Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Man forbrenner jo kalorier under trening, det er ingen nyhet, MEN jeg er usikker på meg selv ang hvor hardt jeg egentlig trener... F.eks så kan en "normal" person forbrenne ca 5-600 kalorier under èn time med hoppetau. (noen mer også) men hva er å hoppe "normalt" da? Hoppe en time i strekk ? Vanlig hopp, bakover, "løpe på samme sted hopp" krysshopp osv? Jeg bruker å gjøre litt forskjellig. F.eks at jeg sier til meg selv " nå skal jeg klare å hoppe over tauet med over 10 hopp, 30 ganger. Om jeg bommer på f.eks 9, så må jeg begynne på nytt osv. Ok, dette ble kanskje litt uforståelig, men jeg tror dere skjønner sånn ca hva jeg mener. Når jeg har fullført "programmet" så finner jeg på noe annet. Men jeg tar jo noen pauser nå og da. Ikke sånn i flere minutter med stopper så klart opp å trekker pusten og tar noe drikke. Men jeg er usikker på om jeg virkelig kan forbrenne 500 kalorier på det alikevel. Jeg blir svett, svetten renner (deilig, haha) men jeg føler ikke at man kan forbrenne noe særlig siden man gjør dette inne, blir ikke ordentlig trening føler jeg.(sært..) Når jeg går tur er det i turterreng, altså i skog og mark. Går flere ganger i uken, hvertfall 1 time om gangen ( i tillegg til at jeg hoppertau hver dag) men tur gåing har jeg hørt både det ene og det andre om. På 1.5 times tur, hvor mye vil en litt mindre "normal" person forbrenne da ? jeg sier litt mindre normal pga jeg vet jeg har enormt lav forbrenning. Jeg har dessverre tuklet litt for masse med den og premien er å svette for harde livet hver dag om jeg overstiger 1000 kalorier, noe som jo er alt for lett. Det jeg også lurer på, er om det går an å ødelegge forbrenningen helt ? Altså at det ikke hjelper med trening, pga man ikke har forbrenning? Jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg er redd det er sånn får meg ( jada, vet du himler med øynene nå) men altså, jeg kan spise "normalt" (normalt for meg hvertfall) å trene hver dag. Hva skjer ? Jeg går OPP i vekt. Jeg kan spise mindre, trene - gå ned. Spise mindre, ikke trene - gå ned. Det er også igjenn derfor jeg lurer på om jeg egentlig trener. Tenk om jeg kun forbrenner 2oo kalorier på å hoppetau ? Kanksje jeg ikke hopper høyt nok, for lenge pauser osv. Til slutt vil jeg bare spørre om styrketrening er viktig ? Jeg synes det er dødstungt å klarer kun 20 situps om gangen, vil det bli lettere om jeg gjør dette hver dag, 8 X 20 ganger ? OG TIL ALLER SISTE SLUTT , (kanskje de viktigste spørsmålene mine, veldig glad for svar her!) Jeg har forstått det slik at 1 kilo = 7000 kalorier. Får å legge på seg 1 kilo, må man få i seg 7000 ekstra kalorier og omvendt om man skal ned i vekt. La oss si det sånn at man en dag spiser 1000 kalorier mer enn det en pleier ( nå ligger jeg normalt sett på 700-1400 kalorier pr dag) så er vel det faktisk ca 100 gram fett ? Altså, kan man virkelig legge på seg 100 gram fett ved f.eks spise en stor sjokolade ? Eller er det ikke så lett? Og de 7000 kalorier i en kilo fett, er det likt for alle ? For på meg virker det som om noen kan spise det de vil, uten å trene, men fremdeles være tynne, mens andre som meg svetter seg gjennom dagen vedsiden av å ha et relativt lavt kalori inntak. Jeg er ikke tykk, men har en del fett på magen som kommer tydelig fram når jeg sitter. Om jeg ikke trekker inn magen når jeg står oppreist blir jeg gravid. slank nok på kroppen generelt med en kulemage(tuller ikke en gang, skulle gjerne lagt inn bilde sånn at dere kunne sett hva jeg mente, men vet ikke om det er så lurt? ) Dessuten merker jeg at rumpen begynner å bli større, noe som ikke har hvert et problem før. Jeg setter pris på alle svar. Men ikke si at jeg "skal slappe av, ikke tenke så mye på kroppen" " kom deg til psykolog" osv. Jeg er helt frisk i avtrekkeren å kommer ikke til å justere på kostholdet mitt om forbrenningen min så skulle hvert knust, dette er spørsmål som jeg trenger svar på fordi jeg rett og slett ikke vet så veldig mye om det med trening og kalorier, trenger litt klarhet
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Vær ærlig; når du leser dette under som er utdrag fra hva du har skrevet; synes du at det høres ut som du er frisk i avtrekkeren? Vurdert å kontakte IKS? "nå skal jeg klare å hoppe over tauet med over 10 hopp, 30 ganger. Om jeg bommer på f.eks 9, så må jeg begynne på nytt osv." "premien er å svette for harde livet hver dag om jeg overstiger 1000 kalorier, noe som jo er alt for lett." Fordi det er nødvendig, mener du vel. "Kanksje jeg ikke hopper høyt nok, for lenge pauser osv." "Om jeg ikke trekker inn magen når jeg står oppreist blir jeg gravid". "Hva skjer ? Jeg går OPP i vekt. Jeg kan spise mindre, trene - gå ned. Spise mindre, ikke trene - gå ned.": Det er fordi du spiser altfor lite og trener i tillegg! Da tror kroppen at du har flyttet til Afrika og lider hungersnød og vil ikke være med lenger.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Du høres helt skrudd ut. Dette er spiseforstyrrelse, ingen tvil. Du spiser garantert for lite mat. Det som skjer da er at kroppen begynner å tære på muskelmassen i stedet for fettlageret, og du ender opp som "skinnyfat" (tjukktynn - dvs tynn, men slapp og utrent i kroppen siden du ikke har noen muskler som strammer opp). Og enda verre: Du risikerer å bli syk og pådra deg mangelsykdommer. Og som om ikke det var nok gjør du det hele enda verre ved å overtrene noe helt vanvittig! Ikke rart du ikke klarer 25 sit ups (som forøvrig er en helt meningsløs øvelser som jeg ikke skjønner hvorfor alle dere slankedamer er så opptatt av) - du har antageligvis tæret vekk det meste som er av muskelmasse på kroppen. Å trene så mye som du gjør, spesielt når man spiser for lite, er nærmest som å be om fysiske skader. Dette sinnsyke opplegget ditt gjør deg psykisk og fysisk SYK, slapp, svak og IKKE spesielt attraktiv. Og jo, jeg er selvsagt nødt til å si det: KOM DEG TIL PSYKOLOG.
kulu-kulu Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 Ja,du spiser for lite . Kroppen din går inn i et sparemodus,den kjemper for å utnytte den lille maten/kaloriene den får. Jeg synes du har gått for langt,det er noe fanatisk over dette. Tvangstanker? Du ødelegger kroppen din nå,spis heller sunt m nok kalorier,få en trener til å sette opp et treninsprogram,som tar for seg det du vil trene. Et tips: Kjøp deg en sånn rockeringm vekter,helt jævlig den første uka og du blir både gul og blå , men den hjelper! Tro meg,jeg gikk inn 4 cm på 3 uker,håndtakene er blitt mindre,og selvtilliten større Husk og rockebegge veier så du ikke blir skeiv,kjøpte forresten min på flust.no
kulu-kulu Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 Men før du begynner m den rocke ringen, få orden på kosthold og psyke
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #6 Skrevet 4. juli 2010 En vanlig voksen person forbrenner vel 2000-2400 kalorier daglig AUTOMATISK! Av å sitte i sofaen, av å ligge på ryggen, av å sitte på bussen, ja uansett! Trener du kondisjon en time daglig kan du øke med ca 500 kalorier daglig, altså gå fra 2000 til 2500. Så er det bare å spise under det. Du burde sikkert spise minimum 1800 daglig. Spiser du mindre går kroppen din i sparemodus og du blir tjukk
Gjest Bond Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Kjære gjest Vi kan ikke vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies her. For å få den hjelpen du trenger vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta kontakt med IKS. Der møter du møter du mennesker som du kan prate med og som kan gi deg råd og hjelp. Se deres nettside, http://www.iks.no og/eller ring de på telefon: 22 94 00 10. Denne tråden blir stengt. Vennlig hilsen Bond, mod
Anbefalte innlegg