den siste i dag... Dyrlegen fortalte at kaninen har åpen gane og ingen fortenner i underkjeven. Mitt spørsmål er nå: Kan kaninen leve godt uten fortenner oppe og nede, eller plages den? Vi ser at hun spiser pellets, og knust brød (litt usikker på høy, men vi skal følge ekstra med i dag) Vi har veid henne i noen mnd, og kommer til å følge med på vekten forover.
HumHum Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Har kaninen jekser vil den kunne fortsette å spise, for der maten blir knust når den spiser. Så svaret mitt er js - kaninen kan leve et godt liv uten fortennene. Men er du usikker selv om du har snakket med denne dyrlegen, så bør du kontakte smådyrspesialist som har peiling på kaniner. Høy bør den uansett spise pga fordøyelsen. Hørt om flere som har måtte klippe høytet i små biter for kaninen som har dårlige tener. Fint at du følger med på vekta til kaninen
Myrthel Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2010 Har kaninen jekser vil den kunne fortsette å spise, for der maten blir knust når den spiser. Så svaret mitt er js - kaninen kan leve et godt liv uten fortennene. Men er du usikker selv om du har snakket med denne dyrlegen, så bør du kontakte smådyrspesialist som har peiling på kaniner. Høy bør den uansett spise pga fordøyelsen. Hørt om flere som har måtte klippe høytet i små biter for kaninen som har dårlige tener. Fint at du følger med på vekta til kaninen Jeg har ikke snakket med dyrlegen etterat disse 3 siste tennene forsvant.. (det har skjedd i løpet av denne uka). Første tanna var jo helt grei, for den hadde dyrlegen sagt hun kunne operere bort.. men når de to innerste fortennene forsvant i løpet av helga, ble jeg litt bekymret... Vi får følge med på hva kaninen får i seg (knuser brødet, for den klarer ikke å bite i tørre brødskiver) og hvordan avføringen ser ut. Og itillegg fortsetter vi å veie.. Ikke så lett å følge med på vekten uten å veie, for kaninen har så mye pels (blanding av løvehode og teddy - og ser dermed stor og boffsete ut hele tiden..) Takk for svar..
MissMas Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 Hei! Så lenge kaninen klarer å spise høy og pellets, kan den overleve. Men hvis den ikke får i seg høy, vil jeg si det er krise altså, da kan kaninen din dø. Høy er det aller, aller viktigste en kanin spiser. Kaniner skal ikke ha brød, for det inneholder for mye gjær og for mye stivelse. Det er ikke kaninmat Men pass på at den spiser høy, om den ikke gjør det må du til veterinæren i morgen. Det er veldig viktig.
Myrthel Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. juli 2010 (endret) Hei! Så lenge kaninen klarer å spise høy og pellets, kan den overleve. Men hvis den ikke får i seg høy, vil jeg si det er krise altså, da kan kaninen din dø. Høy er det aller, aller viktigste en kanin spiser. Kaniner skal ikke ha brød, for det inneholder for mye gjær og for mye stivelse. Det er ikke kaninmat Men pass på at den spiser høy, om den ikke gjør det må du til veterinæren i morgen. Det er veldig viktig. Vi så at den spiste høy i går, så da klarer den heldigvis det Vi fikk beskjed av en dyrlege, at tørt brød var bra... men alle sier så mye forskjelllig. En dyrlege sa at vi IKKE skulle gi pellets, KUN høy og en annen sa at vi selvsagt måtte gi pellets. Men da holder vi den unna brød iallefall. Endret 5. juli 2010 av Myrthel
HumHum Skrevet 5. juli 2010 #6 Skrevet 5. juli 2010 Å, så bra den spiste høy:) Høy er det viktigste kaninen spiser. Pellets et et supliment for å få alle vitaminene/mineralene (kan sammenlignes med kraftforet kuene får) Og brød er snacks. Og hadde jeg blitt usikker for at dyrlegene sa forskjellig, hadde jeg nok ring en dyreklinikk som har peiling på smådyr/hobbydyr.
Rumohra Skrevet 5. juli 2010 #7 Skrevet 5. juli 2010 Hei! Flere riktige svar over her. Kaninen skal alltid ha fri tilgang på høy (klipp det i små biter, så det er lettere for den å få det inn i munnen). Pellets skal gies ved siden av, omtrent 25g per kilo kanin per dag. Brød kan gies som snacks, jo grovere jo bedre, men må være tørket. Andre ting du kan gi den er betfibergrøt, som ofte gies til hester, dette er pellets som skal svelle i vann. Dette kan være enklere for den å få i seg. Den eneste måten du kan sjekke at kaninen får i seg det den skal og er i form er å kjenne på den. Jo lettere du kjenner ribbeina, jo mer underernært er kaninen. Om du omtrent tar rett på beina uten at det er særlig mye imellom, er kaninen underernært. Ellers ser du jo forskjellen greit når du veier også. Lykke til! Kaninen kan ha et helt OK liv uten fortenner, men det krever litt ekstra fra dere.
MissMas Skrevet 5. juli 2010 #8 Skrevet 5. juli 2010 Ang. diskusjonen om brød vil jeg henvise til en side som tar for seg kaniner og næringsbehov. Her er noen sitater derfra: "Ikke gi brød, det inneholder for mye stivelse og gjær. Gi også lite av gulrøtter og agurk. Du kan heller gi urter og mørk salat" "Re: ja-mat og nei-mat I brød er det salt, stivelse og gjær, som ikke er bra for små kaninmager. Brød er menneskemat, ikke kaninmat. Kaniner er avhengig av en god bakterieflora i tarmen for å være friske, og brød og knekkebrød kan bidra til å sette denne bakteriefloraen ute av balanse. Det beste er å ikke risikere at kaninen blir syk, men heller gi dem mat de er ment til å spise og som de har godt av. Mye høy kombinert med litt fiberholdig pellets og sunne grønnsaker (som mørke bladgrønnsaker og urter) er det eneste de trenger og det som er er best for helsen deres." Her er linken til siden: Kanin.org
Myrthel Skrevet 6. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 6. juli 2010 Takk igjen for fine svar Vi skal iallefall gjøre alt vi kan for at kaninen vår skal ha det bra, er så utrolig glad i den skjønne "klumpen" vår :rødme: - og litt ekstra jobb for oss er helt greit - bare hun ikke har det vondt...
MissMas Skrevet 6. juli 2010 #10 Skrevet 6. juli 2010 Takk igjen for fine svar Vi skal iallefall gjøre alt vi kan for at kaninen vår skal ha det bra, er så utrolig glad i den skjønne "klumpen" vår :rødme: - og litt ekstra jobb for oss er helt greit - bare hun ikke har det vondt... Det er kjempefint at du har en slik innstilling Skulle ønske at alle dyreeiere var like opptatt av kjæledyrenes velferd
Myrthel Skrevet 9. juli 2010 Forfatter #12 Skrevet 9. juli 2010 Hvordan går det med dere og kaninen? Hei. Så hyggelig at du tenker på oss Det virker som det går bra. Hun (kaninen) har ikke gått ned i vekt denne uka uten tenner iallefall, og hun spiser høy, pellets og grønt. Hun er like kontaktsøkende (selskapssyk :rødme: ) og kosete, så det virker ikke som noe plager henne.
HumHum Skrevet 10. juli 2010 #13 Skrevet 10. juli 2010 Så bra Har 2 kaniner selv, og man blir velig rådvill når noe skjer med dem, for de er jo så flinke til å holde plager skjult. Bra at vekten holder seg stabil og at hun spiser - er jo et sunnhetstegn i seg selv det med matlysten:) Og ikke minst at hun er selskapssyk :rødme: God helg fra meg og mine to hoppedyr
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #14 Skrevet 10. juli 2010 Jeg har et spørsmål, ikke for å kuppe tråden men... Kaninen min spiser ikke pellets, men jeg har funnet en kaninmat-type uten pellets som den er veldig glad i. Har mange mange kilo forskjellige typer uspist kaninmat nå, som jeg bare må kaste, men det er jo greit. Problemet er at den ikke spiser frukt eller grønnsaker (bortsett fra gulrot) eller noe, men den gresser i hagen. Han får av og til knekkebrød som han da spiser. Han drikker ikke vann hvis jeg tar vitaminer oppi det. I dyrebutikken fikk jeg en liten sprøyte(uten nål selvfølgelig) som jeg kan gi den vitaminer via. Men når jeg skal gi den disse edle dråpene så piper den (kanin-hyler) og jeg føler jeg driver dyremisshandling. What to do? Og han drikker nesten ikke vann. Trenger ikke kaniner så mye vann? Han har 400ml i en 600ml drikkeflaske hele tiden, så han har nok vann! Men han rører det aldri. Jeg vet han kan drikke av flasken da jeg har sett han gjorde det i dyrebutikken der jeg kjøpte han. Hvordan kan jeg få han til å drikke mer? det virker som han drikker altfor lite! Uff, lille dyret mitt, vil at han skal ha det bra!
Rumohra Skrevet 10. juli 2010 #15 Skrevet 10. juli 2010 Jeg har et spørsmål, ikke for å kuppe tråden men... Kaninen min spiser ikke pellets, men jeg har funnet en kaninmat-type uten pellets som den er veldig glad i. Har mange mange kilo forskjellige typer uspist kaninmat nå, som jeg bare må kaste, men det er jo greit. Problemet er at den ikke spiser frukt eller grønnsaker (bortsett fra gulrot) eller noe, men den gresser i hagen. Han får av og til knekkebrød som han da spiser. Han drikker ikke vann hvis jeg tar vitaminer oppi det. I dyrebutikken fikk jeg en liten sprøyte(uten nål selvfølgelig) som jeg kan gi den vitaminer via. Men når jeg skal gi den disse edle dråpene så piper den (kanin-hyler) og jeg føler jeg driver dyremisshandling. What to do? Og han drikker nesten ikke vann. Trenger ikke kaniner så mye vann? Han har 400ml i en 600ml drikkeflaske hele tiden, så han har nok vann! Men han rører det aldri. Jeg vet han kan drikke av flasken da jeg har sett han gjorde det i dyrebutikken der jeg kjøpte han. Hvordan kan jeg få han til å drikke mer? det virker som han drikker altfor lite! Uff, lille dyret mitt, vil at han skal ha det bra! Hei! Kaninen trenger ikke å spise frukt/grønt dersom den får en tørrfortype med bra vitamin- og mineralinnhold. En av de beste typene på markedet er Oxbow. Du sier han ikke spiser pellets, men dersom du kun har han på høy og pellets vil han til slutt spise. Det som skjer når kaninen får en mix uten pellets er at den velger blandt bitene, og kan la en eller flere typer ligge igjen. Dette kan føre til vitamin- og mineralmangel, da det er ulikt næringsinnhold i de ulike bitene. (Vet ikke om din blanding består av like eller ulike biter, men i prinsippet er det sånn). Hvis du får han til å spise ordentlig av et bra for, slipper du også å gi vitamintilskudd. Er ikke hyggelig når de blir så redd at de skriker - kaniner skriker bare i dødsangst.. Så om du vil ha et godt forhold til kaninen er det nok greit å unngå de sprøytene. Kaninen din høres rett og slett litt bortskjemt ut! Du sier han heller ikke vil drikke om det er vitaminer i vannet, men får han kun vitaminvann for en stund og det er hans eneste alternativ, vil han også etterhvert drikke. Er jo sånn med oss mennesker også, tilslutt drikker vi saltvann om vi er desperate nok. Men om du skal eksperimentere ved å ikke gi han alternativer til det han ikke spiser/drikker er det viktig at du holder nøye oppsyn med han. Jeg tviler på at han er sta nok til å sulte seg/tørste ihjel, men veldig synd om det skjer. Lykke til!
HumHum Skrevet 10. juli 2010 #16 Skrevet 10. juli 2010 (endret) Hei! Kaninen trenger ikke å spise frukt/grønt dersom den får en tørrfortype med bra vitamin- og mineralinnhold. En av de beste typene på markedet er Oxbow. Du sier han ikke spiser pellets, men dersom du kun har han på høy og pellets vil han til slutt spise. Det som skjer når kaninen får en mix uten pellets er at den velger blandt bitene, og kan la en eller flere typer ligge igjen. Dette kan føre til vitamin- og mineralmangel, da det er ulikt næringsinnhold i de ulike bitene. (Vet ikke om din blanding består av like eller ulike biter, men i prinsippet er det sånn). Hvis du får han til å spise ordentlig av et bra for, slipper du også å gi vitamintilskudd. Er ikke hyggelig når de blir så redd at de skriker - kaniner skriker bare i dødsangst.. Så om du vil ha et godt forhold til kaninen er det nok greit å unngå de sprøytene. Kaninen din høres rett og slett litt bortskjemt ut! Du sier han heller ikke vil drikke om det er vitaminer i vannet, men får han kun vitaminvann for en stund og det er hans eneste alternativ, vil han også etterhvert drikke. Er jo sånn med oss mennesker også, tilslutt drikker vi saltvann om vi er desperate nok. Men om du skal eksperimentere ved å ikke gi han alternativer til det han ikke spiser/drikker er det viktig at du holder nøye oppsyn med han. Jeg tviler på at han er sta nok til å sulte seg/tørste ihjel, men veldig synd om det skjer. Lykke til! Støtter denne:) Sommerstid så får kaninen masse vann via gressing i hagen også - bare for å berolige deg litt Og har du prøvd å gi vann fra skål istedte for flaske? Eksempelvis her i gården hadde kaninene vannflase for det var mest lettvint og rensig, men hendte seg at kaninene heller begynte å drikke av skåla til kattene (mer naturlig drikking) så her har vi byttet til skål. Og i stedet for vitamin i vann har Oxbow vitaminpiller som vistnok skal være veldig gode (c-vitamin og papaya i røytesesongen). Da slipper du å tvinge inn vitamin med sprøyte. Strengt tatt behøver ikke kanin tillskudd av c-vitamin, men greit å gi av og til. Lykke til Endret 10. juli 2010 av HumHum
MissMas Skrevet 11. juli 2010 #17 Skrevet 11. juli 2010 Det er faktisk oppdrettere av kaniner som mener at det å la kaninen ha tilgang på flaske med vann ikke er å la kaninen ha tilgang på vann... De skal helst ha fra skål! Kaniner skal ikke trenge å få vitaminer. De skal ha et godt kosthold som består av pellets (gjerne Oxbow), høy og eventuelt grøntfôr som for eksempel urter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå