Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nuts about nuts, og pleier ofte å kose meg med nøtter flere ganger i uka. Prøver å begrense meg men det blir ofte opp i rundt 100 - 150 gram (!) peanøtter med skall eller rundt 100 gram cashewnøtter på en kveld.. er jo så enkelt å spise for mye når det er så godt :sjenert:

Nå vet jeg at nøtter er sunt og prøver å si til meg selv at dette kan jeg gjøre med goood samvittighet (tenker litt på vekta her) så lenge jeg holder meg rundt mitt daglige kaloriinntak. Det kan bli litt for mye noen ganger og overskrider ofte men jeg har ikke tatt noen skade av dette akkurat.. Ikke kommer jeg til å slutte med det med det første heller.

Men, det jeg lurer på er det greit å kose seg med såpass mye nøtter 3 kvelder i uka foreksempel? Pleier å kose meg med godteri og mer "usunt" i helgene også, passer nøttene inn på "snacks", eller er dette hverdagskost? Hva mener dere? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å spørre om noe slikt og forvente at noen bare skal kunne oppgi er nøyaktig tall på hva som er "for mye" nøtter? :klø:

Hvis dette er noe du har gjort over lengre tid har du vel selv erfart hvordan det påvirker vekten din. At vi andre, som ikke vet noe som helst om deg og din livsstil, skal forventes å vite mer om dette enn deg, er helt urimelig.

Skrevet

så lenge jeg holder meg rundt mitt daglige kaloriinntak.

Hva vil daglig kaloriinntak si? Et kaloriinntak slik at du vedlikeholder vekta, eller et kaloriinntak slik at du går ned i vekt?

Dersom sistenevnte, synes jeg 100 - 150 g. nøtter per dag er mye. Det inneholder 600 - 900 kcal., og et kveldmåltid på såpass mange kalorier har jeg vanskeligheter med å se hvordan du klarer å holde et kaloriunderskudd gjennom dagen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva vil daglig kaloriinntak si? Et kaloriinntak slik at du vedlikeholder vekta, eller et kaloriinntak slik at du går ned i vekt?

Dersom sistenevnte, synes jeg 100 - 150 g. nøtter per dag er mye. Det inneholder 600 - 900 kcal., og et kveldmåltid på såpass mange kalorier har jeg vanskeligheter med å se hvordan du klarer å holde et kaloriunderskudd gjennom dagen.

Selv om hun får i seg fra 600 til 900 kcal via nøtter, har hun jo - selv på et "slankekosthold" - minst 1000 kcal igjen å gå på i løpet av den dagen. Om man spiser relativt magert, kan 1000 kcal utgjøre en del mat.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ditt nøtteforbruk tilsvarer en halv pizza med is til dessert....

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ditt nøtteforbruk tilsvarer en halv pizza med is til dessert....

Hva så? Det er fremdeles kjempesunt. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva så? Det er fremdeles kjempesunt. :)

Så hyggelig, da blir du en kjempesunn kjempetjukkas.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så hyggelig, da blir du en kjempesunn kjempetjukkas.

Hun blir "tjukkas" av å spise 600 til 900 kcal i nøtter pr dag - heeeeelt uavhengig av hvordan hun spiser resten av dagen? Du verden.. det er visst ikke måte på hva du vet, hva? ;)

Før TS sier hvordan resten av kostholdet hennes er, er det faktisk absolutt ingen her inne som kan si noe som helst om hennes vektnedgang.

Skrevet

Før TS sier hvordan resten av kostholdet hennes er, er det faktisk absolutt ingen her inne som kan si noe som helst om hennes vektnedgang.

Jeg har heller ikke kommentert noe ang. vektnedgangen, annet at hun må spise veldig skjerpet og magert gjennom resten av dagen, og ligge på et kaloriunderskudd totalt sett. Dersom det er tilfelle, vil jo ikke nøttene hindre vektnedgang.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her.. Jeg ser selv at spørsmålet i det hele tatt kom litt feil ut og er ganske unødvendig :gjeiper:

Jeg er LANGT fra overvektig, fokuserer lite på vekta og vil ihvertfall ikke ned i vekt.

Er nok litt mer opptatt av kosthold og kom til å tenke på at så mye nøtter kanskje ikke er så bra for kroppen, ihvertfall ikke så ofte som jeg gjør.. Kjenner det godt i magen etterpå for å si det sånn. På lik linje med det å skulle stappe i seg en boks ben & jerry's hver dag, det sier seg at det ikke er bra for noen. (Nå vet jeg at det er stor forskjell på is og nøtter, men ja)

Var ikke meningen å forvente at noen skal si om det er mye eller ikke, jeg var bare nyskjerrig på hva dere mener. Men som sagt, jeg tar hele greia tilbake og prøver heller å kanskje ikke spise så mye som jeg gjør nå, ihvertfall ikke hver dag :) 100 gram er nok mer enn de fleste spiser..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I en artikkel jeg leste om helselig nøtter, f.eks mandler, så skulle det være bra å ta en håndfull pr. dag.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I en artikkel jeg leste om helselig nøtter, f.eks mandler, så skulle det være bra å ta en håndfull pr. dag.

Ja, nøtter vet jeg er bra i moderate mengder daglig :jepp:

Men da er det som sagt i moderate menger, og ikke en hel pose :sjenert:

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg vet ikke noe annet enn at nøtter er kjempesunt, så det kan du spise med god samvittighet. Så sant det ikke er salte nøtter, da kan det bli litt mer salt enn det som er sunt.

Nøtter har sunt fett, samt viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

nøtter er sunt! jeg spiser også mye nøtter. Før trodde jeg nøtter gjorde meg feit...spiste det aldri. Men så begynnte jeg på lavkabo kost. trengte i gå ned fem kilo. det går fint ann å unne seg litt nøtter hver dag uten at det gjør noe.helst mandler, hasselnøtter og macadamianøtter. det gikk kjempe fint! har gått ned 6 kilo:) elsker at jeg kan spise nøtter. det er jo så godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...