Jenta24 Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har fått trøbbel med husverten. Han sa meg opp for 3 uker siden, fordi han skal selge. Etter kontrakten er det 3 måneders oppsigelsestid fra begge parter. Jeg fikk oppsigelsesen på mail. Jeg begynte ta jakten på et nytt sted og bo, når jeg da endelig hadde funnet et sted å bo nektet han meg å flytte enda han sa på første 1 møte at jeg kunne få flytte ut før uten å betale for resterende måneder. Vi hadde da et nytt møte som endte med at jeg skulle få flytte ut en måned før altså innen midten av august. Jeg har nå funnet et nytt sted og har fått innflyttningsdato den 1/8 slik at jeg har 2 uker på å flytte ut. Når jeg nå ringte husverten i går og sa at jeg hadde funnet meg en annen bolig og at jeg kom til å flytte ut innen midten av august. Noe han da ikke godtok enda vi avtalte det på møte 2 at jeg skulle betale kun en måned til. Han endret jo kontrakten muntlig på første møte vi hadde etter oppsigelsen. Hva skal jeg gjøre?Har hatt enn del trøbbel med han.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 han kan ikke nekte deg å flytte. Men han er i sin fulle rett til å forvente at du betaler leie ut oppsigelsestiden. Oppsigelsestiden er 3 måneder har du selv skrevet i første innlegg. Hvis du gjør andre avtaler må du få dem skriftlig, eventuelt med vitner fra andre. MEN: Det at man skal selge hus er ikke god nok grunn til å si opp kontrakt med sin leieboer. Han har derfor allerede brutt husleieloven. Det er derfor på tide at du skriftlig meddeler han at du flytter pga av at HAN har sagt deg opp i hht mail dato slik og sånn. Du kommer til å betale husleie frem til 1.8. siden han har sagt deg opp ulovlig, mens du likevel har som en minnelig ordning gått med på å flytte. Evt. depositum skal utbetales ved din flyttedato.
Rosalie Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Endring i Husleielov av 1. september 2009 gav også oppdaterte veiledninger fra regjeringen. Og leietaker har gått fra å følge med som nissen på laset ved salg til å være oppsigelig. Dette er sakset fra brosjyren: "11 Nyttig å vite om husleieloven: Jeg vil si opp leier" Kan jeg si opp leier hvis jeg skal selge boligen? Ja, men det er viktig å være klar over: Selv om salg av boligen er en lovlig oppsigelsesgrunn, vil det i en eventuell rettssak også bli tatt hensyn til hvilken virkning oppsigelsen får for leier. Hvis leier for eksempel har barn som går på skole i nærområdet, kan retten komme til at det betyr mer for leier å beholde boligen, enn det betyr for deg å selge den uten at det bor noen i boligen. Leier vil i så fall ha rett til å fortsette å bo der. Ellers er vil muntlig avtale være like gyldig som skriftlig avtale, men dersom du ikke kan bevise at utleier og du har avtalt at du skal slippe unna med kortere oppsigelsestid, vil det være det som faktisk kan bevises som vil gjelde, nemlig skriftlig avtale, dvs. kontrakten som sier 3 mnd. oppsigelsestid.
Jenta24 Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. juli 2010 Endring i Husleielov av 1. september 2009 gav også oppdaterte veiledninger fra regjeringen. Og leietaker har gått fra å følge med som nissen på laset ved salg til å være oppsigelig. Dette er sakset fra brosjyren: "11 Nyttig å vite om husleieloven: Jeg vil si opp leier" Ellers er vil muntlig avtale være like gyldig som skriftlig avtale, men dersom du ikke kan bevise at utleier og du har avtalt at du skal slippe unna med kortere oppsigelsestid, vil det være det som faktisk kan bevises som vil gjelde, nemlig skriftlig avtale, dvs. kontrakten som sier 3 mnd. oppsigelsestid. Skal ha møte med husverten i morgen, hva skal jeg si, og hvordan skal jeg gå frem?Jeg har snakket med noen som vet hvem han er og han husverten er visst litt snodig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå