Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et spm angående BH- størrelse, har egenltig aldri kjønt det helt..

altså, jeg bruker 75 B nå, og cupen begynner å bli litt liten siden jeg har fått større bryster..

hvilken cup kommer etter 75 b? 70 c?

blir litt forvirret. Kan noen forklare meg det systemet ordentlig? x)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

75c kommer etter 75b. Cupen i 70c er samme størrelse som cupen i 75b, bare at den er strammere rundt. Cupen i 80a er også samme størrelse som cupen i 75b, men den er løsere rundt. Skjønner?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

75c kommer etter 75b. Cupen i 70c er samme størrelse som cupen i 75b, bare at den er strammere rundt. Cupen i 80a er også samme størrelse som cupen i 75b, men den er løsere rundt. Skjønner?

Dette er vel ikke helt riktig? En C-cup er vel alltid større enn B-cup,og en B-cup er større enn A-cup. Tallene 75 og 80 osv, angir kun vidden rundt, mens bokstavene angir cup-str...Jeg mener, cup-str. er vel lik uansett vidde rundt? Mulig jeg tar feil, men... :klø:

Skrevet

Dette er vel ikke helt riktig? En C-cup er vel alltid større enn B-cup,og en B-cup er større enn A-cup. Tallene 75 og 80 osv, angir kun vidden rundt, mens bokstavene angir cup-str...Jeg mener, cup-str. er vel lik uansett vidde rundt? Mulig jeg tar feil, men... :klø:

Her tar du nok feil. Brystene blir jo også større når man er større rundt så cupstørrelsene er ikke faste nei. Er helt riktig som h*n over deg skrev.

Skrevet

Stemmer det som nr 2 sier :) Ikke uten grunn at så mange bruker feil bh-størrelse.

Det blir slik: 65D = 70C = 75B = 80A osv...

TS skal da bruke 75C hvis 75B er for liten i cupen. Ikke bare bare disse bh-størrelsene :)

Skrevet

Du tar feil.

Feks. cupen i 70C tilsvarer cup-størrelsen i 75B og 80A. Går du opp eller ned i omkrets så må du tilsvarende opp eller ned i cup-størrelse for å få rett.

De alleraller fleste bruker faktisk helt feil størrelse, altfor bred rundt og med for liten cup. Jeg er verken spesielt tynn eller har gigantpupper, men jeg bruker 75F (som i cupstørrelse tilsvarer 80E/85D/90C/95B/osv). Jeg har målt meg hos en skikkelig undertøysforhandler og det anbefaler jeg alle å gjøre.

(men hvis man skal måle seg selv så anbefaler jeg å konvertere tallet til tommer og deretter sjekke hvilken britisk bh-størrelse det tilsvarer: 75 tilsvarer str 34 i UK - 34" er ikke 75 cm, men 86 cm, noe som stemmer i forhold til hvor bred jeg er).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du tar feil.

Feks. cupen i 70C tilsvarer cup-størrelsen i 75B og 80A. Går du opp eller ned i omkrets så må du tilsvarende opp eller ned i cup-størrelse for å få rett.

De alleraller fleste bruker faktisk helt feil størrelse, altfor bred rundt og med for liten cup. Jeg er verken spesielt tynn eller har gigantpupper, men jeg bruker 75F (som i cupstørrelse tilsvarer 80E/85D/90C/95B/osv). Jeg har målt meg hos en skikkelig undertøysforhandler og det anbefaler jeg alle å gjøre.

(men hvis man skal måle seg selv så anbefaler jeg å konvertere tallet til tommer og deretter sjekke hvilken britisk bh-størrelse det tilsvarer: 75 tilsvarer str 34 i UK - 34" er ikke 75 cm, men 86 cm, noe som stemmer i forhold til hvor bred jeg er).

Ok. Så tok jeg feil :)

Gjest anonym78
Skrevet

Hei.

Anbefaler deg å gå til en butikk hvor de kan dette, og la de måle deg. Jeg var på en butikk hvor de fører Triumf blant annet. Da får du en størrelse som passer deg. Og du vil bli overrasket for de fleste går ned i str rundt livet, og opp i cup str....Jeg selv brukte 75B og bruker nå 70d!! Passer utmerket..slipper å "rette" på den hele tiden og :gjeiper: Absolutt å anbefale. :jepp:

Skrevet

Riktig som de andre sier her. Jeg fikk målt meg hos en undertøysforretning og gikk fra 85 c til 70 e. De passer absolutt mye bedre.

Skrevet

Om du tar skillnaden mellan omkretsen på brösten och under så får du din kupstorlek. Är skilladen 13cm har du A-kupa, är den 15cm har du B-kupa, är den 17cm har du C-kupa och så vidare. Den första siffran anger måttet under bysten (har du 65A så har du ca 65cm i omkrets under brösten). Alltså kan en A-kupa vara lika stor som en B-kupa beroende på omkretsen.

Exempel

Under bröst = 70cm

Runt bröst = 85cm

85-70=15

15cm = B-kupa

Förstår ni? :)

Skrevet

Om du tar skillnaden mellan omkretsen på brösten och under så får du din kupstorlek. Är skilladen 13cm har du A-kupa, är den 15cm har du B-kupa, är den 17cm har du C-kupa och så vidare. Den första siffran anger måttet under bysten (har du 65A så har du ca 65cm i omkrets under brösten). Alltså kan en A-kupa vara lika stor som en B-kupa beroe

...men det stemmer jo ikke, som sagt så bruker jeg 75F (målt i undertøysforretning), men jeg er ikke 75 cm under bysten. Derimot så er jeg rundt 10 cm bredere, som tilsvarer 34", og str 75F tilsvarer britisk str 34F...

De alleraller fleste bruker feil størrelse rett og slett, for bred under bysten og for liten cup.

Skrevet (endret)

Har alltid trudd at omkretsen tilsvarte cm under bysten eg? Eg er ca 72-73 cm under bysten trur eg, og ca 90 rundt bysten. Har brukt veldig mange ulike str, men har i det siste finni ut at 70 D ofte sit veldig bra.

Men syns på ein måte det er rart - D-cup høyres veldig stort ut! Eg har absolutt ikkje særleg store puppar, heilt gjennomsnittleg str vil eg tru, verken store eller små. Viss det er slik at dei fleste må ha mykje større cup og mindre omkrets, finns det då i det heile tatt nokon som brukar A- og B-cup? :klø:

Endret av imli
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har alltid trudd at omkretsen tilsvarte cm under bysten eg? Eg er ca 72-73 cm under bysten trur eg, og ca 90 rundt bysten. Har brukt veldig mange ulike str, men har i det siste finni ut at 70 D ofte sit veldig bra.

Men syns på ein måte det er rart - D-cup høyres veldig stort ut! Eg har absolutt ikkje særleg store puppar, heilt gjennomsnittleg str vil eg tru, verken store eller små. Viss det er slik at dei fleste må ha mykje større cup og mindre omkrets, finns det då i det heile tatt nokon som brukar A- og B-cup? :klø:

Jeg bruker A.

Skrevet

Kor mange cm er du under og rundt bysten?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kor mange cm er du under og rundt bysten?

Er vel rundt 68 under bysten og husker ikke helt rundt. Vanskelig å få tak i små BH er i hvertfall.

Skrevet

Berre verkar som om alle som går og målar seg, får beskjed om enorm cup og bitteliten omkrets. :klø: Har du målt deg, eller syns du berre A-cup passar best?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Berre verkar som om alle som går og målar seg, får beskjed om enorm cup og bitteliten omkrets. :klø: Har du målt deg, eller syns du berre A-cup passar best?

Ser ingen grunn til å måle meg. Vet at jeg ikke må ha større i hvertfall. Kunne kanskje hatt trangere rundt, en siden det er så vanskelig å få tak i klarer jeg meg med 70 rundt. Synes det virker tullete å måle seg uansett, dersom man mistenker at man bruker feil størrelse kan man jo bare prøve seg frem, man trenger ikke er profesjonell til å gjøre dette :ler:

Gjest SmallTalk
Skrevet

Ser ingen grunn til å måle meg. Vet at jeg ikke må ha større i hvertfall. Kunne kanskje hatt trangere rundt, en siden det er så vanskelig å få tak i klarer jeg meg med 70 rundt. Synes det virker tullete å måle seg uansett, dersom man mistenker at man bruker feil størrelse kan man jo bare prøve seg frem, man trenger ikke er profesjonell til å gjøre dette :ler:

Jo, det hender det at man trenger! Det er en grunn til at så mange som 70% av norske kvinner bruker feil BH-størrelse. Nettopp fordi de ikke ser poenget med å få profesjonell hjelp. Og fordi en del tar til takke med BH'er som sitter ca greit istedenfor BH'er som sitter bra. Og fordi en del damer ikke har skjønt sammenhengen mellom cup og omkrets og dermed går opp eller ned i begge deler når de prøver en ny strørrelse.

Jeg er ca 66 cm under puppene, og jeg bør egentlig bruke 60cm i omkrets dersom BH'en skal sitte skikkelig. Dette er derimot et helvete å få tak i, og jeg tar til takke med 65 i omkrets. I tillegg bruker jeg E-cup ettersom jeg har så liten omkrets. Dette tilsvarer en 75C, og det er faktisk ikke noen stor cup slik Imli ser ut til å tro. :)

Liten omkrets + stor cup = en ganske normal pupp. :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Grunnen til at man får beskjed om liten omkrets er egentlig ganske enkel: En BH er ekstremt tøyelig. Og ettersom den blir brukt, så vider seg seg ut en del. Og har man da kjøpt den akkurat passe eller litt stor når den er ny, så vil den bli altfor stor etter bruk. Og da gir den ikke lenger den støtten den egentlig skal gi.

Når man måler seg så skal man ideelt sett trekke fra 10 cm på omkretsen når man kjøper BH, nettopp pga strikken i BH'en. Og man skal sette BH'en på ytterste hakk, og der skal den sitte STRAMT. Da er det ikke så rart at en del går ned i omkrets. I tillegg så er det sånn at når man går ned en str rundt, så må man opp en cup. Bruker man f.eks 65E, så blir dette samme cup som i 75C. Ikke noen giga cup med andre ord.

65H = 70F = 75E = 80D = 85C. En litt stor pupp, men ikke noen giga cup. Giga cup er f.eks 90F.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jo, det hender det at man trenger! Det er en grunn til at så mange som 70% av norske kvinner bruker feil BH-størrelse. Nettopp fordi de ikke ser poenget med å få profesjonell hjelp. Og fordi en del tar til takke med BH'er som sitter ca greit istedenfor BH'er som sitter bra. Og fordi en del damer ikke har skjønt sammenhengen mellom cup og omkrets og dermed går opp eller ned i begge deler når de prøver en ny strørrelse.

Jeg er ca 66 cm under puppene, og jeg bør egentlig bruke 60cm i omkrets dersom BH'en skal sitte skikkelig. Dette er derimot et helvete å få tak i, og jeg tar til takke med 65 i omkrets. I tillegg bruker jeg E-cup ettersom jeg har så liten omkrets. Dette tilsvarer en 75C, og det er faktisk ikke noen stor cup slik Imli ser ut til å tro. :)

Liten omkrets + stor cup = en ganske normal pupp. :)

Men DERSOM man vet det du sier nå skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor man skal måle seg. Spesiellt ikke hos en profesjonell. Dette kan man jo gjøre hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...