Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 jeg satt og leste gjennom tråden innpå her om den jenta som er sammen med en psykopat og fikk noen tanker i hodet som jeg vil lufte. fordi jeg var involvert med en mann i høst hvor jeg var veldig forelsket og godt hadde kunnet flytte sammen med og startet et liv med. vi hadde det veldig bra sammen, god kommunikasjon, samme verdier og drømmer/ ønsker i livet og det føltes så rett og så bra, endelig var det min tur etter og ha brent meg flere ganger på mannfolk! meeeeen for bra til og være sant skulle det vell være selvsagt uten at jeg orker gå inn på hvorfor det ble slutt. men samtidig så fikk jeg MANGE advarsler fra venner og bekjente om at han der må jeg ikke rote meg borti, fordi rykter sier ditt og datt. noen rykter sa han slo eksen og at han var brå mot henne. og vennene mine fikk grøssninger etter og ha bare truffet han noen ganger, fordi som de sier "det bare er noe med han som ikke stemmer" og han har et blikk noen ganger som gjør at han ser psyko ut i blikket. og det de sier føler jeg også...at det er NOE som jeg ikke greier og sette fingeren på. og når jeg tenker tilbake så var det små ting som fikk meg til og tenke litt. som for eksempel da en venn av meg som jeg har hatt et kortvarig useriøst forhold til tidligere ringte midt på natten i fylla for å prate skit som ikke er så uvanlig når man drikker, jeg hadde ikke hatt kontakt med han tidligere heller, men bor på samme plass så sier liksom hei om vi møtes. men det likte han IKKE, han syntes det var unødvendig og ble sur rett og slett. det endte opp med at JEG unnskyldte meg(??) fordi jeg hadde ikke trengt og ta telefonen, han er altså veldig sjalu av seg! jeg husker jeg ble veldig var ang andre mannlige venner nettopp pga det. uansett jeg hadde ikke kontakt med han på veldig lenge, men har nylig begynt og få kontakt med han igjen. jeg har fortsatt følelser for han og skal ikke utelukke helt at jeg har et lite håp om noe, men samtidig så vil jeg ikke være helt blind. hvordan vet man at noen kan være psykopat? hva er typiske tegn? hva definerer en som er psykopat?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Det finnes en klinisk diagnose på psykopati (som forøvrig ikke lenger heter psykopati tror jeg, men antisosial personlighetsforstyrrelse eller noe slikt.. uansett, det er av mindre betydning). Den kan du sikkert google deg frem til og lese mer om. Det jeg vil si er bare: STOL PÅ MAGEFØLELSEN! Det spiller ingen rolle om han er psykopat eller ei - dersom magefølelsen (og i tillegg både rykter og venner) sier at noe ikke stemmer, da er det garantert noe som ikke stemmer. Jeg hadde holdt meg unna.
I.am.me Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Kjennetegn på psykopati Velkjente kjennetegn på psykopati kan avgrenses til seks ulike problemområder. Det finnes såvel åpne som skjulte kjennetegn innen hvert og ett av disse områdene. Velkjente kjennetegn på psykopati kan avgrenses til seks ulike problemområder. Det finnes såvel åpne som skjulte kjennetegn innen hvert og ett av disse områdene. Kjennetegn på psykopati er ofte beskrevet ved hjelp av former for ytre adferd. Dette betyr imidlertid ikke at en psykopats egne indre oppfatninger er uviktige. Det som er helt sikkert er at de skjulte kjennetegnene er vanskeligere å få tak i ettersom en psykopat sjelden eller aldri vil dele med andre hva som skjuler seg bak fasaden. Den amerikanske psykiateren Akhtar (1992) har avgrenset seks problemområder ved psykopati, og beskrevet såvel de åpne som de skjulte kjennetegnene ved hvert av dem. * Selvoppfatning Åpne kjennetegn: Selvsikker, uskyldig, offer. Opptatt av urimelige fantasier om makt, ære og hevn. Har en følelse av å ha spesielle rettigheter. Selvtilstrekkelig. Skjulte kjennetegn: Følelse av mindreverd og forvirring omkring selvet. Opplever ofte en indre tomhet. Veksler mellom å synes synd på seg selv og en påfallende mangel på hensyn til seg selv. * Forholdet til andre Åpne kjennetegn: Vennlig. Rask til å se andres manipulering; blir lett intim med andre. Har overfladiske og kortvarige forhold. Mangler evnen til å delta ordentlig i grupper eller familieliv. Har bare utnyttende forhold. Mangler evnen til respekt. Skjulte kjennetegn: Vedvarende mistillit til alle. Ser på andre som uærlige. Mangler empatiske evner. Har en markert forakt for andre. Er upålitelige og uansvarlige, og har en livsstil som er ”parasittær”. * Sosial tilpasning Åpne kjennetegn: Sosialt sjarmerende, lekende og spenningsøkende. Kan være interessert i arbeid. Lager ofte store planer og har intense ambisjoner, men få resultater å vise til. Opptatt av status og utseende. Skjulte kjennetegn: Har lite å vise til av jobb- eller utdanningspapirer. Lider av kronisk kjedsomhet. Mangler mål og planer for fremtiden. Leter etter enkle veier til penger og ære. Søker glede bare ”her og nå”. Lever dobbeltliv og kan finne på å bruke falske navn. * Kjærlighet og seksualitet Åpne kjennetegn: Utspekulert, og manipulerende-forførende. Er ofte promiskuøse. Viser vill begeistring som lett svinner. Hvis gift: hyppige separasjoner og skilsmisser. Kvinnemishandling forekommer ofte. Skjulte kjennetegn: Uten evne til varig kjærlighet. Uten evne til å se partneren som et eget individ med egne rettigheter, verdier og ønsker. Respekterer ikke incestforbudet. Har ofte seksuelle perversjoner. * Moral, normer og idealer Åpne kjennetegn: Dyp mangel på ekte skyld og anger. Er ofte patologisk løgnaktige. Har ikke respekt for normer og lover. Lider ofte av spillelidenskap. Har tendenser til bedrageri, falskneri og andre kriminelle handlinger. Skjulte kjennetegn: Fantastiske og urealistiske forventninger til mangt og meget. Nærer sterk angst for enkelte autoritetspersoner. Har av og til sentimentale, men dårlig begrunnede, ønsker om retningslinjer og veiledning. * Kognitiv stil Åpne kjennetegn: Kan synes imponerende og kunnskapsrik. Har ofte et glatt og lett språk; kunst, litteratur og teknisk sjargong benyttes flittig som ”fyllstoff” i samtaler. Er interessert i alt som er nytt. Lærer seg fort kriminelle ferdigheter. Kilde
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 nesten alle mennesker har ett eller flere av disse trekkene, uten at de dermed er psykopater. det som først og fremst kjennetegner psykopater er selvsentrerthet, manglende empati (selv om de later som de har der), kan foreta hevn og planlegging av hevn på veldig langsiktig basis, gir seg ut for å være "snill og god", briljerer med det de har av "status" på forskjellige plan, får partner til å føle seg som en prinsesse eller prins i begynnelsen av forholdet, psykisk voldelig, kan også være fysisk voldelig. psykopater er oftest alles "gullgutt" eller "gulljente" fordi de er så flinke til å late som de er snille og gode. ofte virker de veldig, nesten påfallende hjelpsomme og hyggelige. mange tror at psykopater alltid er fysisk voldelige, men det er langt fra alltid tilfelle.
Gjest Karen Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 Jeg tenker rett og slett at hvis du lurer på hvordan du finner ut om han er pyskopat etc så bør det ringe alarmbjeller...
Becka Skrevet 4. juli 2010 #6 Skrevet 4. juli 2010 Man kan ramse opp all faktaen. Men det er du som skal føle på dette. Det at mange sier det er noe med ham, kan jo også påvirke deg til å bli var, kanskje uten grunn. På en annen side, så skal man gjerne høre på gode venner. Gode venner sier ikke dette for moro. Det at han ble sur for at en gammel flamme av deg ringte, trenger jo ikke bety noe verdens ting. Så lenge han bare ble litt furten og ikke tok helt avgårde pga det. Vær obs på overdreven sjalusi. Det DU må passe på, er å ikke finne deg i ting. Han trenger ikke være psykopat. Men han kan jo være en kontrollerende freak. Bare pass på at du ikke unngår ting, og lar vær ting fordi HAN ikke liker det. DU skal føle på hva som er riktig og galt her.
waco Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Det rareste er at kvinner faktisk blir kåte av menn som innehar psykopatiske trekk. Det er derfor psykopater får ligge med så mange.
Becka Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Det rareste er at kvinner faktisk blir kåte av menn som innehar psykopatiske trekk. Det er derfor psykopater får ligge med så mange. Jasså... Jeg kan i allefall si at de ikke hadde blitt det om de hadde opplevd å være sammen med en. Jeg føler for å kaste opp bare ved tanken på en....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå