Gå til innhold

Hvor ærlige er dere om barnas alder?

Anbefalte innlegg

Gjest Trådstarter
Skrevet

Jeg satt forrest på bussen i går, og fikk med meg hva som skjedde da det kom på en mor som skulle betale for seg selv og sin sønn.

Buss-sjåføren slo automatisk inn barnebillett på sønnen, men mor smilte og korrigerte ham: "han er voksen".

Gutten så ikke ut som om han var 16 år, men hun insisterte på å betale voksenbillett for ham likevel.

Jeg ble motvillig imponert.

På den ene siden ble jeg imponert over at hun var så ærlig, men på den andre siden synes jeg hun var dum som betalte full pris når hun kunne spart over 100 kr på å godta barnebillett.

Hva ville dere gjort?

Ville dere insistert på å betale full pris når dere kunne sluppet unna med barnebillett?

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror jeg ville godtatt barnebilletten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri lyvd om barns alder, men hvis det hadde blitt slått inn barnebillett så hadde jeg kanskje ikke begynt å krangle på det?

• Liker 4
Skrevet

Om han ga oss barnebillett ville jeg godtatt den

• Liker 1
Skrevet

Jeg verken har eller vil lyve på barnas alder. Og jeg skjønner meg ikke på foreldre som mener at det er en god idè å lære barna sine at det er greit å lyge for å oppnå fordeler eller tjene penger.

Jeg hadde nok gjort som moren i eksempelet til ts, delvis fordi jeg er ganske ærlig når det kommer til den typen ting og delvis for å ikke lære vekk dårlige vaner til tenåringssønnen ;)

• Liker 9
Skrevet

Jeg har selv reist på halv billett pga at bussjåføren trodde jeg var under 16. Ville ikke løyet på at ungen min var under 4, de er jo gjerne så kry over hvor store de er, så de ville jo gjerne protestert også :)

Skrevet

Jeg hadde ikke sagt noe om jeg var moren i dette tilfellet. Selv kjørte jeg ofte med barnebillett til jeg var over 20. Aldri fordi jeg ba om det selv, men fordi jeg så veldig ung ut så de gikk utifra at jeg var fjortis.

• Liker 2
Skrevet

En ting er akkurat der og da å godta feil billett/evt. å lyge på alderen, men hvis det kommer kontroll og man da må vise legitimasjon er det du som må betale boten. Man kan ikke skylde på at sjåføren har gitt den feil billett.

• Liker 3
Skrevet

En ting er akkurat der og da å godta feil billett/evt. å lyge på alderen, men hvis det kommer kontroll og man da må vise legitimasjon er det du som må betale boten. Man kan ikke skylde på at sjåføren har gitt den feil billett.

Og den boten hadde jeg vært klar for å ta, uten å krangle. Dessuten har jeg opp gjennom årene spart så mye på dette at det likevel ikke vært krise med noen bot. Jeg har også kun opplevd kontroll en eneste gang i løpet av mange mange år med regelmessig busskjøring.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis det var meg alene ville jeg godtatt barnebilletten - noe jeg gjorde ofte i min ungdom. Der jeg bodde eksisterte ikke kontroller.

Hadde jeg hatt med en ungdom som jeg skulle betale for hadde jeg insistert på riktig billett fordi jeg ikke ønsker å gå foran med et dårlig eksempel.

Skrevet

Haha, mamma var ganske god til å lyve på alderen min.

Husker spesiellt en gang når vi skulle kjøpe togbillett på Oslo S til sommerferien. Hun sa jeg var seks år eller noe, og jeg presterte å si "nei mamma, jeg er jo åtte!". Haha hun rodde seg inn med at hun glemte det var meg hun var med og ikke lillebroren min. Har aldri hatt noen lillebror jeg men... Når vi gikk ut fikk et lite klyp i ryggen haha :) Stakkars mamma...

Skrevet

Jeg har lært hjemmefra at "man lyver ikke", og min mor ville gjort nøyaktig det samme som moren i startinnlegget, nettopp or å statuere et eksempel.

• Liker 4
Gjest Sangria
Skrevet

Jeg satt forrest på bussen i går, og fikk med meg hva som skjedde da det kom på en mor som skulle betale for seg selv og sin sønn.

Buss-sjåføren slo automatisk inn barnebillett på sønnen, men mor smilte og korrigerte ham: "han er voksen".

Gutten så ikke ut som om han var 16 år, men hun insisterte på å betale voksenbillett for ham likevel.

Jeg ble motvillig imponert.

På den ene siden ble jeg imponert over at hun var så ærlig, men på den andre siden synes jeg hun var dum som betalte full pris når hun kunne spart over 100 kr på å godta barnebillett.

Hva ville dere gjort?

Ville dere insistert på å betale full pris når dere kunne sluppet unna med barnebillett?

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror jeg ville godtatt barnebilletten.

Jeg hadde helt sikkert insistert på å betale voksenbillett jeg også, selv om jeg tror mine foreldre ville ha "latt den gå" hvis de hadde vært i samme situasjon. Jeg er bare så elendig til å "lyve" - jeg får helt vondt i magen hvis jeg ikke forteller sannheten til enhver tid. Kan gi et lite eksempel:

Var på et utested, etter noen drinker, i mai i år. Var noe påvirket,men ikke noe voldsomt. Inngangen kostet 100 kr, og jeg betalte med en 200 lapp. Jeg fikk tilbake 100, og jeg sto der å ventet på vennen min. Så prøvde dørvakta å betale meg tilbake enda en 100-lapp, men da sa jeg "nei nå må du være litt oppmerksom, du har allerede gitt tilbake penger til meg" og viftet med 100-lappen. Mannen takket meg for at jeg var så ærlig, og jeg smilte bare og gikk.

Jeg tenker at hvis jeg ikke engang klarer å "lure til meg" 100 kroner i beruset tilstand, ville jeg heller ikke klart å gjøre det i denne situasjonen. Dessuten så ønsker man jo å være en god innflytelse for barnet sitt :)

Skrevet

jeg hadde nok "godtatt" barnebilletten.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Jeg kom på en episode jeg hadde glemt, som tok sted for mange år siden...

Jeg er oppvokst med en far som alltid løy på alderen vår for å få barnebillett, og vi kom oppi mange pinlige situasjoner på grunn av det.

Sist gang det skjedde, ble jeg faktisk så rasende at jeg sa til billettøren at han kun skulle betale for seg selv og sin kone.

Saken var at min far, min stemor, min mor, mine to barn, og jeg, (tre honnør, en voksen og ett barn) skulle løse billett på fergen, og han insisterte på å betale for alle.

Da billettøren kom, sa han enkelt: "tre honnør og ett barn".

Jeg ble rasende! Jeg var 28 år og tobarnsmor, og eldste barnet mitt var 5 år, og visste veldig godt at han skulle betale billett...

Jeg er derfor bestemt på at jeg aldri skal lyve på alderen til barna, men som sagt ble jeg delt i går, og ble usikker på om jeg hadde valgt å godta barnebillett, eller om jeg ville insistert på voksenbillett. :sjenert:

Gjest Krizzy
Skrevet

Hvis det var meg alene ville jeg godtatt barnebilletten - noe jeg gjorde ofte i min ungdom. Der jeg bodde eksisterte ikke kontroller.

Jeg godtok ofte barnebilletten selv i min ungdom! :fnise: Kom det kontroll skyldte jeg bare på at jeg ikke hadde legitimasjon på meg.

Men hva jeg ville gjort med hvis jeg hadde med meg en annen ungdom er jeg usikker på. Om jeg ville godtatt barnebilletten eller insistert på voksenbillet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ville godtatt barnebilletten om bussjåføren ga oss det.

Jeg ville ikke gjort det hvis han spurte først.

Skrevet

Kanskje moren ikke hadde lyst til å betale 750,- i bot hvis det ble kontroll... Å betale halv billett er faktisk like ulovlig som å kjøre buss uten å kjøpe billett, selv om bussjåføren tok feil.

Skrevet

Kanskje moren ikke hadde lyst til å betale 750,- i bot hvis det ble kontroll... Å betale halv billett er faktisk like ulovlig som å kjøre buss uten å kjøpe billett, selv om bussjåføren tok feil.

Jeg tør ikke noe annet enn å betale det jeg skal, da jeg ikke har så veldig lyst på bot..

Jeg er veldig tydelig på at jeg har med meg 1 barn som jeg skal betale for. Allikevel oppdaget jeg her en dag at busssjåføren ikke hadde slått inn barn, bare en voksen. Jeg kjører sjelden buss og har kjørt til forskjellige steder de gangene jeg har kjørt i det siste så jeg kan ikke prisene i hodet og reagerte ikke på feilen før etter at vi hadde satt oss. Da lot jeg det gå, men var redd for at det skulle komme kontroll den dagen.

Skrevet

Jeg ville ikke lyvd på alderen til barna mine (om jeg hadde hatt barn da..), men hender jeg blir tatt for å være barn, til tross for at jeg er 24... Da orker jeg ikke å si noe :)

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når ungene begynner å bli så store at de får med seg hva foreldre sier kan det oppstå pinlige situasjoner dersom man prøver å lyve om barnas alder.

Selv opplevde jeg en litt spesiell episode der barna mine og jeg var på ferie og skulle ta bussen fra en fornøyelsespark til sentrum. Ungene var 3, 7 og 9 år. Å lyve på barnas alder orket jeg ikke, både fordi barna mine ville høre at jeg løy og fordi det kunne bli forferdelig pinlig.

Vel, bussen kom, vi gikk ombord og jeg spurte bussjåføren om den minste ungen skulle betales for.

Bussjåføren: "Barn under 4 år er gratis."

Jeg: "Da skal jeg ha billett til en voksen og to barn. Den minste jenta er 3 år." (Noe som faktisk var sant!!!)

Da kom det en kommentar fra minsen: "Næææhæ, jeg er ikke 3 år jeg er 4!!!!"

Jeg ble jo lettere fortumlet, kjente jeg rødmet :rodme: samtidig som jeg måtte forklare at ungen tullet og faktisk bare var 3. Heldigvis hadde jeg nå de andre to ungene på min side, men jeg så jo at bussjåføren trodde sitt da han viftet oss videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...