Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har planer om å kjøpe en stor leilighet relativ sentralt i Oslo, og tenker da på å tjene ekstra penger ved å leie ut et rom. Noen som har erfaring med dette? Det kommer da mest sannsynlig til å bli en ukjent person.
Sabira Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Finne ei/en som er ryddig av seg. XD Iallefall en som går ilag med deg tror jeg.
I.am.me Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Hva mener du med å leie ut et rom..? En person som skal bo sammen med deg i leiligheten å ha sitt eget soverom, men dele bad, kjøkken osv? Eller skal du bare leie ut det ene rommet?
Rosalie Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har ikke erfaring med å leie ut et rom, men å være den som leier. En utrolig kjip situasjon, da det ble påpekt gang på gang at jeg kun leide rommet og hadde tilgang til kjøkken, stue og bad, men da på eiers premisser. Når rommet jeg leide da var knøttlite (var kun plass til en enkeltseng og et klesskap, sier det seg selv at jeg måtte bruke stuen en god del. Men eier kunne plutselig komme drassende med hele jobbgjengen for middag uten at jeg visste om det først, hvorpå jeg måtte sitte på "verdens minste rom" uten hverken TV- eller internettilgang. Så jeg flyttet forholdsvis raskt inn i et vanlig bofellesskap.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 Når datteren min flytter hjemmefra skal jeg leie ut rommet hennes. Enten til en pendler eller til turister. Det vil ikke være adgang til kjøkken eller stua, men det går an å sette inn et lite kjøleskap på rommet. Håper å få inn en del penger i sommersesongen, f eks 300 kr natta (er plass til to der). Ellers vil jeg leie ut til en ukependler og regner med å få inn 4-5000 i måneden på det.
Rosalie Skrevet 4. juli 2010 #6 Skrevet 4. juli 2010 Når datteren min flytter hjemmefra skal jeg leie ut rommet hennes. Enten til en pendler eller til turister. Det vil ikke være adgang til kjøkken eller stua, men det går an å sette inn et lite kjøleskap på rommet. Håper å få inn en del penger i sommersesongen, f eks 300 kr natta (er plass til to der). Ellers vil jeg leie ut til en ukependler og regner med å få inn 4-5000 i måneden på det. Jaja, dream on, sier jeg bare. Ingen leier uten i det minste kjøkkentilgang lenger. Og pendlere spiser faktisk ikke kun brødmat, men lager middag de fleste dager. På sommeren kan du nok få gjennomreisende inn, spørs hvor leiligheten ligger i forhold til sentrum. Men hvor skal du gjøre av datteren din dersom hun er student og vil spare penger på sommeren ved å bo og jobbe på hjemstedet?
punkyB Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 En ukependler ville jeg også ha leid ut til da ville vedkommende reise hjem i helgene. Sannsynligvis jobber denne personen mye også - og kanskje spiser mye ute/på jobben. Så ville jeg legge til rette for at vedkommende kan ha tv/internett på rommet. Ellers ville jeg ikke ha begrensninger på bruk av kjøkken/bad - her vil man jo finne ut av hverandres mønster etterhvert slik at man ikke tråkker oppå hverandre. En mann bruker mindre tid begge steder vil jeg tro. Ang. stue så kan man jo diskutere om den skal være felles. Jeg tror nok jeg ville ha den alene - men si at det er ok at vedkommende bruker stuen hvis jeg ikke er hjemme.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Jaja, dream on, sier jeg bare. Ingen leier uten i det minste kjøkkentilgang lenger. Og pendlere spiser faktisk ikke kun brødmat, men lager middag de fleste dager. På sommeren kan du nok få gjennomreisende inn, spørs hvor leiligheten ligger i forhold til sentrum. Men hvor skal du gjøre av datteren din dersom hun er student og vil spare penger på sommeren ved å bo og jobbe på hjemstedet? Jo, det er noen pendlere som spiser ute og som bare trenger et rom å sove i. Og leiligheten ligger 10 minutters gange fra sentrum så det blir ikke noe problemer å leie ut til turister. Og datteren min skal studere her i byen og hun er ikke mammadalttypen så må ha barnerommet sitt til disposisjon resten av livet. Du var veldig negativ og vrang. Sovet dårlig i natt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 Jeg tenker som et slags bofellesskap. Rommet er ikke kjempestort, men personen kan bruke stue, kjøkken og bad så mye han/hun vil. Har ikke tenkt til å legge begrensninger på det, bortsett fra vanlig folkeskikk. Tenker at personen kan føle seg som hjemme og ha besøk osv så lenge begge viser normal hensyn. Jeg har jo stort soverom selv, så jeg kan bare gå dit dersom jeg trenger privatliv. Det er to grunner til at jeg vil leie ut, den ene er å tjene penger og den andre er så slippe å bo alene. Tenker også kortidsleie kan være smart, da man ofte kan bli lei av samme personen. Jeg er ganske tollerant selv.
Shade Skrevet 4. juli 2010 #10 Skrevet 4. juli 2010 4-5000 for et rom, uten tilgang til kjøkken høres helt urealistisk ut selv i de største byene. For den prisen får man en egen hybel/liten leilighet (gjerne med kjøkken og stue i ett e.l) i de større og dyrere byene i norge.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juli 2010 #11 Skrevet 4. juli 2010 4-5000 for et rom, uten tilgang til kjøkken høres helt urealistisk ut selv i de største byene. For den prisen får man en egen hybel/liten leilighet (gjerne med kjøkken og stue i ett e.l) i de større og dyrere byene i norge. Jeg tror ikke du kommer lenger enn et kollektiv for den prisen - mulig hvis du mener langt ute i hutaheiti, men ikke sentralt. Men er enig i at man får tilgang til kjøkken ja.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #12 Skrevet 4. juli 2010 4-5000 for et rom, uten tilgang til kjøkken høres helt urealistisk ut selv i de største byene. For den prisen får man en egen hybel/liten leilighet (gjerne med kjøkken og stue i ett e.l) i de større og dyrere byene i norge. OK, 3000 da. Da får jeg dekt fellesutgiftene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #13 Skrevet 4. juli 2010 Jeg tenker som et slags bofellesskap. Rommet er ikke kjempestort, men personen kan bruke stue, kjøkken og bad så mye han/hun vil. Har ikke tenkt til å legge begrensninger på det, bortsett fra vanlig folkeskikk. Tenker at personen kan føle seg som hjemme og ha besøk osv så lenge begge viser normal hensyn. Jeg har jo stort soverom selv, så jeg kan bare gå dit dersom jeg trenger privatliv. Det er to grunner til at jeg vil leie ut, den ene er å tjene penger og den andre er så slippe å bo alene. Tenker også kortidsleie kan være smart, da man ofte kan bli lei av samme personen. Jeg er ganske tollerant selv. Jeg synes det høres ut som en god ide jeg. Pass på at du intervjuer de som skal bo der grundig og bringer på det rene slike ting som festhyppighet, synet på fellesforpliktelser etc. Har en venninne som delte en leid leilighet med en annen under studietiden. Det fungerte greit fordi de oppfattet hverandre som likeverdige selv om det var min venninne som stod ansvarlig overfor husvert. Det var et forhold som røk midt i kontraktsperioden og istedet for å slite med kostnaden alene fortsatte hun med leieboer.
Shade Skrevet 4. juli 2010 #14 Skrevet 4. juli 2010 OK, 3000 da. Da får jeg dekt fellesutgiftene. Hvis du bor i nærheten eller i noen av de større (særlig Oslo) byene høres ikke det så gale ut, her er hva man finner på finn for 3000 og nedover http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/result?PROPERTY_TYPE=1&PROPERTY_TYPE=2&PROPERTY_TYPE=3&PROPERTY_TYPE=4&PROPERTY_TYPE=16&PROPERTY_TYPE=17&PROPERTY_TYPE=18&pricehigh=3000&sort=3
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #15 Skrevet 4. juli 2010 Jeg synes det høres ut som en god ide jeg. Pass på at du intervjuer de som skal bo der grundig og bringer på det rene slike ting som festhyppighet, synet på fellesforpliktelser etc. Har en venninne som delte en leid leilighet med en annen under studietiden. Det fungerte greit fordi de oppfattet hverandre som likeverdige selv om det var min venninne som stod ansvarlig overfor husvert. Det var et forhold som røk midt i kontraktsperioden og istedet for å slite med kostnaden alene fortsatte hun med leieboer. Personen må selfølgelig få feste så mye han/hun vil, men hvis det skal skje i leiligheten må det avklares på forhånd. Forventer at han/hun rydder opp etter seg, og holder rotet på sitt eget rom, og tenker også på å skaffe meg en vaskehjelp som kan komme annenhver uker (fordi jeg er elendig på å rydde og vaske selv). Jeg tenker 5.000 i leie er greit. Det samme som mange betaler i kollektiv. Kan legge til at leiligheten er stor og fin og har en balkong. Ligger ikke midt i sentrum, men en veldig kort busstur unna, og det er også mulig å gå dersom man ønsker det. Snakker om Oslo forresten.
FrøkenFjong Skrevet 4. juli 2010 #16 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har aldri bodd i kollektiv med bare to der den ene eier leiligheten, men har derimot bodd i en haug med "vanlige" kollektiv bestående av alt fra to til fem personer. Men jeg vurderte å leie et rom hos kun en person, da jeg i stedet endte opp med å kjøpe mitt eget. Som leier ville jeg ikke giddet å leie et rom hos en person hvis det ble lagt en masse begrensninger på hvordan jeg kunne bruke leiligheten. Hvis du skal leie ut et rom sentralt i Oslo regner jeg med at du kan ta minst 4000-5000 kr i mnd for dette? Da er det, som du også sier selv (TS), greit å dele alt skikkelig - såpass mye vil jo leietageren betale for. Altså at vedkommendde får fri tilgang på kjøkken, stue og bad, og at dere er "likestilt". Utover dette burde dere ha litt regler ifht husarbeid, hvordan man tar hensyn til hverandre etc. Som at man spør/sier i fra om fester, overnattingsgjester i helgene osv. Men jo mer man er rause, og deler med hverandre, jo mye hyggeligere er det å bo sammen også! Og da vil jeg tro at eventuelle fester/venner/kjærester oppleves som et positivt tilskudd til bofellesskapet. Men jeg tror også jeg ville satset på en jente på din egen alder, som du synes det virker som du går godt overens med, og at hun er normalt ryddig og hensynsfull. Kanskje greit om dere er i nogenlunde samme livssituasjon vedr jobb/studier etc. Også er det vel greit med en "selvstendig" person, slik at man ikke hele tiden "føler" at man må inkludere vedkommende i hele sitt sosiale liv. Om det kommer naturlig er det jo en annen sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå